איפה אפשר למצוא את הסל הזול ביותר לחג הפסח?

השוואת המחירים של המועצה לצרכנות כללה 18 רשתות והיא התבססה על סל המכיל 70 מוצרים ■ ההשוואה מציגה פער של 36% בין הסל הזול שמחירו עמד על כ-660 שקל ובין הסל היקר שמחירו הגיע לכ-900 שקל

קניות לפסח / צילום: Lerner Vadim, שאטרסטוק
קניות לפסח / צילום: Lerner Vadim, שאטרסטוק

רמי לוי ויינות ביתן מציגים את סל הקניות הזול לחג - לפי בדיקת המועצה לצרכנות שנעשתה באמצעות האתר פרייסז (בהתבסס על מחירים שהרשתות עצמן העבירו למאגר מחירים). הבדיקה נערכה לפני ימים אחדים, לקראת הישורת האחרונה של הקניות לפני החג.

השוואת המחירים כללה 18 רשתות והיא התבססה על סל המכיל 70 מוצרים. המחירים המוצגים בטבלה הסופית משקללים ממוצע רשתי (לאור העובדה שהמחירים ברשתות לא תמיד אחידים והם נתונים לתחרות מקומית במתחמי קניות). חשוב לציין כי המחירים שעליהם התבססה ההשוואה אינם כוללים מבצעים המיועדים לחברי מועדון או למחזיקי כרטיס אשראי מסוים.

עוד יצוין כי הסל לא כלל מוצרים של המותג הפרטי (למשל ברשת שופרסל) ששילובו יכול להוזיל את הסל. בנוסף, המחירים לא כללו את סניפי האינטרנט של הרשתות. בנוס, לא כל הרשתות נכללות, כך למשל חצי חינם או טיב טעם. במועצה לצרכנות מדגישים כי רשתות שבהן נמצאו פחות מ-90% מהמוצרים שהרכיבו את הסל, הוצאו מהבדיקה והן לא נכללות בנתונים.

נתון שמעניין לבחון מתייחס לעובדה שההשוואה מציגה פער של 36% בין הסל הזול שמחירו עמד על כ-660 שקל ובין הסל היקר שמחירו הגיע לכ-900 שקל. מדובר בפער עצום שמשקף נוחות - הרשתות היקרות בהשוואה הן הרשתות העירוניות, ובראשן האחות של הרשת יינות ביתן, רשת מגה בעיר. גם מחירי שופרסל שלי, הפורמט העירוני של שופרסל דורגו כיקרים עם סל שהסתכם ב-880 שקל.

ממוצע המחירים בטווח שבין הרשתות שנבדקו עמד על 781 שקל - הממוצע שיקף את מחיר הסל בסניפי שופרסל דיל או בשוק העיר ובשוק מהדרין.

מקור: אתר פרייסז עבור המועצה לצרכנות. המחירים נכונים ל-21.03.2018
 מקור: אתר פרייסז עבור המועצה לצרכנות. המחירים נכונים ל-21.03.2018

בטווח הזול של מחירי הסלים לחג אחרי רמי לוי ויינות ביתן מדורגות הרשת יש חסד (כ-700 שקל סך הסל), יוחננוף ומחסני השוק (כ-720 שקל). סך הסל הממוצע בשופרסל דיל אקסטרה עמד על 750 שקל. עוד לפי הבדיקה עלה כי סל המחירים הממוצע בוויקטורי עמד על 768 שקל.

מה כלל הסל? תכולת הסל שביקשה המועצה לצרכנות לבדוק כמייצג לפני החג כללה ירקות ופירות טריים (בצל, גזר, דלעת, בננה, בטטה, פלפל, עגבניות, מלפפון, תפוח אדמה, חציל, חסה כרובית, תפוח עץ סמית ועוד), מוצרים לפסח (מצות, עוגיות יין, פירורי לחם מקמח מצה, תירוש, חזרת, שקדי מרק לפסח, יין אדום), חזה עוף טרי, כרעיים עוף, עוף שלם, גפילטע פיש, מים מינרלים, קפה נמס וקפה טורקי, מוצרי ניקוי (ספריי ניקוי, נייר טואלט, מטליות לחות, רדיד אלומיניום) ועוד.

כמה דגשים שכדאי לקונים לקחת בחשבון: ראשית, כפי שמלמד הסל, עבור נוחות משלמים, ומשלמים הרבה - מי שמעדיף לערוך קניות ליד הבית בסופרמרקט השכונתי, ישלם את פרמיית הנוחות במחיר הסל. מחי שיבחר להזיז את המכונית למתחם הקניות ויוכל לשריין לעצמו זמן עשוי לשלם אפילו פחות עם פיצול של הסל בין הרשתות הממוקמות בסמוך זו לזו.

כל אחת מהרשתות מציעה מבצעים משלה (שאותם כדאי ללמוד מראש באמצעות הצצה באתר האינטרנט שלהן), ולפיכך אם יתאפשר לכם לפצל את הקנייה, תוכלו למצות את ההנחות של כל רשת. עוד נמליץ שלא ליפול במלכודות מבצעי הכמות שמעודדים אותנו לקנות יותר ולא בהכרח מוצרים שיש לנו צורך בהם - מצד שני לא רק מוצרים מובהקים לחג נמצאים כעת בהוזלות, כך שאפשר למשל להצטייד במוצרי ניקוי או ביינות שנמכרים בהוזלה. עבור צרכני המזון ללא גלוטן - מדובר בהזדמנות להצטייד במלאי של מוצרים שלא מיוצרים לאורך כל השנה.

זאת ועוד, התחרות כידוע משפיעה על המחירים: המחירים המוצגים בסל הקניות הזה נכונים ל-21.3, אולם עד בוא החג המבצעים עלולים להשתנות - בעיקר בהתאם לאלו שמציעה הרשת השכנה. הרשתות עוקבות מקרוב אחר המבצעים של המתחרים ופעמים רבות הן משוות את התנאים.

עוד נזכיר כי המחירים לא כוללים הטבות לחברי המועדון של הרשתות וכי הסל אינו כולל מותג פרטי. בחלק מהמוצרים ההבדל בין המוצר הסופי של מותג מוביל לעומת מותג פרטי בא לידי ביטוי רק בשורת המחיר כלומר שהמוצר מספק את אותה תמורה (למשל בנייר סופג או במטליות ניקוי), במוצרים אחרים נדרש ניסוי וטעיה (מניסיוננו למשל בנוזל לכלים שבו המותג הפרטי לא מצליח להתעלות על המותגים המובילים בקטגוריה).