רמי לוי מסכם שנה: עלייה של 16% ברווח הנקי לכ-110 מיליון שקל

ההכנסות ב-2017 צמחו בכ-12% לכ-5.07 מיליארד שקל • הפדיון השנתי עלה לכ-5.4 מליארד שקל • לוי: "רשת רמי לוי שיווק השקמה היא החברה הישראלית הצומחת ביותר בתחומה, וזאת למרות שעדיין לא נוצל מלוא פוטנציאל הצמיחה שלה"

רמי לוי / צילום ארכיון: תמר מצפי
רמי לוי / צילום ארכיון: תמר מצפי

רשת רמי לוי  שיווק השקמה סיכמה הבוקר (ד') את 2017 עם צמיחה של 12% בהכנסותיה שהתקרבו ל-5.1 מיליארד שקל, לצד קפיצה של 17% ברווחיה שהסתכמו ב-110 מיליון שקל. עוד מציגה רמי לוי עלייה של 12% ברווח הגולמי השנתי שלה שהגיע ל-1.1 מיליארד שקל, ועלייה של 10% ברווח התפעולי שהגיע ל-140 מיליון שקל. עם זאת, ב-2017 נשחקה הרווחיות התפעולית של לוי ל-2.77% מהמכירות לעומת 2.81% ב-2016.

בסיכום שנתי המכירות בחנויות זהות של רמי לוי נשחקו בקרוב ל-3%. בנוסף, רמי לוי רשמה ירידה שנתית במכירות למ"ר של כ-6.7% המיוחסת לפתיחת הסניפים החדשים, לצד "קניבליזציה קלה שנגרמה עם פתיחתם לסניפים סמוכים, וכן מהזמן הדרוש להבשלתם של סניפים חדשים".

הירידה הזו קשורה בין היתר לביקורות שערכה בחברה הרשות לניירות ערך ומצאה כמה ליקויים בנוגע לנושאי "הנחות לקבל מספקים" ו"שיפורים במושכר", לגבי התוצאות של השנים 2015 ו-2016. במסגרת הביקורת נמצאו ליקויים בכל הקשור לביסוס אומדנים ששימשו לקביעת ערכים בדוחותיה הכספיים של החברה בשנים אלו. כך, ב-2017 הפחיתה רמי לוי 3.8 מיליון שקל מההון שלה ומהרווח הנקי, וזאת בגין "ליקויים שעלו מביקורת רשות ניירות ערך בנושא הנחות לקבל מספקים ושיפורים במושכר". בחברה מציינים כי בעקבות ממצאי הביקורת, החליט דירקטוריון החברה על שורת צעדים שיינקטו בה "על מנת לשפר ולעבות את מערך הכספים והביקורת".

הירידה בחנויות הזהות של הרשת מיוחסת בעיקרה ל"מבצעי הורדת מחירים בתקופת החגים וכן מהורדת מחיר לפריט ממוצע", בשיעור המוערך בכ-5% ביחס לסוף 2016. ברמי לוי מסבירים עוד כי "הורדת המחיר בפריט ממוצע נובעת בעיקר מחדירה מסיבית של מכירות המותג הפרטי שבו המחיר לפריט זול יותר מהמוצר התחליפי אותו רכשו הצרכנים".

עוד מציינים ברמי לוי, כי החברה נהנתה משיפור בתנאי הסחר ועלייה במכירות מוצרי המותג הפרטי, אולם עלייה בהוצאות התפעול הובילה לשחיקת שיעור הרווח התפעולי מהמכירות. למרות זאת, שיעור הרווח הנקי השנתי שלה השתפר, בתמיכת עלייה בהכנסות מימון וירידה בשיעור המס. את העלייה במכירות מייחסים ברמי לוי בעיקר לפתיחת 13 סניפים חדשים שרובם נפתחו במהלך שנת 2016.

