היעד הבא של שופרסל: "נרחיב את הפעילות בתחום הנדל"ן"

החברה, שבבעלותה כ-70 נכסים, מנהלת מו"מ עם חברה מקבוצת אי.די.בי להקמת קומפלקס משרדים ומסחר של 40 אלף מ"ר ברעננה ■ עוד על הפרק: הקמת אתר אונליין חרדי

איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

אחרי ששופרסל כבשה את שוק הקמעונאות הישראלי והצמיחה את המותג הפרטי והאונליין והרחיבה את פעילותה גם לתחום הפארם, כעת היא פונה גם להרחבת הפעילות בתחום הנדל"ן. שופרסל מפתחת קרקע ברעננה להקמת קומפלקס משרדים ומסחר של 40 אלף מ"ר. לשם כך היא מנהלת במשא-ומתן עם חברה מקבוצת אי.די.בי לתכנון והקמת הפרויקט - מסתמן כי מדובר בגב ים או בנכסים ובניין.

"בחודש הבא נצא עם דיווח ראשון בנושא חדש בתחום הנדל"ן", אומר היום (ב') איציק אברכהן, מנכ"ל רשת שופרסל. "כיום יש לנו כ-70 נכסים בבעלותנו, והמהלך הזה יציף ערך לחברת הנדל"ן שלנו".

אך כיום זוהי אינה הפעילות המרכזית של שופרסל. על רקע רגיעה יחסית בתחרות בשוק קמעונאות המזון בארץ, רשת שופרסל סיכמה הבוקר את שנת 2017 בחיוב. זו באה לידי ביטוי בצמיחה של כ-5% ברווחיה, שהגיעו ל-275 מיליון שקל, וזאת לצד עלייה ברווח הגולמי והתפעולי, ולמרות יציבות בהכנסותיה שנותרו ברמה של 11.5 מיליארד שקל.

בסיכום שנתי נהנתה שופרסל משיפור בשיעור רווחיה הגולמיים והתפעוליים מסך ההכנסות, אותו היא מייחסת בעיקר לשיפור בתנאי הסחר, עלייה בנתח המותג הפרטי שהגיע ליותר מ-21% מסך המכירות לעומת 19.5% ב-2016, תרומת המרכז הלוגיסטי החדש שלה בשוהם, ושינוי בתמהיל המבצעים.

עלייה ברווחיות בסניפי השכונותיים

על התחרות, או ליתר דיוק היחלשות התחרות, ניתן ללמוד מהנתונים מהרווחיות הבולטת של הסניפים המוגדרים שכונתיים, עם שטח מסחרי של קרוב ל-100 אלף מ"ר, בהם שיעור הרווח הגולמי עמד על 32% והתפעולי על 4.4%, וזאת לעומת 31% ו-4.1% בשנה הקודמת בהתאמה. תוצאות אלה מתייחסות ל-131 חנויות בתתי-הרשתות שופרסל שלי ושופרסל אקספרס. לעומתם, בסניפי הדיסקאונט הרווח גולמי עמד על 23%, עם קרוב ל-400 אלף מ"ר, שבהם הרווח הגולמי עמד על 23% וזה התפעולי על 1.5%.

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, התייחס לקיפאון במכירות בסיכום שנתי וציין כי "בהכנסות חסר פדיון משמעותי מאוד של סניף יש בבארות יצחק בגלל השריפה (שהייתה בו לפני שנה - ש"מ), שהוא פדיון של סניף דיסקאונט אזורי משמעותי. בנוסף, שדרגנו מעל 10 חנויות היפר מרקט, חלק ניכר מהן בפריפריה וזה מהלך שיימשך גם ב-2018 ואנחנו רואים את ההשפעה שלו". סיבה נוספת שמציין אברכהן היא התחרות, זאת כשלדבריו "בשנה האחרונה נפתחו עשרות אלפי מטרים חדשים אצל המתחרים".

בסיכום הרבעון האחרון של השנה שעברה נהנתה שופרסל מעלייה של כ-2% בהכנסותיה ל-2.9 מיליארד שקל, וזאת בהשפעת מועד חגי תשרי כשגם גם בסיכום רבעוני היא מציגה שיפור בשיעור הרווח הגולמי מסיבות דומות לאלה שדיווחה בסיכום שנתי. שיעור הרווח התפעולי הרבעוני נותר יציב, ברמה של 4.5% וזאת בהשפעת עלייה בהוצאות, שבעיקר קשורות לעליית שכר המינימום.

בשופרסל מציינים כי העלאת שכר המינימום הגדילה את הוצאות השכר שלה ב-2017 ב-58 מיליון שקל ומאז 2015 ועד סוף 2017 גדלו הוצאות השכר של הרשת, בעקבות העלאת שכר המינימום, בכ-200 מיליון שקל.

