היום שאחרי קרנית פלוג: מי יהיה הנגיד הבא של בנק ישראל?

בין בורסת השמות: מיכל עבאדי-בויאנג'ו, יוג'ין קנדל, רוני חזקיהו וצבי אקשטיין, שעשויים להתמודד על התפקיד להחלפת הנגידה קרנית פלוג, שמתפנה בנובמבר הקרוב

קרנית פלוג / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס
קרנית פלוג / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס

מיכל עבאדי-בויאנג'ו, יוג'ין קנדל, רוני חזקיהו וצבי אקשטיין הם בין השמות שעשויים להתמודד על תפקיד נגיד בנק ישראל הבא המתפנה בנובמבר. לאחר שהליך המינוי הכושל והמבזה שקדם למינויה של הנגידה הנוכחית קרנית פלוג לתפקיד, אפשר לצפות שהפעם יקפידו ראש הממשלה ושר האוצר על הליך מסודר שיביא לבחירת מחליף זמן רב מראש. כך למשל בהקמת ועדת איתור, למרות שהחוק אינו מחייב זאת.

שמה של עבאדי-בויאנג'ו הועלה בעת ההתלבטויות על מינוי הנגיד הקודם על-ידי שר האוצר דאז, יאיר לפיד. עבאדי-בויאנג'ו מכהנת כיום כיו"ר פסגות, ועל-פי מקורבים לה, היא מרוצה מהמעבר לשוק הפרטי וכלל איננה שוקלת חזרה לשירות הציבורי, כך שהדיון לגבי התמודדותה הוא תיאורטי בלבד. יתרונה של עבאדי-בויאנג'ו בכך שניהלה יחסי עבודה קרובים וממושכים הן עם נתניהו והן עם כחלון. 

מיכל עבאדי בויאנגו / צילום רמי זרנגר
 מיכל עבאדי בויאנגו / צילום רמי זרנגר

מחליפה של עבאדי-בויאנג'ו בתפקיד החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, נחשב כבר למועמד לא-רשמי. חזקיהו מונה על-ידי סטנלי פישר ב-2006 לתפקיד המפקח על הבנקים, שאותו מילא במשך 4 שנים בתקופה מאתגרת של משבר אשראי עולמי. הוא נחשב למקורב מאוד לשר האוצר, משה כחלון, שמינה אותו לתפקידו הנוכחי, שאותו הוא ממלא מזה כשנה וחודש. 

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי
 רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

כחלון כבר הראה במינויו של ערן יעקב למנהל רשות המסים כי אין מבחינתו בעיה למנות אדם שנכנס רק זמן קצר קודם לכן לתפקיד בכיר אחר באוצר. מבין המועמדים האפשריים נראה כי נתניהו יעדיף אישיות שקרובה לו בהשקפתה כמו פרופ' יוג'ין קנדל - שהתפקיד הוצע לו בעת המינוי הקודם, אך הוא סירב להצעה (קנדל היה באותה תקופה יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה). 

יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי
 יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי

נזכיר כי למינויו של פישר קדמה ועדת איתור שבה השתתפו מנכ"ל האוצר דאז, יוסי בכר, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז, אילן כהן. במקרה של פלוג, נתניהו הודיע 5 ימים לפני סיום תפקידו של פישר על החלטתו למנות את יעקב פרנקל, שפרש על רקע האפשרות שייפסל בוועדת טירקל, לאחר שתחקיר בעיתון "הארץ" חשף כי היה מעורב לכאורה בגניבה מחנות בהונג-קונג לפני כ-7 שנים - ולא דיווח על כך. במקומו הוצע התפקיד לפרופ' ליאו ליידרמן, שהודיע אף הוא כי הוא מוותר עליו. 

צבי אקשטיין  / צלם: איל יצהר
 צבי אקשטיין / צלם: איל יצהר

בשלב שלישי הגישו נתניהו ושר האוצר לפיד 3 שמות לוועדת טירקל. נתניהו הציע את נגיד הבנק המרכזי של ארגנטינה לשעבר, מריו בלכר, ואת מנכ"ל האוצר לשעבר, ויקטור מדינה. לפיד הציע את פרופ' צבי אקשטיין מהמרכז הבינתחומי, לשעבר המשנה לנגיד הבנק. שלושת המועמדים אושרו בוועדת טירקל, אך נתניהו שלא היה מרוצה מאף מועמד פנה במפתיע לפלוג למרות שלא הסתיר את חוסר התלהבותו ממינויה. פלוג מילאה את מקומו של פישר במשך 3 חודשים וזכתה לתמיכתו של לפיד ושל פישר עצמו.

מיכל עבאדי-בויאנג'ו, יו"ר פסגות

גיל: 52

תפקידים קודמים: החשבת הכללית באוצר

רוני חזקיהו, החשב הכללי באוצר

גיל: 67

תפקידים קודמים: המפקח על הבנקים ויו"ר הבנק הבינלאומי

פרופ' צבי אקשטיין, דיקן בית ספר לכלכלה בבינתחומי

גיל: 69

תפקידים קודמים: המשנה לנגיד בנק ישראל

יוג'ין קנדל, מנהל עמותת "סטארט-אפ ניישן סנטרל"

גיל: 59

תפקידים קודמים: יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה