גם מלונאים בתל אביב יקבלו מענקים ממשרד התיירות

הממשלה צפויה לאשר היום את הצעת שר התיירות יריב לוין להרחיב את המענקים גם ליזמים המעוניינים להקים חדרי לינה בתל אביב כדי להגדיל את התחרות במטרה להוזיל מחירים

יריב לוין /  צילום: איל יצהר
יריב לוין / צילום: איל יצהר

עידוד יזמות המלונאים מגיע לתל אביב: הממשלה אישר היום (א') יזמים שיסבו משרדים למלונאות בתל אביב יקבלו מענקים בשיעור של 10% מהיקף ההשקעה. עד כה מענקי משרד התיירות החריגו את תל אביב ואת הרצליה והם חולקו לפי איזורים שהוגדרו מועדפים על ידי משרד התיירות. המענקים נעו בין 20% ל-33%. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהצבעה היום שיש לשקול להעניק ליזמים בתל אביב מענק שהוא גבוה מ-10% עוד אמר נתניהו כי מבחינתו יש לשקול מתן מענקים גם על הסבת בנייני מגורים בתל אביב למלונאות גם במחיר של צמצום היצע הדירות. המטרה לדבריו היא למשוך כמה שיותר אנשי העסקים לתל אביב - שבה מחצית משיעורי התפוסה כבר היום הם על ידי אנשי עסקים.

תקציב המענקים של משרד התיירות ליזמים עומד על 250 מיליון שקל לשנה הנוכחית. בשנת 2017 העניק משרד התיירות מענקים בהיקף של כ-181 מיליון שקל להקמה של כ-2,570 חדרי לינה ב-35 פרויקטים שייפתחו בשנים הקרובות. המענק הגדול ביותר בהיקף של 35 מיליון שקל צפוי להינתן לשימור ולהקמה של מלון בירושלים בדרגה עממית, שיכלול כ-248 חדרים. בסך הכול אושרו מענקים בירושלים ל-5 פרויקטים ,שיכללו 482 חדרים. בנוסף, מתוכנן לקום בנתניה מלון שיכלול 356 חדרים ובראשון לציון מתוכנן לקום מלון נופש עם 240 חדרים ובבת ים יוקם מלון עם 275 סוויטות יוקרתיות. המענקים ליזמים נקבעים על פי קריטריונים של משרד התיירות ולפי מיפוי של איזורים בעלי עדיפות עד כה כאמור אזורים אלה לא כללו את תל אביב והרצליה, וכעת הרצליה נותרה מוחרגת נכון לעכשיו.

שר התיירות יריב לוין התייחס לשינוי במדיניות כאמור באומרו כי :" התנופה האדירה בתנועת התיירות הנכנסת לישראל והביקושים הגוברים לחופשה בישראל מצריכים פתרונות יצירתיים בלוחות זמנים מהירים להגדלת היצע תשתיות הלינה. המהלך לעידוד הסבת מבנים בתל אביב למלונאות אותו אני מקדם מצטרף לשורה של מהלכים נוספים שעשינו במשרד התיירות בשנתיים האחרונות, במטרה להקל על יזמים ולהגדיל את מספר חדרי הלינה בארץ, כך שיובילו להוזלת מחירים".

ההחלטה היום היא חלק מתהליך שמוביל משרד התיירות במטרה להקל על יזמים ולעודד בנייה של בתי מלון חדשים. הסיבה לכך שהמענקים בתל אביב ניתנים להסבת מבנים היא ראשית לאור מחסור בקרקעות ושנית לאור הליך מהיר של שנה עד שנה וחצי בהפיכת מבנה כזה למלון על פני בנייה מאפס. מה גם שמדובר בהליך שעלותו נמוכה יותר אל מול בנייה מחדש. זאת ועוד, היום ומשרד התיירות מעדיף לקדם בניית חדשים בדרגת אירוח בינונית - בהשקעות של הסבת מבנים קיימים לרוב יתקבלו חדשים בדרגת אירוח כזו כאשר בבנייה מאפס, לאור עלויות ההשקעה שלא משתנות דרמטית ביחס לרמת האירוח - יעדיפו היזמים לפתוח מלונות בדרגת אירוח יוקרתית. הצפי של משרד התיירות הוא להגיע ל-1,000 חדרים בשנים הקרובות כשהזכאים למענק הם מי שייכנסו לפרויקטים כאלה מעתה.

