נמל חיפה: הופסקה פריקת האוניות במחאה על רפורמת הנמלים

עובדי נמל חיפה פתחו בעיצומים בצל החשש מהתחרות עם פתיחת הנמלים החדשים ב-2021 ■ בימים אלה מנהלת הנהלת נמל חיפה מו"מ עם הממונה על השכר במשרד האוצר לגבי תנאי פרישה מרצון של העובדים

נמל חיפה - המנופים עם הזרועות מעלה / צילום: עושים עניין
נמל חיפה - המנופים עם הזרועות מעלה / צילום: עושים עניין

האווירה בנמל אשדוד משפיעה גם על עובדי נמל חיפה: הבוקר (ד') פתחו עובדי הנמל בצפון בעיצומים ועצרו את פריקת האניות ברציפי הנמל. "מדובר בהשפעה של העובדים באשדוד על שלנו", אומר היום בשיחה עם "גלובס" מקור בנמל חיפה. "במקום לחתום על הסכם הרפורמה שנייה לפני שמאוחר מדי, הם נגררים".

ברקע לעיצומים נמצאים חששות גוברים מצד הנמלים הוותיקים באשדוד ובחיפה מפני התחרות מול נמלים חדשים שיוקמו במסגרת רפורמת הנמלים, שיהיו לא רק חדישים יותר אלא מופרטים ורזים הרבה יותר בכוח אדם.

עם פתיחת הנמלים החדשים ב-2021, לפחות בנמל חיפה לא תהיה הצדקה להחזיק את כל העובדים והנמל יצטרך להתאים את עצמו לסביבה התחרותית החדשה ולצמצם על פי ההערכות כשליש ממספר העובדים שלו.

נזכיר כי כבר לפני יותר מחצי שנה הבטיח שר האוצר ישראל כ"ץ ביטחון תעסוקתי לעובדי הנמלים למשך 15 שנים, זאת במסגרת רפורמת הנמלים שתוביל לפתיחת שני נמלים חדשים בדרום ובצפון. בימים אלה מנהלת הנהלת נמל חיפה מו"מ עם הממונה על השכר במשרד האוצר לגבי תנאי פרישה מרצון של העובדים.

"אנו רואים בחומרה רבה את העיצומים הפרועים שבהם החלו הבוקר העובדים בנמל חיפה, ללא כל צורך, זאת כאשר דירקטוריון והנהלת הנמל בחיפה ונציגי העובדים וההסתדרות קרובים לחתימה על הסכם התייעלות". אמר יו"ר דירקטוריון של נמל חיפה אשר ארמוני. "אנו מצרים מאוד על ההיגררות של עובדי חיפה אחרי העיצומים בנמל אשדוד. אם השפיות ושיתוף הפעולה ינצחו נוכל להגיע במהירות להישגים חשובים לכל הצדדים, בעיתוי קריטי שיתכן ולא יחזור. אם שיבושי העבודה בנמל יימשכו, נשקול לפתוח מחדש את כל הנחות היסוד של ההסכם המתגבש".

כ-75% מהנמלים בעולם זה מנוהלים על ידי גופים פרטיים, ובקרוב מגמה זו תיושם גם בישראל. את הרציפים החדשים ינהלו גופים פרטיים, מבין הוותיקים בתחום. את הנמל בצפון מקימה בימי אלה חברת SIPG מסין.