הזדמנות הקנייה של חובבי רכבי האספנות הגיעה

אחרי רצף של עליות מחירים, עד כדי בועה, נראה ששוק רכבי האספנות מתחיל לחזור לגבולות ההיגיון ■ תמונת מצב

פורד THUNDERBIRD
פורד THUNDERBIRD

כל כלכלן ומשקיע ידעו לספר לכם, שהשווקים בעולם מתנהגים בצורה מחזורית. אחרי כל תקופה של עליות וגריפת רווחים, מגיעות בדרך כלל נפילות ותקופה ממושכת של שפל ושחיקת ערך. כלכלת ארצות הברית, למשל, נמצאת כרגע באחד המחזורים החיוביים הארוכים בתולדותיה. לאחרונה הורגשו כמה זעזועים, אבל האווירה הכללית בעידוד ממשל טראמפ נשמרת חיובית.

גם שוק רכבי האספנות האמריקאי נהנה ממחזור ממושך מאוד של ביקוש ועליות מחירים, עד כדי בועה, אם שואלים מומחים. תוכניות ריאליטי פופולריות על שיפוץ רכבים ליבו בשנים האחרונות את האווירה וגרמו לרבים לחשוב, שמדובר באפיק השקעה מדהים. כתוצאה מכך, עברו מכוניות שרירים אמריקאיות מיד ליד במחירים אסטרונומיים.

לא ברור אם שוק רכבי האספנות הוא אינדיקציה לכלל הכיוון שאליו צועד השוק, אבל נראה שהאוויר מתחיל לצאת מהבועה הזו. במכירה הפומבית הגדולה של בארט-ג'קסון בסקוטסדייל, אריזונה, שפתחה את השנה בינואר, הרוכשים לא מיהרו להכניס את היד לכיס, והמחירים של מכוניות רבות היו הגיוניים ונגישים הרבה יותר מאשר בשנים עברו. רק כלי רכב נדירים יחודיים באמת השיגו מחירי פרימיום, וזו תמיד בשורה טובה למי שרוצה להיכנס לשוק.

ספורט אמריקני קלאסי: המחירים חוזרים לשפיות

אחרי תקופה ארוכה שבה נסקו מחירי מכוניות ה"אמריקנה" האייקוניות לשמיים, נראה שהשוק מתחיל לחזור ולספק תמורה הגיונית לכסף. דוגמה אחת היא פורד THUNDERBIRD. לפני שנה-שנתיים, אקזמפלרים מוקדמים במצב טוב השיגו 60 עד 80 אלף דולר במכירות פומביות.

השנה, בסקוטסדייל הוצעה גרסה פתוחה מודל 1955 עם מרכב מקורי, מנוע V8 מקורי מפס הייצור, תיבה אוטומטית מקורית, לוח מחוונים מקורי ואפילו מושב קדמי חשמלי מבית החרושת. כל הטוב הזה עם 39 אלף מייל מקוריים בלבד על השעון, ולאחר שיפוץ מקיף למצב נסיעה מלא השיג במכירה השנה כ-33 אלף דולר בלבד. ת'אנדרבירד אחרת ממודל 1955, מגרסת ה-SS, לאחר שיפוץ מקיף מאוד, השיגה כ-40 אלף דולר. בערך המחיר של מאזדה 6 חדשה בישראל.

התקררות דומה מורגשת גם בזירת השברולט קמארו, שנהנתה עד לאחרונה מביקוש-על. כך, למשל, אקזמפלר במצב מקורי ושמור מגרסת ה-Z28 הקרבית, מודל 1977, שבילה את חייו באריזונה ומוצע ללא שום חלודה, החליף ידיים תמורת כ-14,300 דולר בלבד. דגמי קמארו משופצים ומושקעים משלהי שנות ה-60 החליפו ידיים סביב ה-40 אלף דולר, כאשר רק לפני שנה-שנתיים היה קשה למצוא כאלה בפחות מ-70 אלף. אפילו קורבט פתוחה מתחילת שנות ה-60, לשעבר "הגביע הקדוש" של האספנים, נמכרה סביב ה-50 אלף דולר.

