אושר הסדר הפשרה: פורד ודלק מוטורס יפצו בכ-70 מיליון שקל

הפיצוי ישולם לבעלי מכוניות פורד פוקוס ופורד פיאסטה ■ לפי ההסדר, דלק מוטורס תשלם לבעלי המכוניות האמורות סך של כ-1,400 שקל לכל רכב הסדר ■ במקרה שהרכב נמכר, הבעלים המקורי יקבל 1,200 שקל, ורוכש הרכב המשומש יקבל 200 שקל

פורד פוקוס / צילום: שאטרסטוק
פורד פוקוס / צילום: שאטרסטוק

במסגרת הסדר פשרה בבקשה להכרה בתביעה כייצוגית, סוכם כי דלק מוטורס ופורד ישלמו פיצוי בהיקף של כ-70 מיליון שקל לבעלי מכוניות פורד פוקוס ופורד פיאסטה. רכיב הפיצוי כולל החזר של כ-1,400 שקל לבעלי המכוניות, החזר כספי למי שתיקן את התקלה האמורה ברכב שלא במסגרת אחריות החברה הרכיב העיקרי בסכום הפיצוי מתייחס להארכת האחריות בעוד שבע שנים, ובסך הכול לתקופה של עשר שנים.

מדובר בהסדר פשרה שהושג במסגרת בקשה להכרה בתביעה כייצוגית שהוגשה ביוני 2015 נגד דלק מוטורס. טענת התובעים הייתה שדלק מוטורס, יבואנית רכבי פורד לישראל, שיווקה ומשווקת רכבים מדגמי פורד פוקוס ופורד פיאסטה בהם מותקנת תיבת הילוכים כפולת מצמדים, שבה, כך לטענת המבקשים, התגלו תקלות חוזרות ונשנות אצל לקוחות רבים.

תגובת דלק מוטורס לבקשה הייתה כי לא נפל פגם כלשהו בתיבת ההילוכים, וכי ממילא היא מספקת ללקוחותיה שירותי טיפול שוטפים ללא עלות בכל תקלה רלוונטית. עוד נטען כי לא נגרם נזק של ירידת ערך הרכבים נשוא בקשת האישור.

זמן קצר לאחר מכן הוגשה בקשה מתקנת להכרה בתביעה כייצוגית שהוגשה הפעם נגד איילון מוטורוס ונגד חברת פורד העולמית במסגרתה נטען טענה דומה, כלומר לפגם שנפל בתיבת ההילוכים כפולת מצמדים, ו/או רובוטית, ו/או PowerShift בכלי רכב מדגם פורד פוקוס ופורד פיאסטה, בין אם יובאו לישראל על ידי איילון מוטורס, ובין אם יובאו לישראל על ידי גורם אחר. הסדרי פשרה קודמים לא הבשילו בין היתר לאור התנגדות היועמ"ש.

בסופו של דבר הסדר הפשרה המתוקן אושר, כאמור. ההסדר מגדיר ראשית מהו רכב הסדר הזכאי לפיצוי: "רכב מדגם פוקוס מתוצרת פורד שמותקנת בו תיבת הילוכים כפולת מצמדים מסוג PowerShift) DPS6, "תיבת הילוכים כפולת מצמדים"), שיובא לישראל על-ידי דלק או איילון ואשר נכלל ברשימה סגורה של רכבים המצורפת להסדר זה כנספח ו', וכן רכב מדגם פיאסטה מתוצרת פורד, שמותקנת בו תיבת הילוכים כפולת מצמדים, שיובא לישראל על-ידי דלק או איילון ואשר נכלל ברשימת רכבים המצורפת להסדר זה כנספח ו', או אף אם לא נכלל ברשימת הרכבים האמורה, אולם נמכר מדלק או מאיילון לרוכש מקורי לאחר שנמסר נספח ו', אך עובר למועד פסק הדין."

לפי ההסדר דלק מוטורס תשלם לבעלי המכוניות האמורות סך של כ-1,400 שקל (כולל מע"מ) לכל רכב הסדר (במקרה שהרכב נמכר, הבעלים המקורי יקבל 1,200 שקל ורוכש הרכב המשומש יקבל 200 שקל). בנוסף, רכבי ההסדר יהיו זכאים להחזר עבור תיקונים שעשו בנוסף להרחבת האחריות לתקופה של שבע שנים בנוגע לתיבת ההילוכים.

כל אחד מהמבקשים יקבל גמול של 150 אלף שקל ועורכי הדין המייצגים את המבקשים יקבלו סכום של כ-10.1 מיליון שקל. שכר הטרחה הגבוה נומק כך: "כשבוחנים את שוויוֹ הכספי של כלל הפיצוי בהתאם להסדר הפשרה המתוקן, דהיינו, הן את גובה הפיצוי הכספי (בשים לב לתשלום כספי לרכב הסדר בסכום של 1,400 שקל (כולל מע"מ) כשסכום זה מוכפל במספר רכבי ההסדר, והן את שווי הארכת תקופת האחריות (בשים לב למסמך החסוי שהוגש בעניין זה), הרי ששיעורם של הגמול ושכר הטרחה סביר בנסיבות העניין".

את המבקשים ייצגו עוה"ד דוד מזרחי ואורלי בן עמי. את דלק מוטורוס ופורד מוטור קומפאני ייצגו עוה"ד דפנה צרפתי ועוה"ד בן קאירי, ממשרד עוה"ד גולדפרב זליגמן ושות', תל-אביב. את איילון מוטורס ייצג עו"ד עומר קלנר, ממשרד גרנות ושות', תל-אביב.