אושרה רפורמת "המיסוי הירוק"; תעודד מעבר לגז טבעי במשק

במסגרת המהלך יבוטל הישבון הבלו על הסולר ■ יכנס לתוקף מתווה להעלאת הבלו על גז טבעי דחוס ■ יועלה המיסוי על פחם

משה גפני / צילום: איל יצהר
משה גפני / צילום: איל יצהר

רפורמת "המיסוי הירוק" יוצאת לדרך: לאחר דיונים רבים בנושא, ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני אישרה היום, פה אחד, רפורמה שהובילו משרדי האוצר והאנרגיה ומטרתה - העלאת השימוש בגז טבעי בענפי התחבורה הציבורית, התעשייה וייצור החשמל, והפחתת השימוש בסולר ובפחם הנחשבים למזהמי סביבה ואוויר מרכזיים.

הרפורמה אמורה להוביל להגדלת העצמאות האנרגטית של ישראל, כאשר היא מקטינה את התלות בנפט והגז הטבעי מגיע ממאגרים מקומיים. בנוסף היא צפויה להוביל לעידוד הצמיחה בהשקעות במעבר לגז טבעי ופיתוח הענף.

במסגרת המהלך יבוטל הישבון הבלו על הסולר, שמאפשר לענפי משק שונים, בעיקר התחבורה, לקבל החזרי מס בגין השימוש בסולר, יכנס לתוקף מתווה להעלאת הבלו על גז טבעי דחוס (גט"ד) ויועלה המיסוי על פחם.

מס בלו על הפחם יעלה מ-46 שקל לטון ל-142 שקל לטון. משמעות ההחלטה היא ייקור בתעריפי החשמל, בכ-2% החל משנת 2019. לדרישת הוועדה, ייקור הפחם יכנס לתוקף החל ממרץ 2019.

על פי החלטת הוועדה, העלאת המיסוי על גז טבעי שצפויה להיכנס לתוקף בהדרגה החל משנת 2024 תחול במידה ויפעלו לכל הפחות 25 תחנות תדלוק בגז טבעי.

במסגרת המתווה, יעמוד בשנים הראשונות המיסוי על גז טבעי לתחבורה על 0.02, ולאחר 6 שנים יתחיל לעלות באופן הדרגתי ובסופו של דבר בשנת 2028, יעמוד הבלו על שיעור של 1.4 שקל לקילו. במקביל, כאמור יבוטל בהדרגה הסדר ההישבון על הסולר, כך שישמר הפרש לטובת כדאיות השימוש בגז טבעי לבעלי רכב כבד מסחרי.

עוד הוחלט כי במסגרת הרפורמה יוקצה סכום של 100 מיליון שקל לעידוד הקמת תחנות תדלוק בגז טבעי, סכום שיממן את עלויות ההקמה של 25 תחנות מתוכננות.

בנוסף, הרפורמה כוללת תמריצי מיסוי והשקעה בשדרוג רשת החלוקה של הגז הטבעי בישראל בסך של 150 מיליון שקל המיועדים לקידום כניסת תחנות תדלוק כבר ב-2019. זאת, במסגרת השקעת 500 מיליון שקל בתכנית לפרישת קווי החלוקה שהוגדרה על ידי הממשלה.

מעבר לכך, הרפורמה כוללת עידוד שימוש בגט"ד במכרזי תחבורה ציבורית, פחת מואץ עבור רכבי גט"ד בגובה של 25% ל-4 שנים ופטור מאגרת רישוי מתוקף הוראת שעה ל- 5 שנים. באשר למוניות, הרפורמה מקציבה 30 מיליון שקל לסיוע ברכישת מוניות היברידיות והטבת שימוש מצטברת להפחתה מלאה של מסי היבוא לאחר 4 שנים.

עוד נקבע כי עד ינואר 2023 ידווחו מנכ"ל משרד האנרגיה ומנהל רשות המיסים לוועדה על שיעורי הרכישות של כלי רכב כבדים שאינם מונעים בדלקים מזהמים וכן על התקדמות הקמת תחנות התדלוק בגז טבעי. בנוסף הצהירו המשרדים לפרוטוקול כי היה וכעבור 5 שנים לא יהיו בפעולה 10 אחוזים של רכבים המונעים בגז טבעי ייבחן המתווה וחלופות לו.

בנוסף עד אמצע מרץ 2020 ידווחו מנכ"ל משרד האנרגיה, יו"ר רשות החשמל והממונה על התקציבים באוצר לוועדה על השפעת העלאת המס על הפחם, סעיף שהוכנס לצו מתוך דאגה לציבור הרחב.