מותגי הפאר: המחירים צונחים

מי שמתלונן על שחיקת הערך המואצת בשוק מכוניות היוקרה הישראלי, צריך לברך על כך שהוא לא חי בארצות הברית. ירידת המחירים של מכוניות יוקרה בעשר השנים הראשונות לחייהן היא אדירה, ואפילו מותגי סופר-פרימיום ודגמים בייצור מוגבל מתקשים לקבל סטטוס של "פריטים לאספנים".

קחו, למשל, יצירה קלאסית ועל-זמנית כמו בנטלי קונטיננטל GT. במכירה השנה הוצעה מכונית כזו מודל 2006, שמורה בקנאות, ללא תאונות, עם מנוע 12 צילינדרים טווין-טורבו ותיבה אוטומטית. המכונית הוזמנה במקור עם חבילת "מולינר" סופר-יוקרתית, שכוללת צביעה מיוחדת, חישוקי 22 אינץ' מיוצרים לפי הזמנה, מערכת קול מטורפת ועוד. כחדשות נמכרו מכוניות כאלה תמורת כ-300 אלף דולר אחרי התוספות. במכירה החליפה הבנטלי ידיים תמורת כ-60 אלף, מחיר של אודי Q3 בישראל.

יקר מדי? אז למה לא להשקיע במזראטי קוואטרופורטה V8 מודל 2005, עם תוספות אישיות בשפע, כולל דיפון עמדת פיקוד מסיבי פחמן, מפלט בהזמנה מיוחדת ופסי ספורט. בבארט-ג'קסון היא נמכרה בפחות מ-21 אלף דולר. סוזוקי משומשת בשבילכם. קוואטרופורטה דומה וחדישה יותר, מודל 2011, עם מנוע 4.7 ליטר, כ-60 אלף מייל על השעון והרבה מאוד תוספות, נמכרה ב-33 אלף דולר, כולל סטיקר המחיר המקורי על השמשה, שעומד על 136 אלף דולר במקור.

בנטלי קונטיננטל GT
 בנטלי קונטיננטל GT

פרארי: גם במודנה נפלה שלהבת?

אם תשאלו אספנים, הם יגידו לכם שפרארי היא תמיד ההשקעה הטובה ביותר בעולם הרכב המשומש. כמויות הייצור היו ונותרו מוגבלות, המותג מהלך קסמים על לקוחות בכל העולם, ובשנים האחרונות, מאז הנפקת פרארי, פקד את השוק "טירוף אדום" עם נסיקת מחירים חדה בכל הדגמים.

אבל אפילו האדום הלוהט מתחיל להתקרר כיום, לפחות יחסית. במכירה הפומבית החליפה ידיים 358TS טארגה קלאסית מודל 1990, עם מנוע 3.4 ליטר ותיבה ידנית. הצבע הוא "רוסו קורסה" המבוקש, מקורי מבית החרושת, ולדברי בעליה, המכונית נשמרה במוסך מוגן כשהיא מכוסה בכיסוי המקורי של פרארי. למכונית יש היסטוריה נקייה מתאונות, ספר טיפולים מלא ו-35 אלף מייל מקוריים בלבד. כל זה לא עזר הרבה, והיא נמכרה ב-55 אלף דולר בלבד.

פרארי F355 ספיידר אדומה, אוטומטית, מודל 1999 במצב כמעט חדש עם 18,400 קילומטרים על השעון, נמכרה ב-77 אלף דולר, ואילו קלאסיקה כמו 308GTS טארגה מודל 1984, שנחשבת בעיני רבים לאחת המכוניות היפות ביותר בעולם בשנות ה-80, נמכרה בכ-62 אלף דולר. מחיר צנוע בהחלט עבור כרטיס כניסה ל"ליגה של הגדולים".

פרארי
 פרארי

קאסטום והוט-רוד: כבר לא מכרה זהב?