בהתייחס לשוק קמעונאות המזון, מפרטת רמי לוי בדוחותיה, "בשנת 2017 השתנתה מגמת ההאטה שאפיינה את שוק קמעונאות המזון בשנים האחרונות ושוק המזון מפגין סימנים של יציבות וצמיחה". עוד מציינת החברה, כי "אחת המגמות שאפיינו את השנים האחרונות, הינה שינוי בתמהיל סל הקנייה של הצרכן, בין היתר עקב רכישת מותגים פרטיים וכן רכישה מופחתת של מוצרי בשר מעובד, אשר מצד אחד מקטין את סל הקנייה ומצד שני מגדיל את המרווח הגולמי. בנוסף, קיימת השפעה שמשתקפת במעבר מרכישת מותגים יוקרתיים למותגים מוזלים".

בסיכום הרבעון הרביעי של 2017 ההכנסות עלו ב-9% ל-1.26 מיליארד שקל, והרווח הנקי קפץ ב-24% ל-21 מיליון שקל, בתמיכת הרווח התפעולי, עלייה בהכנסות מימון והפחתת שיעור המס. ואולם, הרשת רשמה ירידה של 5.9% ברווח התפעולי, אשר הובילה לשחיקה ברווחיות התפעולית אל מתחת ל-2%.

בסיכום רבעוני נרשמה עלייה במכירות בחנויות זהות, של 1.6%, וזאת ככל הנראה בהשפעת עיתוי חגי תשרי. הרווח הגולמי הרבעוני עלה אולם התפעולי ירד בעקבות עלייה בהוצאות. רשת רמי לוי מחזיקה 48 סניפים ברחבי הארץ, כאשר שלושה מהם מופעלים על-ידי זכיינים, ומעסיקה קרוב ל-5,500 עובדים, רובם במשרה מלאה.

לגבי העתיד, רמי לוי מציינת כי בכוונתה "לחדור בהדרגתיות לכל קטגוריות המוצרים באמצעות המותג הפרטי שלה (הכולל, נכון למועד זה כ-1,500 מוצרים)". אתמול נחשף ב"גלובס" כי רמי לוי תשיק מיד אחרי חג הפסח סדרה של מוצרי פרימיום, בהם קטניות, חומוס ובשרים מטוגנים.

רמי לוי, כמו מתחרותיה, מפעילה גם ערוץ מכירות מקוונות באמצעות האינטרנט, וכיום מפעילה עשרה מוקדים בעשרה סניפים הנותנים שירות דרך האינטרנט לתושבי האזור. בדוחות מציינים בנושא זה, בין היתר, כי בכוונת הרשת לפעול להסבת כל סניפי הרשת "לסניפים המסוגלים להעניק במקביל גם שירות מקוון ובמידת הצורך להקים מרכזים לוגיסטיים ייחודיים נוספים ובכך להגיע לפריסה ארצית". עוד פועלת רמי לוי להקמת ופיתוח מרכז לוגיסטי במודיעין, בשטח של כ-25 אלף מ"ר, שלהערכתה יתחיל לפעול בחודש יוני הקרוב.

באשר לתוכניותיה לפתוח סניפים שכונתיים, מעדכנת רמי לוי כי "יש מקום לפתיחת 80-100 סניפים בפורמט עירוני שיתנו שירות במרכזי הערים תחת מותג החברה", וכי בכוונתה להשלים את פריסת סניפיה אלה תוך חמש שנים, כשכחלק מאסטרטגיה זו נכנסה באחרונה להשקעה ברשת קופיקס המחזיקה בכ-30 סניפי סופר קופיקס בתוך הערים. נזכיר כי באחרונה חתמה רמי לוי גם על עסקה לרכישת מעל 50% ממניות רשת הפארם המוזלת גוד פארם.

עוד מעדכנת רמי לוי כי בכוונתה "לבחון אפשרות לרכישת רשתות קמעונאיות העוסקות בתחום הפעילות של הקבוצה", רכישה שלראיה "עשויה להביא לגידול בהיקף המכירות ולשיפור יכולת המיקוח של הקבוצה מול ספקיה".