גבי רוטר: "על אף השמועות, קסטרו תמשיך להוביל את השוק"

רוטר, בעלים ומנכ"ל משותף בקבוצת קסטרו, עורר סערה לאחרונה כשאמר "אנחנו עסוקים בלשרוד", אך כעת הוא מבהיר: "נכון שהחורף הזה היה חלש, אבל לקחו את הדברים שאמרתי בצורה קיצונית" ■ הקבוצה בוחנת הצעה לרכישת 40 חנויות של רשת הוניגמן שקרסה

גבי רוטר / צילום: ענבל מרמרי
גבי רוטר / צילום: ענבל מרמרי

כמה שבועות אחרי שגבי רוטר, בעלים ומנכ"ל משותף בקבוצת קסטרו, עורר סערה בשוק האופנה המקומי בהתבטאות יוצאת דופן כשאמר "אנחנו עסוקים בלשרוד", הוא אומר היום (ג') ל"גלובס": "אני לא מתחרט על כלום. נכון שהחורף הזה היה חלש, אבל לקחו את הדברים ועשו מהם משהו אחר. על אף השמועות אנחנו בתנופה, אנחנו מובילים ומתכוונים להמשיך להוביל את שוק האופנה בישראל".

רוטר מוסיף, כי "לקחו את הדברים בצורה קיצונית מדי ואולי גם מוגזמת. אנחנו לא עסוקים בהישרדות אלא בתנופה של צמיחה, אבל בפירוש בחנויות במיקומים חלשים יותר או שתנאי השכירות בהם לא תואמים את הביקושים, אנחנו לא נישאר. זה משהו שאני אגיד גם בזמנים טובים יותר. אמרתי את הדברים מתוך חולשה ומתוך עוצמה. החורף שלא היה, לא עזר תזרימית. אני מאוד מקווה שנראה חג שמח, שייתן חמצן לרשתות שאולי זקוקות לזה".

על רקע המשבר בשוק האופנה שכלל קריסה של מספר רשתות ורגע לפני הדוחות הכספיים שלה, קבוצת קסטרו פותחת חנות בקונספט חדש בקניון רמת אביב. במסגרת השינוי, הסניף הראשון הפך למואר ומרווח יותר.

גורם בענף הקניונים העריך כי המכירות של קסטרו חוו ירידה של 20%-25% בעקבות החורף הקשה ביחס לתקופה המקבילה, תוצאות שלא יבואו לידי ביטוי בדוחות הקרובים שכן החורף יתן את אותותיו בעיקר ברבעון הראשון של השנה הנוכחית. "אין ספק שהשוק השתנה לנו, החורף הזה בגלל חולשת הביקושים המצב במכירות השתנה", אומר רוטר. "אצלנו משקפי השמש (קרולינה למקה - ש"מ) נהנו מהחורף הקשה, אז אתה מוכר משקפי שמש ולא מעילים, יש איזונים. השאלה אם יש לך את המשאבים לשרוד גם תקופות פחות טובות. אנחנו מאוד מפוכחים. אבל אין ספק שצריף לנהוג בצורה מוקפדת, אין מקום לטעויות".

היום, על רקע הפתיחה החגיגית, הוא משתדל לשדר אופטימיות: "מתחילת כניסת קולקציית האביב אנחנו כבר מרגישים את השינוי במכירות, ויש תחושה שהחג כבר כאן. השבוע אנחנו פותחים 2 חנויות, ובסך הכל נפתח השנה בין 5 ל-10 חנויות בשטחים גדולים יותר, של 800-1,000 מ"ר. זה נותן חוויית קנייה משודרגת. החנות היא סנונית ראשונה לחנויות שיבואו, שיהיו גדולות ומרווחות. הרצון היה לייצר חוויה אחרת ממה שרואים בחנויות של היום. הבעיה תמיד הייתה שהקולקציה יפה ובגלל הדחיסות לא רואים את הבגדים, ונעשתה פה עבודה כדי שללקוחות יהיה יותר קל להתמצא".

בהתייחס לקריסה של רשת הוניגמן ורשתות אופנה נוספות אומר היום רוטר כי "יש רשתות שנאלצות לסגור את שעריהן, בינלאומיות ומקומיות. אין ספק שהבעיה הזאת הביאה עוד מכה".

רוטר מתייחס לשתי המגמות שמאפיינות את הענף: "הגידול באונליין, והשמיים פתוחים והיציאה של הישראלים לחו"ל, מקשים על הרשתות למכור. בפועל מצב הקנייה של הצרכנים בישראל השתפר, השקל חזק. מבחינת יכולת - הצריכה עלתה, השאלה כמה מתוכה יוצא לחו"ל. אם היקף המחזור באונליין כבר עבר את המיליארד שקל, ומגמת הקניות גדלה, השוק שלנו קטן באופן יחסי. אני תמיד הייתי אופטימי, אבל הפטור שניתן להזמנות מחו"ל ברכישות מעל 75 דולר זה ירי בתוך הנגמ"ש. אתה יורה על כוחותינו. זה עיוות שחייב להיות מתוקן, ובכל העולם כבר הבינו את זה וביטלו את הפטור. הרווחיות התפעולית של המקבילות שלנו בעולם גבוהה ב-10%-15%".

בתשובה לשאלת "גלובס" האם הקבוצה תרכוש חלק מהוניגמן, אומר רוטר: "הייתה הצעה לרכוש 40 מיקומים, שאנחנו בוחנים אותה כעת".