נגד המגמה: רשת פוקס שיפרה את ההכנסות ואת הרווח ב-2017

החברה מייחסת את השיפור לצמיחת שטחי המסחר וכן לעלייה בפעילות מרבית המותגים שלה ■ שכרו של המנכ"ל הראל ויזל אשתקד - 5 מיליון שקל

הראל ויזל / צלם: אמיר מאירי
הראל ויזל / צלם: אמיר מאירי

על רקע הטלטלה בפעילות רשתות האופנה בחודשים האחרונים, עם קריסתן של כמה רשתות גדולות וכניסתן לקשיים של כמה נוספות, המשקיעים קיבלו בחיוב את תוצאותיה הכספיות של רשת פוקס  ל-2017, והקפיצו בשעות הצהריים את מנייתה בכ-8%. זאת לאחר שמתחילת השנה ועד הבוקר איבדה המניה כרבע מערכה, בדומה לצמד המתחרות הבורסאיות שלה - קסטרו וגולף (שגם במניותיהן נרשמה היום התאוששות נאה). לאחר העליות היום נסחרת פוקס בשווי של כ-800 מיליון שקל.

תוצאות פוקס
 תוצאות פוקס

בסיכום שנתי הציגה החברה צמיחה של 11% בהכנסותיה שהגיעו ל-1.6 מיליארד שקל, וזאת בתמיכת עלייה של קרוב ל-6% בשטחי המסחר שלה, שעמדו בסוף השנה על כ-117 אלף מ"ר. בשורה התחתונה רשמה פוקס בסיכומה של 2017 עלייה של 15% ברווח הנקי שלה שהצטבר ל-76 מיליון שקל. בסיכום הרבעון הרביעי המגמות דומות, כשההכנסות קפצו ב-17% ל-489 מיליון שקל והרווח הנקי עלה ב-9% ל-42 מיליון שקל.

גם את השיפור בהכנסות הרבעוניות מייחסת פוקס לצמיחת שטחי המסחר, וכן לעלייה בפעילות מרבית המותגים שלה, ובהם Foot Locker שפוקס התחילה לשווק בסוף 2016 ושבסוף 2017 מנתה 17 חנויות, והכנסותיה בסיכום שנתי קפצו ב-63% ל-179 מיליון שקל. במקביל לדוחות הודיעה פוקס על חלוקת דיבידנד של 38 מיליון שקל לבעלי המניות.

פוקס, שבשליטת אברהם פוקס ומשפחת ויזל בראשות המנכ"ל הראל ויזל, פועלת בעיקר בתחום האופנה תחת שלל מותגים - בעיקר פוקס וגם אמריקן איגל, The Children's Place, מנגו ועוד, וכן היא פועלת בתחום אופנת הבית. בנוסף היא מחזיקה ברשת חנויות ללין, המציעה תכשירי גוף, אמבטיה, טיפוח ועוד. בסך-הכול בסוף 2017 הפעילה פוקס יותר מ-300 חנויות בשטח כולל של כ-117 אלף מ"ר והעסיקה קרוב ל-6,700 עובדים.

הרווח הגולמי השנתי של רשת האופנה צמח בשיעור דומה למכירות (11%), ל-928 מיליון שקל, ופוקס מייחסת זאת לשיפור בעלויות הרכש מספקים וכן להיחלשות שער הדולר ביחס לשקל, אך מנגד היא מעדכנת על "עלייה בשיעור ההנחות ללקוחות ברשת החנויות".

בבחינת פעילות החנויות הזהות של פוקס, בסיכום שנתי המכירות שלה בתחום האופנה ואופנת הבית לא רשמו שינוי מהותי ונותרו ברמה הקרובה ל-1.4 מיליארד שקל, זאת לאחר שברבעון הרביעי הן עלו ב-1.5% ל-442 מיליון שקל.

הרווח התפעולי טיפס בסיכום שנתי ב-22% ועמד על 116 מיליון שקל, ובפילוחו למגזרי פעילות בולט לחיוב מגזר האופנה ואופנת הבית שצמח ב-31% ל-92 מיליון שקל, תוך שיפור שיעורו מהמכירות. לעומת זאת, במגזר אחרים (הכולל בין היתר את המותגים בילאבונג, נייק, פוט-לוקר ועוד) הרווח התפעולי נשחק ב-11% ל-22 מיליון שקל.

עוד בפילוח מגזרי עולה כי שיעור הרווח התפעולי הגדול ביותר מהמכירות נותר בפעילות האופנה ואופנת הבית בחו"ל, שהינה בהיקפים מצומצמים יחסית, והוא עמד על 28% (לעומת 27% ב-2016), לאחר שעלה ב-16% והתקרב ל-8 מיליון שקל.

יתרון לגודל בהבאת מותגי ענק

מניתוח התוצאות ניתן להניח כי גודלה של פוקס מאפשר לה להשיג מותגים מצליחים ובינלאומיים, שבהתאם גם מביאים איתם כוח מיקוח מול הקניונים, ודוחותיה מתבלטים על רקע הפעילות של המתחרות, קסטרו וגולף, שטרם פרסמו את דוחותיהן השנתיים.

בסיכום שנתי, ביצע ויזל עבור פוקס לא מעט עסקאות ומהלכים משמעותיים, בהם הסכם הזיכיון הבלעדי של קבוצת מותגי אורבן אאוטפיטרס, פתיחה בישראל של רשת פוט לוקר, אחיזה משמעותית יותר בחנויות נייקי בישראל והסכם לזיכיון בקנדה, הסכם מועדון וכרטיס אשראי עם לאומי קארד, הקמת אתר אונליין בשותפות עם זכיינית הטלוויזיה רשת (עסקה שטרם הושלמה) ועסקה נוספת בשותפות במותג ללין.

ויזל, המנהל את עסקי הקבוצה, הוא גם שיאן השכר שלה, וב-2017 עלות העסקתו הסתכמה ב-5 מיליון שקל - סכום הממקם אותו בין 30 שיאני השכר בחברות הבורסאיות ל-2017 עד כה. בסיכום שנתי נהנה ויזל משכר בעלות של כ-3 מיליון שקל, מענק של 750 אלף שקל וכן תגמול מנייתי.

עוד בין משפחת בעלי השליטה בפוקס, האח אסף ויזל, המכהן כמנכ"ל פוקס ישראל, נהנה אשתקד מתגמולים של יותר מ-1.8 מיליון שקל. אלעד ורד, חתנו של אברהם פוקס, קיבל 1.7 מיליון שקל כמשנה למנכ"ל רכש ולוגיסטיקה, ומיכל ריבקינד, בתו של פוקס, קיבלה 1.4 מיליון שקל בתפקידה כמנכ"לית רשת הילדים דה צ'ילדרנס פלייס.