הצמיד של אמזון רק יפגע בעובדים

ההמצאה של אמזון לא מתאימה לעובד של המאה ה-21, שצריך לגלות יוזמה ויצירתיות

אמזון / צילום: שאטרסטוק
אמזון / צילום: שאטרסטוק

בפברואר השנה נחשף שחברת אמזון פיתחה צמיד אלקטרוני למעקב אחר עובדים, על מנת להגביר את הפריון שלהם. הפטנט כבר מאושר ורשום ומה שנותר כעת זה רק לקבל החלטה בדבר הכנסתו לשימוש ואולי אף להציע אותו למכירה או לשימוש כלשהו אצל מעסיקים אחרים.

מעבר לתחושת אי הנוחות שמתעוררת בעקבות הדמיון של צמיד זה לאזיק האלקטרוני, שנהוג אצל אסירים הרתוקים לביתם מתוקף ענישה אשר הושתה עליהם, ומעבר לשאלות מוסריות ומשפטיות בעניין החדירה לרשות הפרט של העובד, יש מקום לתהייה רצינית באשר לתועלת של התקן זה בעולם העבודה המודרני.

הרעיון של אמזון היה יכול להיות להיט במהלך המחצית הראשונה של המאה ה-20, כאשר מעסיקים ציפו מן העובד "לסתום את הפה ולהניע את השרירים", אלא שאנחנו נמצאים כבר עמוק בתוך המאה ה-21. כיום נוטים לראות בעובדים את המשאב החשוב ביותר של הארגון ולא עוד כוח עבודה גרידא, אשר מבצע את ההוראות שניתנו לו על ידי הממונים עליו.

מעסיקים חכמים אמורים לצפות היום מעובדיהם לרתום לעבודתם בעיקר את האינטלקט שלהם, את היצירתיות ואת יכולתם לחדש וליזום. אין הכוונה כאן רק לעובדי המחקר והפיתוח בחברה, אלא לכלל העובדים בכל תחומי הפעילות שלה, שהרי גם עובד זוטר באחד ממחסני הענק של אמזון, כמו גם עובד ייצור בכל מפעל תעשייתי, עשויים להיות מקור לא מאכזב לחידושים וליזמות פנים-ארגונית.

ההיסטוריה העסקית של השנים האחרונות מספקת דוגמאות רבות של הצלחות אשר באו מלמטה כלפי מעלה (Bottom-up). הצמיד האלקטרוני לא זו בלבד שלא ישיג אף אחד מהדברים הללו, אלא יסיג אותנו לאחור ואף ידכא לחלוטין את המוטיבציה של העובדים בכיוונים אלה, שהרי "אי אפשר להכריח אותם, צריך לגרום להם לרצות".

ארגונים אשר שואפים להשיג יתרון תחרותי בר-קיימא, חייבים כבר כיום לבנות תרבות ארגונית המעודדת ומתמרצת את העובדים בכל הרבדים להגדיל ראש, לחשוב, להעלות רעיונות, לחדש, ולתרגם דברים אלו לרמה האופרטיבית. עובדים כאלו ירגישו מחויבים לארגון ותרומתם לו תגדל לאין ערוך. הארגונים אשר מאמצים גישה זו חייבים גם לבנות מסגרות המאפשרות לעובדיהם לפנות חלק מסוים מזמנם לפרויקטים אישיים, מערכות תגמול המקדשות פעילות כזו (כן, גם כאשר היא נכשלת), ובראש וראשונה - לבנות מערכת גיוס ומיון המאפשרת קליטת עובדים בעלי מיומנויות מתאימות.

רק כך יכולים ארגונים להעתיק את הדגש מן השאלה "כמה מספיק העובד בשעת עבודה" לשאלה החשובה באמת במאה ה-21: "מה תורם העובד לארגון".

הכותב הוא ראש התוכנית לחדשנות ויזמות במכללה האקדמית רמת גן