מכוניות "קאסטום" מודרניות יחסית, שעברו טיפולים ושיפורים ייחודיים ויקרים מאוד בסדנאות נודעות, היו עד לאחרונה פריט מבוקש על-ידי פנסיונרים ובעלי ממון אמריקאים. כעת, השוק שלהן צונח. דוגמה אחת היא דודג' מאגנום RT מודל 2005, שעברה טיפול "הוט-רוד" מקיף בסדנת "בץ". הדגם הנדיר קיבל צביעה חד-פעמית, חרטום חדש, חישוקי 24 אינץ' בסגנון עדות הראפרים עם התאמות נלוות של המתלים, מנוע משודרג ותא נוסעים מרשים כולל מערכת קול אימתנית וריפוד עור דו-גווני בעבודת יד.

ברקורד של הרכב יש גם זכייה בתצוגה בקליפורניה, וכל זה עם כ-2,500 מייל מקוריים בלבד על השעון. במכירה הפומבית של בארט-ג'קסון הוא מצא בעלים חדש ששילם עבורו, נא לשבת, 7,700 דולר. בערך כמו קורולה חבוטה בת עשר אצלנו.

עוד דוגמה? פונטיאק קטלינה קופה, מודל 1968. המכונית עברה טיפול קאסטום שכולל צביעה ייחודית ומושקעת, דלתות "למבורגיני" מתרוממות אל-על, ריפוד עור מושקע ומנוע ששודרג ל-390 כ"ס. אבל היא כנראה לא הייתה לטעמו של כל אחד, ובמכירה היא קטפה 9,900 דולר בלבד.

דודג' מאגנום RT מודל 2005
 דודג' מאגנום RT מודל 2005

אבות-טיפוס ייחודיים: עדיין מחירי פרימיום

סקוטסדייל, אריזונה, היא אולי המקום האחרון בעולם שבו הייתם מצפים למצוא פיז'ו 205 במכירה פומבית. במיוחד לאור העובדה, שלמותג אין בארצות הברית נוכחות זה עידן ועידנים. אבל מתברר שכאשר הדגם הוא נדיר מספיק וההיסטוריה שלו ייחודית מספיק, הלקוחות עומדים בתור. במקרה דנן, מדובר בדגם ה-T16 טורבו שיוצר באמצע שנות ה-80 ב-200 יחידות בלבד עבור הומולוגציה של דגם מירוצי הראלי המקצועי של פיז'ו מקבוצה B.

הרכב הזה חולק עם מכונית המירוץ זוכת הפרסים את ההנדסה הייחודית שלו, כולל מנוע מרכזי, מתלי מירוצים והנעה כפולה מתוצרת פרגוסון בעלת שלושה דיפרנציאלים. מנוע הטורבו של גרסת ההומולוגציה מסתפק ב-197 כו"ס, כמחצית מההספק של דגם המירוצים המקצועי דאז, אבל עדיין היה בכך די כדי להעניק למכונית הקטנה ביצועים מרשימים מאוד בזמנה.

המבנה ההנדסי הייחודי עורר את סקרנותה של ג'נרל מוטורס, שב-1985 בחנה את האפשרות להיכנס בעצמה לעולם הראלי. לפיכך, הזמין הקונצרן שתיים מבין ה-200 שיוצרו, ואלה נחתו במחלקת ההנדסה של החברה בארצות הברית לצורך "לימוד".

אחת המכוניות נותרה במצב המקורי והיא השיגה במכירה הפומבית - לא פחות מ-186 אלף דולר, אולי מכונית האספנות היקרה ביותר בהיסטוריה המודרנית של היצרן הצרפתי. אחותה, שעברה שינויים והתאמות בג'נרל מוטורס - כולל התקנת מתלים אקטיביים - מוגדרת בתור אב-טיפוס חד-פעמי, והיא השיגה במכירה כ-146 אלף דולר.

פיז'ו 205
 פיז'ו 205