בג"ץ למועצות הבדואיות: "גבו ארנונה או שהתקציב שלכן יקוזז"

בדיון העלו המועצות את קשייהן, אך בג"ץ הורה להן להתחיל בגביית המס מהתושבים עד אוגוסט

כפר בדואי בנגב /  צילום: Ammar Awad, רויטרס
כפר בדואי בנגב / צילום: Ammar Awad, רויטרס

שופטי בג"ץ מזהירים את המועצות האזוריות הבדואיות נווה מדבר ואל קסום, שמעולם לא גבו ארנונה מתושביהן, כי אם לא יחלו בגבייה עד אוגוסט הקרוב, התקציב השנתי שמעבירה להן המדינה יקוזז.

אתמול (ג') התקיים דיון בעתירה שהגישה תנועת רגבים נגד המועצות ומשרד הפנים, בגין אי-גביית ארנונה. נציגי המועצות שוב העלו את הקשיים בגבייה ארנונה למרות הוראת בג"ץ כי על המועצות להתחיל בגבייה. סגן נשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר, הזהיר את המועצות: "יש פתרונות יצירתיים. כל נכס שתהייה לו שומה ולא תהיה גבייה, ירד לכם מהתקציב שתקבלו מהמדינה. תתכוננו לאוגוסט אם המצב לא ישתנה".

כבר בשנת 2011 קבע דוח מבקר המדינה, כי חרף תקציבים גבוהים שמעבירה הממשלה, המועצות מציגות גירעון של מיליוני שקלים שנה אחר שנה, ללא מאמץ ניכר להגדלת הכנסותיהן העצמיות.

בעקבות עתירה שהגישה תנועת רגבים בשנת 2014, הורה בג"ץ למועצות להתחיל בגביית ארנונה מהתושבים. למרות ההנחיה הברורה, לא ביצעו המועצות את שנדרש מהן, וטענו כי ישנם קשיים לבצע סקר נכסים ביישובי הנגב שבתחום המועצות, שתושביהם מחוסרי תשתיות בסיסיות.

בשנת 2017 הצהיר משרד הפנים בפני בג"ץ, כי הורה למועצות להתחיל בתהליך הגבייה עד סוף שנת 2017. לשם ביצוע מיפוי, קיבלה כל מועצה תקציב ייעודי של כמיליון וחצי שקל.

לקראת הדיון הודיעו המועצות כי חברת סקר הנכסים ששכרו השלימה עד עתה למדוד כ-250 נכסים בלבד - בשלושה יישובים בלבד מתוך 11, אולם הן מתקשות לבצע התאמה בין הנכסים עצמם לבין זהות הבעלים. "קיימת התנגדות עזה מצד התושבים, באופן שבו נציגי חברת מגע"ר נכנסו ליישובים דריג'את ואום בטין, ונאלצו לשוב מהן כלעומת שבאו". המועצות טענו כי השלמת הסקר בכלל יישובי המועצה תמשך עוד חודשים ספורים, וביקשו פרק זמן נוסף.

כאמור, בדיון, הורו השופטים מלצר, ברק-ארז ושוהם, כי עד אוגוסט הקרוב על המועצות להגיש הודעה לגבי תחילת גביית ארנונה מאותם הנכסים שכבר נסקרו, בדגש על עסקים שזהות בעליהן ידועה זה מכבר.