ממשלת ארה"ב דורשת חומת ענק וכביש מילוט לשגרירות בי-ם

כחלון ממליץ על מתן פטור מהיתר לביצוע תשתיות להקמת שגרירות ארה"ב בירושלים ■ הסיבה: אי-עמידת המבנה בדרישות אבטחה של ממשלת ארה"ב

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס,  Kevin Lamarque
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

בחודש פברואר האחרון הודיע נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים, לרבות לשכת השגריר האמריקאי, תתבצע כבר במאי הקרוב, אל מבנה זמני המשמש כיום את הקונסוליה האמריקאית בשכונת ארנונה. זאת עד להקמת מבנה קבע במגרש סמוך שאותו תקים ממשלת ארה"ב בשלב מאוחר יותר.

אלא שבמכתב ששיגר מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, לשר האוצר, משה כחלון, והגיע לידי "גלובס", הבהיר רותם כי בימים האחרונים ביקרו בסביבת הקונסוליה מספר גורמים בכירים מטעם מחלקת המדינה של ארה"ב, אשר נפגשו עם הרשויות בישראל, לרבות מינהל התכנון במשרד האוצר, והבהירו בפגישות אלה כי על-מנת להתאים את המתחם הקיים לדרישות האבטחה של מתחם שעתיד לשמש כמקום מושבו של השגריר, נדרשת ממשלת ארה"ב כתנאי הכרחי לבצע מספר עבודות בינוי ביטחוניות שיושלמו עד למועד המעבר.

"בתוך כך נדרש בניית חומה אטומה בגובה 3.2 מטרים אשר תקיף את מתחם השגרירות המיועד (ותהייה מחופה אבן ירושלמית)", כתב רותם לשר כחלון. "כמו כן נדרשת סלילת כביש מילוט מהחניון הדרומי של מלון דיפלומט לאורך השוליים המערביים של שכונת מורדות ארנונה, ועד למפגש הרחובות לייב יפה ואשר וינר".

בנוסף צוין במכתב כי על-פי ברור שנערך, עבודות הבינוי המתוכננות אינן תואמות את תוכנית המתאר המקומית החלה במקום שנועדה כאמור עבור הקונסוליה הכללית של ארה"ב ולא עבור שגרירות.

"למחלקת המדינה עומדת האפשרות לנקוט בהליך של בקשה לאישור הקלה מתוכנית או בהליך לתיקון תוכנית המתאר הקיימת. עם זאת, הליכים אלה צפויים לארוך זמן רב בפרט ככל שתוגשנה התנגדויות ולא יאפשרו את השלמת העבודות במועד שנקבע למעבר השגרירות לירושלים במחצית מאי 2018. כאמור, מבלי שתושלמנה עבודות אלה, לא יעמוד המתחם בדרישות האבטחה המחייבות של מחלקת המדינה עבור השגרירות האמריקאית".

על כן, דורש רותם במכתבו לכחלון כי יפעיל את סמכותו לפי חוק התכנון והבנייה, ויורה על מתן פטור זמני מהיתר בנייה לצורך ביצוע עבודות הבינוי, שיהיה תקף למשך 3 שנים. רותם הוסיף כי "אין צורך להכביר במילים אודות החשיבות המדינית והלאומית שבמתן מלוא הסיוע מטעם ממשלת ישראל לממשלת ארה"ב, הגדולה שבידידותנו בהשלמת הפרויקט שלמעבר שגרירות ארה"ב לירושלים, במועד עליו הוחלט. על דעתו של ראש הממשלה ושר החוץ עמדתי היא כי ללא ספק מדובר במיזם בעל חשיבות ודחיפות לאומית, וכי הנסיבות המיוחדות של המקרה מצדיקות את הפעלת סמכותך לפי החוק".

רותם ציין כי לאחר התייעצויות, מצא כי מדובר כנראה במסלול היחיד שיאפשר השלמת העבודות הדרושות לשם מעבר השגרירות לירושלים במועד, וכי נדרש שאת העבודות תבצע עיריית ירושלים.

כחלון הודיע היום (ד') כי הנחה את המועצה הארצית לתכנון ובנייה להתכנס בדחיפות, בכדי לקדם בהקדם האפשרי מתן פטור מהיתר לטובת הקמת תשתיות חיוניות הנדרשות להעברת השגרירות לירושלים. זאת לפי חוק התכנון והבנייה. "אני מודה על הזכות שנפלה בחלקי כשר האוצר והממונה על התכנון במדינת ישראל לקדם את העתק השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים בירתנו הנצחית", אמר כחלון.

כאמור, מי שתכריע בעניין היא המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שלה הסמכות לאשר מתן פטור ממתן היתר, שמשמעותו היא ביטול האפשרות להתנגד לביצוע העבודות.