אופנה בשחור: מתחילת 2018 - המשך ירידה במכירות הענף

רגע לפני שמתפרסמים הדוחות של קבוצות האופנה הישראליות הגדולות על 2017, נתונים שהגיעו לידי "גלובס" מראים כי מתחילת 2018 נרשמה ירידה של 15.4% בהיקף העסקאות בענף הביגוד וההנעלה לעומת התקופה המקבילה אשתקד ■ הירידה הגבוהה ביותר - במרכז הארץ

חנות בגדים / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
חנות בגדים / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

חודשיים וחצי לתוך שנת 2018 - לאחר חורף קשה במיוחד עם סיום מאכזב מאוד בסוף 2017, ורגע לפני שמתפרסמים הדוחות הכספיים של קבוצות האופנה הגדולות והציבוריות שיסכמו את השנה החולפת - ובראשן פוקס, קסטרו, וגולף - עתידו של ענף האופנה נראה שחור מתמיד.

על-פי נתונים של חברת סליקת התשלומים ERN, שהגיעו לידי "גלובס", בחודשים ינואר-פברואר 2018 ממשיכה המגמה השלילית ונרשמה ירידה של 15.4% בסך העסקאות בענף הביגוד וההנעלה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

עוד עולה מהנתונים כי בחודשיים הראשונים של השנה חלה גם ירידה של 12.9% בסכום העסקאות הכולל ביחס לשנת 2017, כשנראה כי העלייה בסחר המקוון נמשכת, ואיתה מחריף המשבר הגדול שחווה ענף הביגוד וההנעלה בשנים האחרונות.

מפילוח נתונים על-פי אזורים בישראל, נראה כי הירידה בסך העסקאות בענף הביגוד וההנעלה באזור המרכז הייתה הגבוהה ביותר, ועומדת על 18.4% לעומת שנת 2017.

במחלקת המחקר של ERN מסבירים כי יוקר המחיה באזור המרכז מקשה ומושך את הצרכנים לרכוש ביגוד והנעלה בסחר המקוון. לעומת זאת, באזור הדרום הירידה נמוכה יותר ועומדת על 17.2% מסך העסקאות ביחס לתחילת שנת 2017. גם באזור הצפון חלה ירידה, של 15.4% מסך העסקאות, כאשר סכום העסקאות שם צנח ב-12.5%.

עוד עולה מהנתונים כי סכום עסקה ממוצעת בדרום הוא הנמוך ביותר ועומד על 405 שקל, לעומת סכום עסקה ממוצעת במרכז שעומד על 473 שקל, ו-478 שקל באזור הצפון. 

שינוי בכמות העסקאות בענף הביגוד וההנעלה
 שינוי בכמות העסקאות בענף הביגוד וההנעלה

שי פרמינגר, מנכ"ל ERN סליקת תשלומים, אומר בהקשר זה כי "הנתונים הללו לגבי היקף הקניות של ישראלים ב-2018 בענף הביגוד וההנעלה, נותנים גושפנקה למצב הקשה שבו נתון הענף. אנחנו עדים יותר ויותר לנהירה של הצרכנים לעבר הסחר המקוון. אנחנו מניחים שבטווח הבינוני הירידה תתמתן, כאשר צרכנים יחזרו לרכוש מוצרים באופן פיזי, בגלל היתרונות הגלומים בכך".

גם עופר שחטר, מנכ"ל חברת ניהול הקניונים פרומול שמנהלת קרוב ל-40 מרכזים מסחריים, מתאר ירידה במרכזי הקניות. לדבריו, "התמונה הכוללת של המכירות בכל מרכזי פרומול, בכל סוגי המסחר, בשלושת החודשים האחרונים מראה על ירידה של כ-5%".

לדבריו, כי הרבעון הראשון של השנה "חלש באופן מסורתי", אך "נראה שהשנה אפילו יותר". שחטר מוסיף: "אנחנו מקווים שהמכירות לפסח, והרבעון השני שהוא תמיד מוצלח יותר, יעזרו לנו להגיע לנתוני המכירות הרצויים ל-2018".

הנתונים הללו מתפרסמים על רקע קריסת 4 רשתות אופנה בחודשים האחרונים וסגירת חנויות על-ידי רשתות אחרות.

שי פרמינגר מנכ"ל ERN חברה לאבטחת צ'קים וסליקת תשלומים / צילום: אילן שפירא
 שי פרמינגר מנכ"ל ERN חברה לאבטחת צ'קים וסליקת תשלומים / צילום: אילן שפירא