רשת ישרוטל משיקה 5 בתי מלון חדשים בת"א ובירושלים

יחד עם בתי המלון שעליהם הכריזה הרשת היום תגיע ישרוטל לכ-920 חדרים בת"א • מדובר במהלך שעלותו הכוללת נאמדת בכ-1.5 מיליארד שקל • מנכ"ל ישרוטל, ליאור רביב: "פעם יזמים ברחו מהתחום הזה, היום פונים אלינו יזמים שמחפשים מלונות"

אחרי הדוחות הטובים שפרסמה מוקדם יותר השבוע, מודיעה היום (ד') ישרוטל על השקה של 5 בתי מלון חדשים, ארבעה בתל-אביב ואחד בירושלים. כיום מונה הרשת 19 בתי מלון, 8 מהם באילת. היעד: 1,500 חדרים בתל-אביב.

יחד עם בתי המלון שעליהם הכריזה הרשת היום, תגיע ישרוטל לכ-920 חדרים בתל-אביב - כך שתנופת הבנייה בעיר הלבנה נמשכת מבחינת הרשת. מדובר במהלך שעלותו הכוללת נאמדת בכ-1.5 מיליארד שקל.

מרבית בתי המלון נפתחים בשותפות (50%-50%) עם יזמי הקרקע. מספר חדרי המלון של ישרוטל בכלל מלונותיה עומד על 4,222. הרשת מעסיקה 5,000 עובדים, והיקף תשלום השכר כפי שמשתקף מדוחות החברה עמד בשנת 2017 על 600 מיליון שקל. את 2017 סיימה ישרוטל רווח של 138 מיליון שקל (עלייה של 14%).

ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל, מסר היום: "מבחינת השקעה, מלונאות הפך להיות תחום אטרקטיבי. פעם יזמים ברחו מהתחום הזה, היום פונים אלינו יזמים שמחפשים מלונות. זה תחום שיש בו תשואה של 5%-6%. גם הסיכון הביטחוני שמשפיע מאוד על הענף הצטמצם".

מנכ"ל ישרוטל-ליאור רביב/ צילום: אריאל בסור
 מנכ"ל ישרוטל-ליאור רביב/ צילום: אריאל בסור

בתי המלון עליהם הכריזה ישרוטל, והצפויים להיפתח ב-3-4 השנים הקרובות, כוללים מלון הממוקם בצפון הירקון בתל-אביב (מול רחוב יורדי הסירה). המלון מתנשא לגובה של 57.5 מטרים ויכלול 17 קומות ו-154 חדרים, ובתוכו גם שתי דירות גג. למלון היה היתר לבנייה של מגורים, אולם ברשת בחרו במלונאות בשותפות 50%-50% עם יזמי הקרקע, בהשקעה משותפת של 91 מיליון שקל להקמת המלון.

מלון נוסף ממוקם בשדרות ירושלים ביפו (מול תיאטרון נוגה) במבנה לשימור (בניין השקם). גם כאן למבנה היה היתר לבניין מגורים, אולם בישרוטל דבקים בגישה שמלונאות היא אפיק רווחי, בעיקר בתל-אביב. הליך השימור במבנה הסתיים, וכעת מתמקדים בעיצובו הפנימי. המלון המפואר יכלול 125 חדרים, והוא ייפתח ב-2021 בהשקה של כ-100 מיליון שקל (ללא הקרקע).

גם כאן חולקת ישרוטל בעלות 50%-50%. ברצועת החוף חתמה הרשת על הסכם לבניית מלון במגדלי ליאון הסמוכים למלון רויאל ביץ'. היקף ההשקה כאן עומד כמיליארד שקל, כולל הקרקע, בהקמת מלון ברמת 5 כוכבים דלוקס שיכלול מרכז כנסים ל-1,000 איש וחניון מותאם. זהו פרויקט בשכירות ל-25 שנים.

"אנחנו לא יכולים לרכוש את כל הנכסים שאנחנו רוצים, כי לא כל דבר עומד למכירה", מסביר רביב. "במקומות שאנחנו לא קונים, המודל הוא להיכנס לשכירות של 25 שנה".

מלון אחר עליו דיווחה הרשת מוקדם יותר השבוע, אליו היא נכנסה במודל של שכירות, ממוקם ברחוב נחלת בנימין בתל-אביב וכולל 87 חדרים במבנה לשימור. "זה אמנם מלון יחסית קטן, אבל אנחנו מזהים פוטנציאל להרוויח כסף לאור המיקום האסטרטגי", אומר רביב. 

