מגן המס לרוכשים באינטרנט - עידוד להשתמט מתשלום ממס?

איגוד לשכות המסחר שיגר פנייה אל מנהל המכס בטענה כי חברות ישראליות המציעות ביטוח מס לרוכשים באתרים בינלאומיים מעודדות למעשה אי תשלום מס ■ ומה תגובת האתרים?

קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

איגוד לשכות המסחר שיגר פנייה אל מנהל המכס אבי ארדיטי בטענה כי חברות ישראליות המציעות ביטוח מס לרוכשים באתרים בינלאומיים מעודדות למעשה אי תשלום מס. הכוונה היא לאתרים דוגמת Zipy המציעים לקונים אונליין לרכוש מראש מעין פוליסת ביטוח לפיה במידה ויידרשו לשלם מס על החבילה שרכשו - ההפרש יכוסה. תקרת הפטור לקונים הישראלים באתרים בינלאומיים עומדת על 75 דולר והרעיון של פוליסות הביטוח לשם כך מתייחס לקונים בסכומים גדולים יותר. כך, משלמים הקונים לאותן חברות שירות המכונה "מגן מס" שיופעל במידה ויידרשו הקונים להשלים את דרישות המס בהתאם לחוק. נקודת המוצא של מכירת הגנה שכזו היא שדרישת המס על הקניות המקוונות לא נאכפת כך שהן ירוויחו בגין מכירת אותה פוליסה גם לאחר שישלמו את המס הנדרש במקרים שאכן ייבדקו, וכנראה שסטטיסטית המנגנון משתלם.

פניית האיגוד הגיע בעקבות כתבה שפורסמה מוקדם יותר השבוע ב"חי בלילה" בקשת. דרישת האיגוד היא שהמכס יפעל במטרה לבחון האם התנהלות זו היא בבחינת עידוד שלא לשלם מס. "על פי החוק האחריות לתשלום מס היא על היבואן, בין אם מדובר ביבוא אישי או מסחרי", נטען במכתב עליו חתום היועץ המשפטי של האיגוד, שלומי לויה הטוען כי "ברגע שהצרכן רכש את אותו ביטוח מגן מס הוא פועל כנגד האינטרס של דיווח אמת כחוק".

עמרי מעברי מבעלי האתר Zipy הודף את הטענות. "אנחנו לא מעודדים השתמטות ממסים בשום צורה", הוא אומר ל"גלובס". "אם אדם מסוים רוצה לדעת מה המחיר הסופי של המוצר שהוא קונה הוא יכול לקנות את השירות הזה". הפרמיה שגובה זיפי עבור מגן המס עומדת על 5%-10% ממחיר המוצר כשמעברי מבהיר "אנחנו לא אחראיים בשום צורה לכל סוגיית המשלוח. אם המוצר עוצר במכס, הצרכן משלם את המס הנדרש ומקבל מאתנו החזר. אנחנו לא מתערבים בתהליך שבין הלקוח למוכר לכל אורך התהליך. כאשר מדובר על מוצרים שעולים יותר מ-75 דולר, מסביר מעברי שרבים מהרוכשים לא יודעים מראש כמה הם משלמים לאור סוגיית המס ובהתאם למוצר שהם רכשו. השירות שמציעה זיפי מאפשר לדבריו ללקוח לדעת מראש כמה הוא ישלם. באשר ל"סיכון" כי זיפי תצטרך לשלם מס שהוא גבוה מן הסתם מהפרמיה שהצרכן שילם אומר מעברי "זה סיכון שהלקוח ושאנחנו נוטלים על עצמנו. בכל מקרה אם הלקוח מקבל דרישה לשלם - הרשות מקבלת את מה שהיא דורשת. העלינו את השירות כי אחרי שאנחנו בעצמנו הזמנו כמה מוצרים וראינו שחלק מהם שהיה אמור להיות עליהם מס לא נעצרו במכס. אולי כי הם פטורים ממס ואולי מסיבות אחרות. העלינו את השירות כי חיפשנו שירות משלים מעבר להזמנות באתרים בחו"ל דרכנו. הבנו שיש צורך לצרכן לדעת מראש כמה הוא משלם". עוד הוא אומר כי רוב המוצרים שנרכשים באמצעות מגן המס הם מוצרי חשמל גדולים.

האם המודל העסקי שלכם לא מלווה בהפסדים? המס הרי יהיה גבוה ממה ששילמו לכם על מגן המס?

"אני לא מפסיד משום שזה משתלם לי מבחינת כמות מוצרים שנקנים דרכנו באופן הזה. הרווח שיש לי זה הסכום שאנחנו גובים כשירות משלים. זה משהו שגם אתרים ענקיים בעולם מציעים".

יש להניח שאתם נסמכים על זה שסטטיסטית רשות המסים לא בודקת משלוחים רבים שחייבים לכאורה במס.

"מה שאנחנו יודעים הוא שמה שצריך ליפול במכס - נופל במכס. אם יש מוצר אחד שלא עוצר במכס, זה לא העניין שלי. אני לא יכול להגיד לרשות המסים איך לעבוד".