מוטי בן משה במו"מ לרכישת גינדי השקעות ב-40 מיליון שקל

הנכס העיקרי של החברה כיום הוא קניון TLV בת"א שבו מחזיקה החברה 25% • רוב הונה של החברה הושקע בקניון בשנים האחרונות • את שני המגרשים האחרונים המיועדים לשני מגדלים ליד הקניון, רכשו בעלי השליטה בגינדי השקעות באמצעות חברה פרטית, ולכן אינם נכללים בעסקה

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

חברת הריבוע הכחול שבשליטת מוטי בן משה מנהלת מו"מ לרכישת חברת גינדי השקעות שבשליטת מנור גינדי, כפי גינדי ואורי לוי, בתמורה ל-40 מיליון שקל. הריבוע הכחול מחזיק ב-50% מקניון TLV, והוא מעוניין ברכישת גינדי השקעות המחזיקה ב-25% מהקניון, על מנת להגדיל אחזקתו בקניון. במידה והעסקה תיחתם, יחזיק בן משה ב-75% מהקניון, לצד משה ויגאל גינדי המחזיקים כיום ב-25% ממנו.

הרקע למכירה הוא הקשיים הכספיים שבהם מצוי הקניון, שמקורם בתנועה דלה של מבקרים ובפדיונות נמוכים בחנויות, לצד חובות שעל גינדי השקעות להחזיר למחזיקי האג"ח של החברה. כדי לעמוד בחובות אלה, הודיעה החברה כי נטלה הלוואה מבית ההשקעות ילין לפידות בסך 75 מיליון שקל בריבית של כ-10%. יש לציין כי בעתיד צפוי הקניון לשפר את הביצועים, וליהנות מגידול במספר המבקרים והיקף הפדיונות, עם סיום העבודות להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בתוך 4 שנים, וכן עם מיצובו של הקניון ואכלוסו המלא. על פי הערכות, לוחות הזמנים ביחס לחוב, שעל גינדי השקעות להחזיר, לא מאפשרים לה לחכות למימוש תחזית אופטימית, ודוחקים בה לממש את אחזקותיה בקניון בשווי נמוך יותר. אחת השאלות המעניינות במידה ותיחתם העסקה, היא כיצד יגיבו משה ויגאל גינדי עם דילול האחזקה המשפחתית בקניון ל-25% והאם תפעל גם היא לממש אחזקותיה.

לגינדי השקעות אין כיום נכסים משמעותיים נוספים, בשל העובדה כי בשנים האחרונות הושקע כל הונם בפרויקט קניון TLV ו-722 הדירות בפרויקט המגורים, שחלקו אוכלס לפני מספר חודשים. מלבד פרויקט זה, מחזיקה החברה בזכויות למימוש פרויקט פינוי בינוי ברחוב ההסתדרות בגבעתיים, ופרויקט נוסף במרכז רמת השרון. זאת בנוסף לפרויקט מגורים שנמצא בשיווק בבוקרשט רומניה, שאינם נחשבים לנכסים משמעותיים.

במארס 2017 בדיוק לפני שנה, חשף "גלובס" כי את שני המגרשים האחרונים במתחם השוק הסיטונאי בתל-אביב, המיועדים להקמת שני המגדלים האחרונים הכוללים 44 קומות ו-380 דירות כל אחד, רכשו בעלי השליטה בגינדי השקעות מעיריית תל-אביב ותנובה תמורת מיליארד ו-80 מיליון שקל, בחברה נפרדת - גינדי קפיטל, ולא באמצעות גינדי השקעות הציבורית. באופן זה, הזכויות במגרשים אלה לא יימכרו לריבוע הכחול, ומהרווחים הצפויים מהפרויקט שטרם החלה בנייתו, ייהנו בעלי השליטה בגינדי השקעות.

שווי הקניון בדוחותיה הכספיים האחרונים של גינדי, לרבעון השלישי של 2017, עמד על כ-1.8 מיליארד שקל, כשמולו עמדה הלוואה בהיקף של קרוב ל-1.1 מיליארד שקל, ובסך הכול שווי הזכויות בפרויקט שבידיה של גינדי הוערך אז בכ-140 מיליון שקל.

על רקע הקשיים אליהם נקלעה גינדי השקעות, בחודש נובמבר האחרון סייעה לה רבוע כחול כשאיפשרה לה קבלת 7.5 מיליון שקל עבור החזר הוצאות הקשורות לפרויקט. במקביל, ירד חלקה המשותף של משפחת גינדי (גינדי השקעות ומשה ויגאל גינדי) בחברת המגורים של הפרויקט ב-0.5% ל-50% לטובת העלאת חלקה של רבוע כחול נדל"ן לשיעור דומה (50%).

נוסף על כך, דחתה רבוע כחול נדל"ן פירעון שתי הלוואות שהעניקה לפרויקט המגורים ולקניון, בסכום מצטבר של 65 מיליון שקל, עד לספטמבר 2019.

רבוע כחול וגינדי יזרימו לחברת הקניון כ-30 מיליון שקל

קניון TLV עלה לכותרות במהלך חודשי הקיץ האחרונים, אז נרשמו ירידות שערים חדות באג"ח של גינדי על רקע חששות המשקיעים מיכולת החברה להתמודד עם התחייבויותיה. זאת בעיקר על רקע האכזבה מביצועי הקניון מאז פתיחתו. מדובר בסדרת אג"ח בהיקף נוכחי של 60 מיליון שקל, הנסחרת בתשואה של 4.3% ומועד פירעונה צפוי בחודש יולי הקרוב.

בן משה ניצל את חששות המחזיקים ובמהלך גל ירידות השערים שנרשמו באג"ח רכש באמצעות רבוע כחול נדל"ן איגרות חוב של גינדי בהיקף של כ-22 מיליון שקל.

בשל הלחץ למזומנים של גינדי, שעד היום עמדה בכל תשלומי החוב של במועדם ובמלואם, בסוף חודש ינואר היא לקחה הלוואה בהיקף של כ-75 מיליון שקל מבית ההשקעות ילין לפידות, בריבית גבוהה למדי, של כ-10%. חלקה העיקרי של ההלוואה, בהיקף של 45 מיליון שקל, יועדה לפירעון חלקי מוקדם של סדרת האג"ח.

מוקדם יותר החודש דיווחו גינדי ורבוע כחול על תיקון להסכמי מימון הפרויקט, במסגרתם סוכם כי הם יזרימו לחברת הקניון עד קרוב ל-30 מיליון שקל, בהתאם לצרכים.

מאלון רבוע כחול נמסר: "יש כל הזמן שמועות לגבי מהלכים עסקיים של מוטי בן משה, ואנחנו לא נוהגים להגיב עליהן".

בגינדי מסרו כי: "מתנהלים מגעים למכירת גינדי קפיטל, החברה-האם של גינדי השקעות. המגעים מתנהלים מול מספר גורמים ונכון לרגע זה לא הבשיל המו״מ עם אף גורם. נתוני העסקה שפורטו אינם נכונים. ברצוננו להדגיש כי בשום מצב לא מדובר בחברת מגדלי TLV (בנייני המגורים הנבנים בימים אלה), זוהי חברה פרטית שלא קשורה לעניין הקניון ואנו מבקשים להדגיש נושא חשוב זה".