סעודיה וסופטבנק משיקות את הפרויקט הסולארי הגדול בעולם

ענקית הטכנולוגיה תחבור לקרן ההון הסעודית ותקדם הקמה של שדות סולאריים שיחליפו בהדרגה את השימוש בנפט • בכוונת הסעודים להפנות את הנפט המשמש לחשמל לצורך יצוא

חווה סולארית / צילום: רויטרס
חווה סולארית / צילום: רויטרס

קרן ההון הריבונית הסעודית, וקבוצת סופטבנק היפנית הודיעו אתמול (ד') על השקת פרויקט תחנת הכוח (חשמל) הסולארית הגדול ביותר בעולם, שיספק יעד שאפתני נוסף לשתיים מחברות ההשקעה הגדולות בעולם.

הפיתוח יתחיל השנה בהשקעה של מיליארד דולר של ויז'ן פאנד, קרן ההשקעות המשותפת לשתי החברות, מסר מסיושי סאן, מנכ"ל סופטבנק. הוא אמור לצמוח למיזם ענק של 200 מיליארד דולר, שיספק כ-200 ג'יגביט חשמל בשנת 2030 - יותר מצורכי התאורה של כל סעודיה באותה שנה.

"זהו המיזם הסולארי הגדול ביותר בהרבה", אמר סאן במסיבת עיתונאים בניו-יורק, אחרי החתימה על הסכם לא מחייב לפיתוח המיזם עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמן. השלב הראשון של הפרויקט יעלה כ-5 מיליארד דולר ויתחיל השנה, אמר סאן, עם התקנת לוחות סולאריים שיפיקו 7.2 ג'יגביט חשמל ב-2019. רוב ההשקעה תמומן בהלוואות.

אם הפרויקט הסולארי יגיע לממדים שעליהם דיבר סאן, הוא יהיה היוזמה הגדולה ביותר של קרן ההשקעות הציבורית הסעודית וסופטבנק. שתי הישויות הללו הודיעו בשנה שעברה על הקמת קרן טכנולוגית עם כ-100 מיליארד דולר שהיא הגדולה מסוגה להשקעה טכנולוגית ברחבי העולם. הקרן הריבונית הסעודית התחייבה ל-45 מיליארד דולר מכספי הקרן החדשה.

סעודיה מדברת זה זמן רב על הפוטנציאל שלה להפוך למעצמה סולארית, עם ימי השמש הארוכים שלה והשטח המדברי הלא מנוצל. אבל התוכניות הגדולות לא התרוממו עד כה משלבי התכנון, בגלל עלויות גבוהות והבעיות הלוגיסטיות של הקמת שדות סולאריים גדולים באזורים קשים לשהות בני אדם.

העלויות הן בעיה גדולה. סעודיה מספקת חשמל מסובסד לאזרחיה, באמצעות מאגרי הנפט הגולמי שהם מקור זול לחשמל. אנרגיה סולארית יקרה יותר, וייתכן שיהיה קשה להוסיף אותה לתמהיל האנרגיה במזרח תיכון.

סאן אמר שהפרויקט יכלול לבסוף שדות סולאריים בארים שונים ברחבי סעודיה. הסעודים מתכננים מערכות סוללות חשמל שיאפשרו לאחסן את החשמל שתיצור השמש ולהפיץ אותו במידת הצורך - תוכנית שלא בוצעה בקנה מידה גדול במקום אחר בעולם לא כה. הלוחות הסולאריים ייובאו בשלב ראשון מיצרניות של עלויות נמוכות, עד שסעודיה תוכל לייצר לוחות משלה בתוך שנתיים-שלוש, אמר סאן.

הוא לא מסר פרטים רבים על אופן מימון המיזם, ורק אמר שתקבולים שיגיעו מהחשמל שיופק יספקו השקעה בשלבים הבאים של הפרויקט. "המיזם הזה יממן את ההתרחבות שלו", אמר סאן. "השקעה חדשה תבוא מרווחי הפרויקט המוקדם, ואנחנו לא צריכים להבטיח את 200 מיליארד הדולרים ביום אחד. זה יהיה צעד אחרי צעד".

סעודיה מחפשת דרכים חדשות להפקת חשמל מלבד שריפת נפט גולמי - שיטה זולה אך לא יעילה להפקת חשמל. אותן חביות נפט יימכרו במחירים גבוהים יותר בשוק היצוא.

"זה לא יקרה בן לילה", הוסיף סאן.