בית הדין הורה לעובדי נמל חיפה להפסיק את העיצומים

עובדי נמל חיפה הצטרפו למחאה של חבריהם באשדוד על רקע ההתנגדות לרפורמת הנמלים ■ בהתאחדות התעשיינים פנו לראש הממשלה וביקשו את התערבותו המיידית בנושא ההשבתות

שביתה בנמל חיפה/ צילום: "עושים עניין"
שביתה בנמל חיפה/ צילום: "עושים עניין"

בית הדין הארצי לעבודה בירושלים הורה הבוקר לעובדי נמל חיפה שפתחו אמש בעיצומים לחזור לעבודה סדירה באופן מיידי. זאת לאחר שאתמול הופסקה פריקת האניות ברציפי הנמל. לדברי המקור בנמל חיפה, נכון לשעה זו, העובדים חזרו לעבודתם.

אווירה דומה מתרחשת בימים אלה גם בנמל אשדוד - אתמול, נזכיר הפיצו חברי ועד הציוד המכני והתפעול מכתב ללקוחות הנמל. במכתב עליו חתומים יושבי ראש של שני הוועדים החזקים, מזמינים חברי הוועד את לקוחות הנמל לפנות ישירות אליהם ולא לעבור דרך הנהלת החברה, זאת בעקבות "התנהגות בריונית" של "ההנהלה שנוקטת במנהגי התעמרות".

מערכת היחסים העכורה בין הוועד להנהלת נמל אשדוד מתנהלת מזה שנים - מקורה בניסיונות הידברות בין הצדדים בנוגע להתייעלות החברה לקראת פתיחת הנמלים החדשים בעוד כשלוש שנים. כתוצאה מכך, בחודשים האחרונים הושבת נמל אשדוד כמה פעמים, ולמרות שמדובר בפרקי זמן קצרים יחסית של השבתות, הפגיעה בלקוחות היא הנמל בלתי נמנעת - חלק מהאניות הושטו בזמן השביתה לנמל בחיפה.

אתמול כאמור גם עובדי נמל חיפה הצטרפו לעובדי נמל אשדוד ופתחו בעיצומים. הרקע לעיצומים דומה - חששות גוברים מפני התחרות מול נמלים חדשים שיוקמו במסגרת הרפורמה, שיהיו לא רק חדישים יותר אלא מופרטים ורזים הרבה יותר בכוח אדם.

במהלך הדיונים שהתקיימו בשלוש השנים האחרונות בנושא השביתות בנמלים בית הדין הארצי לעבודה עמד על סירובו לעיצומי העובדים על רקע הרפורמה בנמלים.

לדברי עו״ד אוהד גלעדי, שותף בנ. פינברג ושות׳, המייצג את הנהלת נמל חיפה: ״בדיון הבהיר ביה״ד לעבודה את חוסר שביעות רצונו על כך שננקטו צעדים ארגוניים למרות צו בית המשפט. אנו מברכים על חזרה מיידית לעבודה כסדרה בנמל חיפה בסיוע ביה״ד״.

בתוך כך, בעקבות השיבושים הקשים בנמלי הים, שלחו הבוקר נשיא התאחדות התעשיינים, נשיא איגוד לשכות המסחר, נשיא לשכת הספנות, ויו״ר איגוד המובילים, מכתב לראש הממשלה אשר בו הם מבקשים את התערבותו הדחופה בנעשה בנמלים.

"בשבועות האחרונים אנו חווים עיצומים ואי סדר בפעילות השוטפת של נמל אשדוד, כאשר מטענים בייבוא ובייצוא לא מועמסים ונפרקים מאוניות בפרק זמן סביר. היום, נמל חיפה הצטרף לעיצומים אלו, אשר פוגעים באופן ישיר במגזר העסקי ובכלכלת מדינת ישראל", נכתב בפנייה.

עוד נטען כי בעקבות השיבושים בעבודת הנמלים "כל סחר החוץ של מדינת ישראל נפגם קשות. הסיבות להתפתחות המצב הנוכחי כוללות שורה ארוכה של סכסוכי עבודה, החל מהמאבקים ברפורמה ובנמלים החדשים, וכלה בהתנגדות לגיוס עובדים חדשים", כתבו.