מחיר למשתכן: מהמכרזים הבאים ההצמדה למדד רק מההיתר

מטרת התכנית הינה למנוע קפיצות במחירי הדירה מרגע הזכייה ועד למסירה, הודות למשך הזמן הרב ■ ייתכן שהקבלנים יתמחרו את ההוראה החדשה כבר בשלב המכרזים, כדי שלא להינזק מכך

פרוייקט מחיר למשתכן / צילום: איל יצהר
פרוייקט מחיר למשתכן / צילום: איל יצהר

שינוי בתוכנית מחיר למשתכן. מחיר דירה מוזלת במסגרת מחיר למשתכן יוצמד למדד רק החל מקבלת היתר בנייה לפרויקט על ידי היזם או הקבלן שזכה במכרז. זאת, לעומת המצב הנוכחי שההצמדה למדד, שמשמעותה תוספת בתשלום הסופי, נעשית כבר מיום הזכייה.

מדובר במהלך שאושר על ידי שר האוצר והנהלת רשות מקרקעי ישראל. חשוב להדגיש כי שינוי זה יחול רק על המכרזים החדשים במסגרת התוכנית ולא על המכרזים שכבר נסגרו. עוד נדגיש כי ההחלטה שהתקבלה כעת דוחה אומנם את ההצמדה עד היתר הבנייה, אך מרגע זה ואילך ועד המסירה, המחיר עדיין מוצמד למדד.

נזכיר כי המחיר למ"ר לדירה מוזלת מוצמד למדד תשומות הבנייה, והוא מתחיל לספוג את השינויים מהיום בו זכה הקבלן או היזם במכרז. המשמעות בפועל של ההצמדה למדד תשומות הבנייה יכולה להגיע גם לפער של עשרות אלפי שקלים בין המועד בו נסגר המכרז בפועל למועד התחלת הבנייה. נזכיר, כי נכון להיום ההגרלות מתבצעות בשלבים מוקדמים בכל הנוגע לזמינות הקרקע והיכולת של היזמים או הקבלנים להוציא את היתר הבנייה. כך, יזם יכול לזכות בקרקע, והפרויקט ייצא להגרלה, גם אם המגרש לגביו זכה יוכל להימסר לו שנה וחצי מאוחד יותר.

עוד נציין כי סביר להניח שהחל מהמכרזים החדשים שיפורסמו ויכללו את ההוראה החדשה, גם הקבלנים יתמחרו את ההבדל האמור בהצעות שיגישו. כך ייתכן שיהיה שינוי במחיר למ"ר בהצעות השונות מה שיגלם את אותה עלייה במדד שכביכול נחסכה כעת.

במקביל, במטה הדיור באוצר מקווים שההנחיה החדשה שאושרה אתמול (ד') בישיבת הנהלת רמ"י ידרבן את היזמים והקבלנים להוציא היתר בנייה במהירות גדולה יותר. עם זאת חשוב לציין בנקודה זו כי במחיר למשתכן היזמים והקבלנים מעדיפים גם עכשיו להוציא היתר בנייה במהירות האפשרות אבל פעולה זו אינה תלויה בהם. היא תלויה בין היתר במועד מסירת המגרש ליזם כדי שיוכל להתחיל בתהליך (שיכולה כאמור להיעשות גם שנה וחצי אחרי הזכייה במכרז) וגם ברשות המקומית שמנפיקה את ההיתרים.