באיחוד האירופי מאיימים לפרק את גוגל לחברות קטנות יותר

באירופה מנסים למנוע מענקית הטכנולוגיה להגיע לממדים שיבטלו את התחרותיות ■ הנציבות האירופאית מנסחת רגולציה שתדרוש מאתרי מסחר מקוון, מחנויות אפליקציות וממנועי חיפוש להיות שקופים יותר לגבי הדרך בה הם מדרגים את תוצאות החיפוש

מרגרט וסטגר / צילום: אריק וידל, רויטרס
מרגרט וסטגר / צילום: אריק וידל, רויטרס

באיחוד האירופי שוקלים לפרק את ענקית הטכנולוגיה גוגל לחברות קטנות יותר. הממונה על התחרות באיחוד האירופי מרגרט וסטגר, אמרה בראיון לטלגרף כי ייתכן שזו תהיה הדרך היחידה למנוע מגוגל להפוך לחברה גדולה וחזקה כל כך עד שלא יהיה ניתן לאתגר אותה תחרותית. וסטגר הובילה את ההליך לקנוס את גוגל ב-2.1 מיליארד פאונד בשנה שעברה בטענה שעשו מניפולציה על שוק הקניות האינטרנטי. גוגל ערערה על הקנס, והערעור עדיין לא הוכרע.

"אני חושבת שחשוב להשאיר את השאלה הזו פתוחה ולשמור אותה על סדר היום", אמרה וסטגר על האפשרות לפרק את גוגל, "אנחנו עדיין לא שם אבל חשוב להשאיר עין פקוחה". וסטגר גם הביעה דאגה מכך שהחברה עדיין מחזיקה ב-92% מתעשיית החיפוש במדינות האיחוד האירופאי, ומנצלת את מעמדה כדי לחבל במתחרים למרות הקנס שקיבלה. היא אמרה כי באיחוד עדיין מחזיקים בחשדות חמורים נגד גוגל.

לאחרונה וסטגר אמרה כי בכירי האיחוד האירופי ימשיכו לעקוב אחרי החברה, ושחקירות לגבי חנות האפליקציות של גוגל ועסק ה-AdSense עדיין מתנהלות. גם מתחרות של גוגל האשימו אותה בכך שלא עשתה שינויים שנדרשו על פי חוק גם לאחר קבלת הקנס ב-2017.

"אנחנו לא מחרימים הצלחה באירופה", אמרה וסטגר, "אבל אם אתה שחקן דומיננטי אז יש לך אחריות מיוחדת לא להרוס את התחרות המוחלשת גם כך. אנחנו הוכחנו את הדומיננטיות של גוגל בתחום החיפוש ומצאנו שהם השתמשו בה לרעה כדי לקדם את עצמם ולחסל את המתחרים". וסטגר הוסיפה שהיא לא מתחרטת על פעולותיה הספציפיות נגד חברות טכנולוגיה ואמרה כי "אני חושבת שהמניעים להתנהגות לא חוקית הם אותם מניעים עבור כל סוג של חברה. כסף, פחד, עצמה - אלה אותם המניעים במשך מאות שנים".

הרגולטורים האירופאים מראים מזה זמן נכונות לקחת צעדים דרמטיים בהרבה נגד חברות דומיננטיות לעומת ארה"ב, שמאפשרת לענקיות הטכנולוגיה לפעול ללא אתגר חוקי ממשי. בשנה שעברה וסטגר אמרה כי ייתכן שיהיו קרבות משפטיים נוספים נגד גוגל ושהנציבות האירופאית מנסחת רגולציה שתדרוש מאתרי מסחר מקוון, מחנויות אפליקציות וממנועי חיפוש להיות שקופים יותר לגבי הדרך בה הם מדרגים את תוצאות החיפוש, ולגבי הסיבה שהם מסירים שירותים מסוימים מתוצאות החיפוש.

לפי הגרדיאן, הצעות חדשות של האיחוד גם דורשות מחברות טכנולוגיה לשלם 3% מס במחזור אם הן מרוויחות כסף משימוש בנתונים של משתמשים או מפרסום דיגיטלי במדינה מסוימת, שינוי למודל הקיים בו ענקיות הטכנולוגיה לרוב מקימות את משרדי המטה שלהן במדינות בהן ישלמו את המיסים הנמוכים ביותר, מכיוון שהמיסים שולמו למדינה בה הוקמו המשרדים בלבד. התקנות הללו ישפיעו על ענקיות טכנולוגיה נוספות פרט לגוגל, כמו פייסבוק ואמזון, ואף על חברות כמו אובר ו- Airbnb.