בנושא זה התייחס היום אברכהן בשיחה עם "גלובס" לצו הרחבה שנחתם בימים האחרונים על-ידי שר העבודה והרווחה חיים כץ לקיצור שעה בשבוע העבודה בישראל, ל-42 שעות שבועיות, והסביר את כובד המשמעות של שעה זו עבור שופרסל: "השעה הזאת היא בסך-הכול שעה, זה 20 מיליון שקל בשופרסל, עם 14 אלף עובדים".

עוד בסיכום שנתי מציגה שופרסל צמיחה משמעותית בפעילות האונליין שלה, שבסיכומה של 2017 היוו 11.5% ממכירות החברה, והסתכמו בכ-1.4 מיליארד שקל. שופרסל מעדכנת בדוחות על שדרוג פעילות האונליין שלה שם היא מפעילה 4 מחסנים ייעודיים לשירות הזמנות בכפר-סבא, פתח-תקווה, יבנה וכנות, ונמצאת בתהליך תכנון פעילות של מחסני אונליין אוטומטיים חדשים.

על הפרק: הקמת אתר אונליין חרדי

שופרסל מדווחת בדוחות גם על שדרוג פעילות האונליין שלה ומציינת כי אתר האונליין מחודש צפוי לעלות לאוויר בסוף 2018, כשבמקביל היא פועלת להקמת שירות אונליין ייעודי למגזר החרדי, בדומה למהלך שמבצעת המתחרה יינות ביתן. "אנחנו בוחנים האם יש לנו יכולת להפעיל אתר אונליין חרדי וללקט מתוך חנות פועלת לא רק בימות השנה, אלא גם בימים של לחץ וחגים ואירועים. יש לנו חנות פוטנציאלית לנושא הזה בבארות יצחק. אנחנו נפעיל אתר חרדי כשתהיה לנו בשלות לזה, עדיין לא קבענו מועד".

אברכהן צופה כי "נכפיל את המכירות שלנו באונליין, גם באחוזים וגם במכירות שקליות". לגבי הפעילות במגזר החרדי, הוא מוסיף כי "אנחנו בוחנים האם יש לנו יכולת להפעיל אתר אונליין חרדי וללקט מתוך חנות פועלת לא רק בימות השנה, אלא גם בימים של לחץ וחגים ואירועים. יש לנו חנות פוטנציאלית לנושא הזה בבארות יצחק. נפעיל אתר חרדי כשתהיה לנו בשלות לזה, עדיין לא קבענו מועד".

אברכהן מוסיף כי אתר המכירות הבינלאומי של שופרסל "אמריקן אאוטלטס" יעלה לאוויר באפריל.

בעניין פעילות המותג הפרטי צופה אברכהן צמיחה משמעותית ואומר כי "ב-2018 אנחנו כבר בקצב ריצה של 25%, ואני מעריך שבשנים הקרובות נגיע ל-30%".

עוד הוא מוסיף בנושא כי בשופרסל מתכננים להמשיך להיכנס לקטגוריות חדשות של מותג פרטי, ולדבריו, "בעולם השתייה אחרי שנכנסנו לשוק הקולה, ניכנס בעוצמה עם משקאות סודה מאותה קבוצה. בנוסף אנחנו משדרגים את הירקות והפירות ואת הקוסמטיקה. להערכתי, נהיה קרובים יותר ל-3 מיליארד שקל מכירות של המותג הפרטי בסוף 2018". 

תוצאות שופרסל 3-18
 תוצאות שופרסל 3-18

השיפור ברווח בסיכום שנתי נרשם למרות שרווחיה של הרשת ברבעון הרביעי של 2017 נשחקו ב-20% לרמה של 77 מיליון שקל, וזאת בהשפעת עלייה בהוצאות המימון שלה המיוחסת בעיקר ל"ירידה בשווי הוגן בהשקעה בשוק הסיטונאי" - חברה לתוצרת חקלאית של פירות וירקות, וכן ל"שינוי בטיפול עסקאות אשראי בעקבות יישום תקנים חשבונאיים".

כאמור, שופרסל נחשבת לרשת קמעונות המזון הגדולה בישראל, ובסוף 2017 הפעילה כ-270 סניפים בשטח כולל של כ-487 אלף מ"ר, והעסיקה כ-14 אלף עובדים.

מניית שופרסל  הגיבה לדוחות בירידה של כ-1%-1.5%, בניגוד למגמת המסחר הכללית היום, וזאת לאחר שבשנה האחרונה טיפסה בכ-35% והיא נסחרת כיום ברמות שווי הנוגעות ברמת שיא המשקפת לשופרסל שווי נוכחי של 5.4 מיליארד שקל. במקביל לדוחות הודיעה שופרסל על חלוקת דיבידנד בהיקף של 160 מיליון שקל לבעלי מניותיה.