מלון נוסף צפוי להיפתח ב-2022 בכיכר ציון בירושלים. המלון ימנה 250 חדרים ומשלב מבנה לשימור עם מבנה חדש, וגם בו יוקם מרכז כנסים. היקף ההשקעה בפרויקט זה עומד על 350 מיליון שקל.

כל המלונות הללו לא נכללים בתוכנית המענקים של משרד התיירות, שהשבוע הורחבה למענק של עד 10% בהסבת בנייני משרדים למלונאות בתל-אביב. בהתייחס לתוכנית הזו מחמיא רביב לרעיון, אך מציין כי נדיר למצוא בנייני משרדים בתל-אביב שירצו לעבור הסבה למלונאות. "מלון לא יכול לשלם 200 שקל למ"ר. בכל פרויקט משרדים שניסינו להיכנס אליו, הבנו מהר מאוד שזה לא ילך. ניסינו להחליף את מלון אינדיגו שתוכנן להיפתח במגדלי עזריאלי החדשים עם 120 חדרים. המנכ"ל שם 'נפנף' אותנו, בכך שהקומות נחטפו לטובת משרדים".

עוד התייחס רביב לכוונת משרד התיירות לעודד הקמת בתי מלון בדרגת אירוח בינונית. "אין היתכנות כלכלית להקים מלונות כאלה בתל-אביב. גם המגבלה ששם משרד התיירות, של עד 250 אלף שקל לחדר, משקפת מלונות פשוטים. אצלנו ההשקעה הממוצעת לכל חדר היא בהיקף של מיליון שקל".

באשר למחירי הלינה הגבוהים בישראל, אומר רביב: "המחירים הם בבואה של יוקר המחיה בישראל, מעלויות השכר ועד שאר העלויות".

עם זאת, נדמה שעם המספר הגואה של התיירות, לרביב אין סיבה להוזיל מחירים. "אילת נמצאת בתקופה מצוינת, וב'בראשית' יש לנו שיעורי תפוסה ממוצעים של 97%. אחרי החגים המחירים באילת יירדו ב-70%. היינו בלחץ מהשמיים הפתוחים, אבל שינינו אסטרטגיה והכנסנו יותר קבוצות מבעבר. זה פעל לטובתנו. באילת שיפרנו את התוצאות מ-2016 ל-2017, כך שנוסעים אולי יותר לחו"ל, אבל גם נופשים בישראל".

באשר ליציאה מאזורי התיירות החזקים, אילת, תל-אביב וירושלים, אומר רביב: "זה פחות מעניין. אנחנו מקבלים הצעות לניהול בתי מלון בכל הארץ. כמעט שפתחנו בכפר סולד. אבל אנחנו בוחרים רק מה שמתאים לד.נ.א שלנו. אנחנו לא רוצים להקים מלון בפתח-תקווה, בנתניה, בעכו, באשדוד או בראשון-לציון. יש חברות שהן פחות בררניות ואולי ילכו למקומות האלה. לצד המקומות החזקים למדנו ליצור ביקושים למלונות כמו 'בראשית' או 'כרמים', שם אנחנו יוצרים ביקוש-על דרך מיתוג יוקרה".

גם מלון "מצפה הימים", שהרשת רכשה בעסקה שנאמדה ב-100 מיליון שקל, ייכנס לקטגוריית האקסלוסיב שלה. המלון ייסגר בחודש הבא ל-7 חודשים לטובת שיפוץ מסיבי הכולל הוספה של 17 חדרים בהשקעה כוללת של 40 מיליון שקל.

הדוחות החיוביים של ישרוטל יובילו לחלוקת דיבידנדים של 25 מיליון שקל. מחזור ההכנסות של הקבוצה לשנת 2017 הסתכם בכ-1.322 מיליארד שקל, לעומת כ-1.246 מיליארד שקל ב-2016. ה-EBITDAR (רווח מפעולות רגילות לפני פחת ותשלומים לבעלי מלונות) הסתכם בכ-317 מיליון (לעומת כ-289 מיליון שקל ב-2016, גידול של כ-9%. הרווח התפעולי בשנת 2017 הסתכם בכ-187 מיליון שקל, בהשוואה ל-166 מיליון שקל, ב-2016, גידול של כ-12%.

הרווח הנקי הסתכם בכ-135 מיליון שקל, והוא משקף גידול של 11.5%. הרווח ממכירת דירות בירושלים עמד על כ-19 מיליון שקל ל-5 דירות שנמכרו ונמסרו במלון אוריינט ירושלים (6 דירות נוספות מצויות בתהליך). מחיר המניה של ישורטל עלה מ-37.02 ל-39.16. "גם בתי השקעה נכנסו כמשקיעים. זה מלמד שאפשר לעשות במלונאות", מסכם רביב.