מסתמן: אגד לא תפעיל את קווי הרכבת הקלה בירושלים

הנימוק המרכזי לפסילה הוא ניגודי העניינים בין הפעלת הרכבת הקלה לקווי אוטובוס • להחלטה יכולות להיות השלכות גם על מכרזי הרכבת העתידיים בגוש דן • זו בהרחבה משמעותית של הפרויקט באמצעות הקמה והפעלה של הקו הירוק מהר הצופים לשכונות גילֹה ומלחה

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אגד לא תוכל להפעיל את רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים - כך עולה מדיוני ועדת המכרזים הבינמשרדית בראשות סגן החשב הכללי באוצר נחמיה קינד. במסגרת המכרזים, שהיקפם הכספי מוערך ב-10 מיליארד שקל, צפויה המדינה להציע זיכיון להפעלת קו הרכבת הקלה הקיים ולארבעה קווי רכבת קלה עתידיים באזור מטרופולין ירושלים. ל"גלובס" נודע, כי כל שבע הקבוצות שנותרו בהליך המיון המוקדם קיבלו אישור לגשת למכרז. המועד האחרון להגשת ההצעות יהיה בינואר 2019 והדרישות יפורסמו בחודש הבא.

ההחלטה הסופית בנושא אגד אמורה להתקבל על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין. ל"גלובס" נודע, כי לוועדה תוצג חוות דעת מקצועית, שהוצגה כאמור לוועדת המכרזים, הממליצה לפסול את אגד מהפעלת רשת הקווים לאור שליטתה בקווי האוטובוס בירושלים. הנימוק המרכזי לפסילה הוא ניגודי העניינים בין הפעלת הרכבת הקלה לקווי אוטובוס. כך למשל, עלה חשש תיאורטי כי במקרה של מחסור בנהגים תיבחר אגד לצמצם שירות בקווים שבהם יוטל על החברה קנס נמוך יותר.

אם אכן תתקבל החלטה כזו, אגד תיאלץ לבחור באם לצאת מתחום ההפעלה ולהישאר בעלת מניות בקבוצה המתמודדת במכרז, או לפרוש כליל מהמכרז. אגד מתמודדת בהליך המכרזי בקבוצה עם שיכון ובינוי וקרן מרידיאם הצרפתית. נציין, כי להחלטה לפסול את אגד, אם תתקבל, יכולות להיות השלכות גם על מכרזי קווי הרכבת העתידיים בגוש דן. זאת, לאחר שהחברה זכתה באוגוסט האחרון במכרז להפעלת הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן, הקו האדום.

מי ישלוט על התנועה בירושלים? תוואי הרכבת הקלה
 מי ישלוט על התנועה בירושלים? תוואי הרכבת הקלה

חברות-בנות לא יכולות להתמודד במכרז

ל"גלובס" נודע עוד כי ועדת המכרזים החליטה לאשר את כל שבע הקבוצות שניגשו להליך המיון המוקדם (PQ) של קווי הרכבת הקלה בירושלים. זאת, לאחר שקבוצה שמינית בהשתתפות חברה סינית, הכשרת היישוב וקרן נוי, הודיעה על פרישתה מהמכרז על רקע הכלל שאינו מאפשר לבעל שליטה אחד להחזיק בחברות המתמודדות ביותר מקבוצה אחת. כך שלפי כלל זה חברות-בנות לא יכולות לגשת לאותו מכרז. עם זאת, נציין, כי בוועדת המכרזים מאפשרים השתתפות במכרז של שתי קבוצות סיניות הנמצאות בבעלות זהה - ממשלתית. אישור הקבוצות הוא בכפוף להחלטת הממונה על ההגבלים בנושא אגד. 

נזכיר כי לאחרונה פנתה התאחדות בוני הארץ לרשות ההגבלים העסקיים בדרישה להשוות את התנאים החלים על חברות ישראליות גם על החברות הסיניות בכל מה שקשור להגדרת גורם ריכוזי. ברשות ההגבלים אישרו את קבלת הפנייה ואמרו כי הנושא נמצא בבדיקה.

בנוסף, ועדת המכרזים קבעה כי סימנס ואלסטום הנמצאות בשלבים מתקדמים של שיחות על מיזוג ביניהן לא יורשו להתמודד במכרז בשתי קבוצות נפרדות. סימנס הגרמנית מתמודדת בהליך המכרזי בקבוצה עם אשטרום והראל (בעלי זכיינית הקו האדום סיטיפס) ומפעילת תחבורה צבורית מרוסיה. אלסטום הצרפתית, שהייתה שותפה בסיטיפס ומכרה את חלקה, מתמודדת עם אלקטרה וחברת דן כמפעילה.

הרחבה משמעותית של הפרויקט 

ועדת המכרזים הבינמשרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ולעיריית ירושלים, בראשות קינד, פרסמה את מסמכי המיון המוקדם באפריל 2017. מדובר בהרחבה משמעותית של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים באמצעות הקמה והפעלה של הקו הירוק מהר הצופים לשכונות גילֹה ומלחה. וכן, הפעלת רשת קווי הרכבת העתידית הכוללת את הקו האדום הקיים והקו הירוק, בכפוף למימוש זכות המדינה החוזית לרכישת הפרויקט מידי הזכיין (Buy Back).

המסמכים כוללים אופציה לבצע את הקמת הארכות הקו לביה"ח הדסה, נווה יעקב וגבעת רם, המתוכננות להתבצע ע"י חברת סיטיפס, זכיינית הקו האדום. הפרויקט, שיבוצע בשיטת PPP (Public Private Partnership, יכלול מימון, תכנון, הקמה, תפעול ואחזקה של קווי הרכבת הקלה בירושלים.

הקו הירוק של הרכבת בבירה מתוכנן להתפרש על פני כ-18 ק"מ ו-33 תחנות מהר הצופים לשכונת גילה, עם שלוחות למלחה ולגבעת שאול. הפרויקט יכלול הקמה של מוסך (דיפו) במתחם קריית הממשלה בעיר בהיקף של כ-50 רכבות. תקופת התפעול של המיזם צפויה לעמוד על כ-20-15 שנה מתום הקמת הקו הירוק, כאשר בסיום התקופה יועבר הפרויקט לידי המדינה.

במסגרת פרויקט זה ובשונה מהקו הקיים, תתאפשר הפעלת אוטובוסים במקביל לקווי הרכבת הקלה. רשת הקווים החדשה הכוללת את הקווים הירוק והאדום ומכונה J-NET, צפויה להפעיל 5 קווים תפעוליים שיעניקו שירות למעל 350 אלף נוסעים מדי יום.