המתים המסמסים: אצבעות של נפטרים בשימוש משטרת ארה"ב

כדי למנוע את הפשע הבא, למשטרת ארה"ב יש את הזכות להשתמש באצבעות המתים כדי לפתוח את נעילת הנייד שלהם ■ כעת המשטרה מנסה למצוא גם דרך לעקוף את מנגנון זיהוי הפנים של אייפון X

למתים אין זכות לפרטיות / צילום: שאטרסטוק
למתים אין זכות לפרטיות / צילום: שאטרסטוק

משטרת ארה"ב ניגשת באופן תדיר לטלפונים של אנשים שמתו באמצעות הנחת אצבעות הגופות על המכשירים שלהם, כך דווח ב"פורבס". השיטה נמצאת בשימוש ספיציפית במכשירי אייפון, שפתיחת ההצפנה שלהם נחשבת מורכבת. כך למשל, המשטרה משתמשת בטביעות אצבע של אנשים שמתו ממנת יתר על מנת לפתוח את נעילת הטלפון ולנסות להגיע לדילרים שמכרו להם סמים.

השיטה נוסתה בפעם הראשונה בנובמבר 2016, לאחר שעבדול ראזק עלי ארטן יצא למסע של דריסות ודקירות באוניברסיטת אוהיו, ולבסוף נורה למוות ע"י שוטר. סוכן אף.בי.איי הצמיד את אצבעו של ארטן לאייפון שנמצא בכיסו, כדי ללמוד יותר על מה שהניע אותו לבצע את הרצח ההמוני, אלא שהמשטרה נכשלה אז בניסיון מכיוון שהמכשיר עבר בינתיים למצב שינה ונדרש גם קוד כדי לבטל את הנעילה. אך מאז היא השתמשה בשיטה עוד פעמים רבות.

לפי הדיווח, השיטה הזו חוקית לחלוטין בארה"ב, מכיוון שמרגע שאדם מת הוא מאבד את הזכות לפרטיות. גם המשטרה יודעת את זה, ולכן אין לה צורך להוציא צו חיפוש מבית משפט על מנת לבחון את הסלולרי של המת, אלא אם כן המכשיר הוא בבעלות משותפת עם אדם נוסף. כעת המשטרה מנסה למצוא גם דרך לעקוף את מנגנון זיהוי הפנים של אייפון X. באפל סירבו להגיב לדברים.

אפל ידועה בכך שהיא מגנה על המידע שבטלפונים של משתמשיה באופן אקטיבי, וניצבה נגד ה-FBI בשנת 2016 כשהתבקשה לפרוץ את הטלפון של חשוד בירי. מנכ"ל אפל טים קוק התבטא אז ואמר "בעוד שאני מאמינים שכוונות ה-FBI טובות, זה לא נכון מוסרית שהממשלה תכריח אותנו לבנות עבורה דלת אחורית דרכה תוכל לגשת למוצרים שלנו".