יו"ר הוועד בתע"א פורש; קריאות בוועד לקיים בחירות בדחיפות

היו"ר אוהד נוף יסיים את תפקידו בסוף חודש אפריל • חבר הוועד מוטי פרץ הוציא קריאה דחופה לקיום הבחירות בהקדם: "המצב הקשה והמתמשך בוועד העובדים מדאיג אותי מאוד"

הרוחות בתעשייה האווירית עדיין סוערות: אתמול (ד') הודיע יו"ר ועד העובדים, אהוד נוף, על פרישתו בסוף חודש אפריל. עוד בטרם יבשה הדיו מהודעה זו יצא חבר הוועד מוטי פרץ, המשמש כראש מנהלת הבטיחות של התעשייה האווירית, בקריאה דחופה לקיום הכנות ובחירות למועצת העובדים ולמזכיר הארצי. את קריאתו הפנה פרץ ליו"ר מועצת העובדים, לחברי מועצת העובדים ולעובדי התעשייה האווירית.

במכתב שהפיץ נוף אמש לעובדי התע"א ובו עדכן אותם על סיום תפקידו בחודש הבא, הוא כתב כי "ב-30 באפריל אסיים יותר מ-34 שנות שירות ואפרוש מהתעשייה האווירית. ב-2 במאי תתקיימנה בחירות למזכיר הארגון, והתפקיד יועבר למועמד שייבחר. אשמח תמיד להמשיך לסייע בכל דבר ועניין; אנו תקווה כי בתקופה הבאה נשכיל לצאת מהמשברים אליהם נקלענו בשל מחדלי ניהול ולהוביל את החברה להישגים משמעותיים".

במהלך השנה האחרונה נמצא הוועד בתע"א נמצא בתקופה משברית. באחרונה הודיעה המשטרה על המלצתה להעמיד לדין את יו"ר הוועד לשעבר, שר העבודה והרווחה חיים כץ, את בנו חבר הוועד יאיר כץ, את יו"ר הוועד המכהן אהוד נוף ובעלי תפקידים נוספים. הודעה זו הכשירה את הקרקע לקראת הסלמה נוספת ביחסי העבודה שבין הוועד ובין הנהלת החברה ובעיקר על רקע המחליף שימונה במקומו של נוף. לצד פרץ ששואף להתמנות כיו"ר הוועד, קיימים ניסיונות מתחת לפני השטח לקדם את יאיר כץ לתפקיד כשחבר ועד אחר, חיים אזולאי, שוקל בעצמו להתמודד על תפקיד היו"ר.

בפנייתו, ציין פרץ כי המצב הנוכחי "הקשה והמתמשך בוועד העובדים מדאיג אותי מאוד" וקרא לקיים הליך בחירות באופן מיידי. פרץ מפרט כי הבחירות האחרונות למוסדות ארגון העובדים נערכו בחודש מאי בשנת 2014, היות ומשך הכהונה הקבוע על פי התקנון של תע"א הוא ארבע שנים, משמע כי מועד הבחירות לפיכך צפוי להתקיים ביוני 2018. בינתיים, אין תאריך בלו"ז הצפוף הזה, כשלפי התקנון יש למנות וועדת בחירות המונה לפחות 11 חברים. "עבודת וועדת הבחירות בארגון גדול ומורכב כמו שלנו הנה רבה ולא פשוטה". הזמן הקצר, שמדגיש פרץ, תלוי בכך שלא תהיה התערבות כלשהי של מוסדות שיפוטיים פנימיים וחיצוניים, "דבר שאינו מובטח" לדבריו.

לצד הצורך הטכני, מפרט פרץ סיבות נוספות לקיום הבחירות. ראשית פרישתו של נוף ושנית לאור הרכב הוועד הנוכחי - חברים במועצת העובדים ובוועד, שעזבו, הוחלפו ב"חברים אחרים ממלאי מקום ללא בחירות דמוקרטיות ועל פי 'הכוונה מגבוה'". טענתו היא שמועצת וועד העובדים אינם יציבה ואינה מתפקדת כנדרש וכי "נוצר כאוס ותסיסה כלפי מוסדות אלה בקרב כלל העובדים". לאור זאת, טוען פרץ כי ההנהלה "מנצלת את המצב בכדי לנקוט צעדים משמעותיים המתעלמים מוועד העובדים". פרץ גורס כי בשנים האחרונות מונו פנסיונרים של הוועד לתפקידים של יועצים בשכר, שכר המשולם מתוך דמי החברה שמשלמים העובדים, "במקום שכספים אלה ישמשו לרווחת העובדים". קריאתו היא להתנהל בלי "קומבינות מתוכננות, ללא רשימות מוכנות 'מטעם' שכולנו כבר למדנו להכיר". פרץ מזכיר כי כל עובד מתוך כ-15 אלף עובדי החברה זכאי להתמודד לכהונה על פי התקנון.