11% מבני דור ה-Y משתמשים רק באמצעי תשלום דיגיטליים

חברת המחקר רוביני שבחנה את דפוסי השימוש באמצעי תשלום שונים: הוויתור על מזומן יתרום לכלכלת גוש דן כ-3.3 מיליארד דולר עד 2032

לפני כשבועיים עבר בכנסת החוק לצמצום השימוש במזומן, 4.5 שנים אחרי שהוקם הצוות שבחן את צמצום השימוש במזומן כחלק מהמלחמה בהון השחור. אומדנים שנערכו הצביעו על כך שהכלכלה השחורה בישראל מביאה לאובדן הכנסות של מיליארדי שקלים מדי שנה לקופת המדינה, ושהשימוש במזומן מסייע לתופעה זו. לפי החוק תוטל על שימוש במזומן מגבלה של 11 אלף שקל לעסק ו-50 אלף שקל לעסקאות בין אנשים פרטיים.

אחד הגופים שדחפו לקידום היוזמה הזו הוא חברת התשלומים ויזה, המהווה שחקן בעולם התשלומים גם בישראל, ואחד הגופים שמרוויחים ממעבר לשימוש ממזומן לאמצעי תשלום דיגיטליים.

באחרונה פרסמה ויזה מחקר עולמי שבוצע בעבורה על-ידי חברת המחקר רוביני, העוסקת במחקרים בתחום הטכנולוגיה והפיננסים. המחקר בדק 100 ערי בעולם, וכיצד הן יושפעו ממעבר לתשלומים ללא מזומן. המחקר גם דירג את תל-אביב, אם כי ראוי לציין כי הנתונים במחקר מתייחסים לכל אזור גוש דן.

הערים שמוכנות לתשלום דיגיטלי

המחקר דירג את 100 הערים ב-5 קטגוריות, לפי רמת הבשלות בשימוש באמצעי תשלום דיגיטליים. מהנתונים עולה כי תל-אביב זכתה לציון השני בגובהו מתוך חמש קטגוריות, והיא הוגדרה כאחת הערים ה"מתקדמות דיגיטלית". נציין כי הציון הגבוה ביותר, "מובילות דיגיטלית", ניתן במחקר לפחות מ-10 ערים, בהן במדינות אנגליה, פינלנד וקנדה.

לפי המחקר, ערים שהן תחת הקטגוריה "מתקדמות דיגיטלית", דוגמת תל-אביב מתאפיינות בכך שצרכנים בכל רמות ההכנסה והגילים משתמשים ביומיום בתשלומים דיגיטליים, וכאשר מדובר בקניות יומיומית (כגון, מזון, הלבשה ומוצרי ספורט), עד 80% משלבים שימוש בתשלומים דיגיטליים. המגמה נפוצה יותר כמובן בקרב הגילאים הצעירים. מהמחקר עולה כי בערים אלה מעל ל-11% מבני דור המילניום (דור ה-Y) דיווח שהשתמש בחודש האחרון אך ורק באמצעי תשלום דיגיטליים.

החוק לצמצום השימוש במזומן אמור להעצים את השימוש באמצעים הדיגיטליים על חשבון המזומן בישראל. בכל אופן, המחקר בחן נתונים דמוגרפיים וכלכליים בערים השונות לפי מצבן כיום, וניתח באמצעות מודלים שונים מה תהיה ההשפעה כאשר יעברו לשימוש באמצעים דיגיטליים בלבד. במחקר הגיעו למסקנה כי הרווח לתושבים באותן ערים יגיע ל-28 מיליארד דולר, ויושפע מחיסכון בביצוע פעולות בנקאיות וירידה בעבירות הקשורות למזומן.

הרווח לבתי העסק: 300 מיליארד דולר

לעומת זאת, הרווח לבתי העסק יגיע ליותר מ-300 מיליארד דולר, כתוצאה מחיסכון בעיבוד תשלומים, ועלייה בהכנסות ממכירות. על אף שהשימוש באמצעי תשלום דיגיטליים כרוך בעמלות ובראשן עמלת סליקה לבית העסק, בויזה מציינים כי קבלת תשלום במזומן ובהמחאות עולה בממוצע לעסקה 7.1 סנט לדולר, לעומת 5 סנט לכל דולר שמשולם באמצעי דיגיטלי.

באשר לנתונים לגבי השיפור הצפוי בכלכלת גוש דן, הרי שלפי ויזה המעבר לאמצעים דיגיטליים יגדיל את רווחי כלכלת אזור המרכז עד לשנת 2032 בסכום של עד 3.3 מיליארד דולר - 200 מיליון דולר לצרכנים 1.6 מיליארד דולר לעסקים ו-1.5 מיליארד דולר לממשל, שיגביר את גביית המסים. בויזה מעריכים כי שיפור זה יביא לעלייה של 0.1% בתפוקה של האזור, לגידול של 0.12% בשכר ולעלייה של 28 אלף משרות.