התאגיד משקיע מאות מילונים ביצירה מקומית - ולא קוצר פירות

מועצת תאגיד השידור אישרה לאחרונה שורה נוספת של התקשרויות הפטורות ממכרז ■ רוב ההשקעות מיועדות להפקת תכני מקור באמצעות חברות הפקה חיצוניות ■ תחום הפקות הטלוויזיה בתאגיד "כאן" נמצא תחת סערה, ולאחרונה הוכרז על הליך בדיקה לכספים שהוקצו לחברות הפקה

רם לנדס / צילום: תמר מצפי
רם לנדס / צילום: תמר מצפי

תאגיד השידור הציבורי "כאן" פרסם לאחרונה את רשימת ההתקשרויות שלו בפטור מכרז שאושרו על-ידי מועצת התאגיד בינואר השנה. רוב ההתקשרויות נוגעות להפקות שמוציא התאגיד לגופי הפקה חיצוניים בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה.

בין ההפקות המרכזיות שאושרו לאחרונה נמצאות שתי דרמות. דרמה אחת בהפקת יואב גרוס, שכוללת 13 פרקים בני 50 דקות ותעסוק במחלקה לחקירות שוטרים, תוקצבה ב-10 מיליון שקל (כל התקציבים כוללים מע"מ), כלומר עלות של 770 אלף שקל לפרק. דרמה נוספת שתופק עבור התאגיד היא "מותק בול באמצע" של שמוליק הספרי. גם כאן מדובר ב-13 פרקים, שיופקו על-ידי אולפני הרצליה, כשהעלות הכוללת לפי המסמך שפרסם התאגיד תעמוד על 9 מיליון שקל, כלומר כ-700 אלף שקל לפרק. עד כה עדיין לא עלו דרמות וסדרות מקוריות על מסך התאגיד, היות שמדובר בהליך שלוקח שנתיים-שלוש, כשהדרמות הראשונות צפויות להתחיל להיות משודרות באמצע 2018.

בתחום התוכניות בולטות במסמך כמה תוכניות שכבר משודרות, בהן תוכנית התחקירים "על המשמר" בהגשת לינוי בר גפן ובהפקת ארצה הפקות של שי אינס ודפנה פרנר. מדובר ב-45 תוכניות, כך שעלות כל תוכנית היא כ-220 אלף שקל, סכום שאינו נחשב גבוה במיוחד. הרייטינג הממוצע של "על המשמר" עומד עד כה על 1.9%.

הרבה השקעה, קצת רייטינג
 הרבה השקעה, קצת רייטינג

תוכנית נוספת שכבר רצה בהצלחה יחסית בתאגיד ואושרה לה עונה שנייה היא תוכנית הפאנל הסאטירית "עד כאן", שמופקת על-ידי בני מנשה. העונה השנייה של התוכנית כוללת 40 פרקים שמשודרים בימים אלה, והיא מתוקצבת ב-8 מיליון שקל, כלומר 200 אלף שקל לפרק. הרייטינג הממוצע של התוכנית עד כה הוא 2.4%.

במסמך מופיעה גם חברת ההפקות קודה של רם לנדס, שעמד בראש הוועדה שהמלצותיה הובילו להקמת התאגיד. תקופת הצינון של לנדס הסתיימה מזמן, והוא כבר הפיק עבור התאגיד את תוכנית התחקירים "שטח הפקר". בעבר פרסמנו כאן, בהתאם לתשובה שקיבלנו מהתאגיד, כי התקציב שאושר לתוכנית עומד על 6 מיליון שקל לשתי עונות של 15 תוכניות כל אחת, כלומר עלות של 200 אלף שקל לפרק. בדיעבד מתברר כי 6 מיליון שקל היוו תקציב של עונה אחת, כך שעלות כל פרק עמדה על 400 אלף שקל. הרייטינג הממוצע של העונה שהסתיימה הגיע ל-2.8%.

במסמך הנוכחי מופיע אישור תקצוב לתוכנית אחרת שתפיק קודה עבור התאגיד. מדובר בדוקו-ריאליטי בן 10 פרקים שעלותו היא 6 מיליון שקל, כך שעלות כל פרק תעמוד על 600 אלף שקל.

לחברת ההפקות קסטינה תקשורת שבבעלות אמנון רבי אושר תקציב של 7 מיליון שקל להפקת רצועת התרבות היומית "מועדון תרבות", שבינתיים ירדה מהאוויר לאחר 250 תוכניות, כשלפי התאגיד סכום זה כולל גם 30 תוכניות בשם "סוכן תרבות" בהגשת קובי מידן, שעדיין משודרת. "מועדון תרבות" נפרדה מהמסך עם רייטינג ממוצע של 1%.

תחום ההפקות עובר טלטלה

תחום הפקות הטלוויזיה בתאגיד עובר בימים אלה טלטלה שככל הידוע המילה האחרונה בה עדיין לא נאמרה. רק לאחרונה הודיעה על עזיבה סמנכ"לית הטלוויזיה ליסה שילוח, שהחליפה רק לפני כשנה את דינה לניר, שגם היא עזבה זמן קצר לאחר כניסתה לתפקיד. היום נודע כי גם מנהל מחלקת הבידור של התאגיד, אושר אסולין, יעזוב את תפקידו. על-פי גורמים הבקיאים בנושא, צפויות בהמשך עזיבות נוספות של בעלי תפקידים בתחום, על רקע העובדה שמנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, אינו מרוצה מהתוצרים הנוכחיים.

הליך הבחירה בחברות ההפקה השונות נעשה אמנם על-ידי ועדה ולאחר שקלול דעות ונתונים שונים, אך כפי שנהוג בתחומים הקשורים ליצירה ואמנות לא מדובר בהליך מכרזי בעל פרמטרים ברורים ושקופים. צריך גם לציין כי כל הסכומים שהוזכרו כאן כוללים מע"מ, כך שבפועל הסכומים שנכנסים שמתקבלים אצל חברות ההפקה הם נמוכים יותר. למרות זאת, בתאגיד הכריזו לאחרונה על הליך של בקרה תקציבית שבמסגרתו מתכוונים לבחון שם כיצד נוצלו הכספים שמועברים לידי חברות ההפקה.

הסכומים שמנתב בתאגיד לתעשייה המקומית מאז הקמתו הם נכבדים, ומהווים צינור חמצן חשוב ליוצרים, ובמידה רבה מחזיקים כיום את התעשייה המקומית. זאת לאחר שבימי רשות השידור הופנו סכומים קטנים להפקה מקורית ובכלל, ולחברות הפקה חיצונית בפרט. לפי תקציב 2018 של התאגיד שפורסם ב"גלובס", 42% מהעוגה - 315 מיליון שקל - יוקדשו לרכש תוכן. רובו המוחלט של הסכום יופנה להפקות מקור.

ממסמך ההתקשרות בפטור ממכרז עולים נתונים נוספים הנוגעים להוצאות התאגיד. ירון טלפז, לשעבר איש ערוץ הספורט ששימש עד לאחרונה כסמנכ"ל במועדון הכדורסל של מכבי תל אביב, נשכר על-ידי התאגיד כיועץ תוכן לתחום הספורט לקראת שידורי המונדיאל, ולהתקשרות עמו הוקצו 60 אלף שקל. איש הפרסום יוני קיש, לשעבר במקאן אריקסון, נשכר על-ידי התאגיד כיועץ אסטרטגי, בסכום התקשרות של 40 אלף שקל.