הניסוי להפחתת הגודש במטרופולין גוש דן יוצא לדרך

המשתתפים שיגויסו לניסוי יקבלו תקציב וירטואלי שנתי בגובה 4,500 שקל ■ התקציב יגדל או יקטן לאורך תקופת הפרויקט בהתאם לשינוי הרגלי הנסיעה

נתיבי איילון / צילום: אייל יצהר
נתיבי איילון / צילום: אייל יצהר

הניסוי הענק "נעים לירוק 3" לצמצום הגודש בכבישים יוצא דרך: חברת נתיבי איילון, שתנהל את הפרויקט, פרסמה היום (ב') מכרז לבחירת 3 החברות שיפעילו אותו ויהיו אחראיות על גיוס המתנדבים, ניטור הנסיעות וניהול התקציב.

הניסוי "נעים לירוק 3" צפוי להתחיל השנה ויימשך כ-7 שנים, עלותו הכוללת נאמדת בכמיליארד שקל. מרבית תקציב המכרז מיועדת לתמרוץ הנהגים.

מטרת הניסוי היא לעודד שינוי התנהגות הנהגים, באמצעות מתן תמריצים כספיים והטבות, בקרב משתמשים "כבדים" ברכב פרטי כדי להפחית את נסיעותיהם במטרופולין גוש דן בשעות העומס. במסגרת הפרויקט, תיבחן השפעתם של התמריצים השונים על הרגלי הנסיעה של הנהגים המשתתפים בניסוי.

המשתתפים שיגויסו לניסוי יקבלו תקציב וירטואלי שנתי בגובה 4,500 שקל, אשר יגדל או יקטן לאורך תקופת הפרויקט בהתאם לשינוי הרגלי הנסיעה שלהם: היקף הנסיעות, נסיעה בגודש ומיקום הנסיעה. משתתף שייבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות, יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו (עד לרף של 5,500 שקל). לעומת זאת, משתתף שיבחר לנסוע ברכבו הפרטי בשעות העומס ובאזורי ביקוש גבוהים (במטרופולינים השונים), יקטין משמעותית את תקציבו. בתום כל שנת ניסוי, המשתתפים יקבלו תשלום בהתאם למאפייני נסיעותיהם, כאשר התשלום המקסימאלי יעמוד על כ- 2,000 שקל למתנדב.

לצורך הפרויקט, יותקן ציוד ניטור ברכבו של כל מתנדב. כמו כן, תשולב אפליקציה לניהול הקשר עם המתנדבים. האפליקציה תציג למשל הצעות לחלופות נסיעה, מידע שוטף ועדכני על עלות הנסיעה והיתרה שלו בתוכנית, היסטוריית נסיעות, ועוד.

מדובר בפרויקט המשך לשני פיילוטים קודמים, בהם השתתפו כ-1,200 משתתפים בסך-הכול. כעת יוצא הניסוי לשלב השלישי והמשמעותי, בו ישתתפו לאורך 7 שנים כ-100,000 בעלי רכבים שיתנדבו להשתתף בפרויקט. המתנדבים יגוייסו מכל הארץ, כאשר כמחצית מהם יהיו תושבי ערי הלוויין של גוש דן. בחברה מסבירים כי במידה ויצליח שלב הפיילוט לפני תום התקופה המוגדרת - 7 שנים, ניתן יהיה להגדיר את הפרויקט כתכנית לאומית.

ללא ספק, מדובר ביוזמה מבורכת אותה מקדמים משרד האוצר ומשרד התחבורה, אך נשאלת השאלה האם לא מדובר במהלך מאוחר מדי שיתרום מעט מדי ביחס לגודל הבעיה בישראל. הרי עד שהפרויקט יוגדר כתכנית לאומית ויצליח לחולל שינוי כלשהו בדפוסי ההתנהגות של הנהגים על פי התכנון יעברו שבע שנים או אפילו יותר - בבחברה מציינים כי יש אופציה להארכה לתקופה של 10שנים.

איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון, אמר: "הייחוד של 'נעים לירוק' הוא בחשיבה החדשנית העומדת מאחוריו. היום ברור שלעולם לא נצליח להדביק את קצב עליית הרכבים על הכביש באמצעות עוד כבישים וצריך לגרום לנהגים לרצות לרדת מהכביש באמצעות תמריץ לעשות זאת. בעזרת הפיילוט הרחב נוכל ללמוד מה משפיע הכי טוב על הנהגים ומה יגרום להם לזנוח את הרכב הפרטי."