תקרת המענקים ליזמים בתל אביב טרם הוגדרה סופית אולם מדובר לפי הערכות ב-25 מיליון שקל. זאת ועוד אין הגבלה על מספר החדרים שיכלול בית המלון בתקרה של מענק העומד על 250 אלף שקל לחדר. אין הגבלה על האיזור בתל אביב שבו תבוצע ההסבה. ולא רק מענק: המשרד, ביחד עם עיריית תל אביב קידם מסלול ירוק ליזמים והקלות בירוקרטיות בתהליך שמוותר על אישור וועדה מחוזית ומסתפק כעת באישור של וועדה מקומית. הדגש על הסבות מבנים הוא פועל יוצא של מחסור בקרקעות כשהמשרד אף ייצא בקמפיין לאיתור משרדים לא מאוישים כדי לעודד יזמות להפוך אותם למלונות. התכנית שאושרה היום תקפה לשנתיים.

כאמור, שיעורי התפוסה הממוצעים בתל אביב הם הגבוהים בישראל כשמרבית הלנים בעיר הלבנה הם תיירים. לאחרונה נפתחו בתל אביב מספר מלונות דוגמת סטאי ו saul באזור שוק בצלאל שייפח בתחילת חודש אפריל להרצה, אליהם יצטרף בקרוב מלון דה דריסקו במושבה האמריקאית בעיר. המענקים האמורים יינתנו בהתאם להגדרות, הוראות ונהלים של מנהלת השקעות בתיירות (לפי חוק לעידוד השקעות הון, התשי " ט-1959), בשינויים המחויבים, באמצעות ועדת השקעות . דוגמה להסבה של בניין משרדים בתל אביב לטובת בית מלון מספק מלון Nyx של הרשת פתאל הממוקם ברחוב הרכבת בעיר כשהוא ממותג כמלון אורבאני - מבחינת משרד התיירות זהו המודל להסבת חדרים באופן שאליו מתייחס המענק האמור כאשר מדובר בהליך הטומן בחובו פוטנציאל למימוש מהיר המהווה אופציה זולה, מהירה ויעילה להוספת חדרי מלון.

נערכים לגידול בתיירות הנכנסת: בשנת 2017 הגיעו לישראל יותר מ-3.6 מיליון תיירים, גידול של 25% ביחס לשנת 2016. היעד שהציב השר לוין מכוון ל-5 מיליון תיירים בשנים הקרובות. מאמצי השיווק של המשרד מכוונים לתיירות מגוונות, כזו שמחפשת את הפן הצלייני אולם גם תיירים שנופשים בסגנון סיטי ברייק בתל אביב ובירושלים. המענק מועמק בין היתר לחברות תעופה שפותחות קווים בישראל: אייר אינדיה שמקבלת מענק של 750

אלף אירו לשנה שכולו צפוי להיות מושקע במאמצים שיווקים בהודו להבאת תיירים לישראל.

לא אחת התבטא השר לוין כל החשיבות הכלכלית של התיירות כמשאב לאומי. לפי נתוני המשרד ההכנסות מתיירות בשנת 2017 הסתכמו בכ-5 מיליארד דולר כשתל אביב מהווה יעד עיקרי לתיירות נכנסת לישראל .

עוד אמר לוין כי הוא סבור שהיצע גדול של בתי מלון יוביל להורדה במחירי הלינה בישראל תוך דגש על מחסור בחדרים בעיקר בקטגוריית מחירי הביניים.