מתקפל? נתניהו משעה את יישום ההסכם עם מבקשי המקלט

(עדכון) - רה"מ חליט לבחון מחדש את ההסכם, שעות ספורות לאחר שהציג אותו במסיבת עיתונאים • מחר יערוך נתניהו פגישה עם שר הפנים דרעי ועם נציגי דרום ת"א • לפי ההסכם המדובר, מעל 16 אלף מבקשי מקלט ייצאו למדיניות מערביות, והשאר יישארו בישראל

מבקשי מקלט ברשות ההגירה והאוכלוסין / צילום: איל יצהר
מבקשי מקלט ברשות ההגירה והאוכלוסין / צילום: איל יצהר

ראש הממשלה בנימין נתניהו משעה את ההסכם בעניין מבקשי המקלט, עליו הודיע רק היום (ב') בצהריים. "אני קשוב אליכם, ובראש ובראשונה לתושבי דרום תל-אביב. לכן החלטתי להיפגש יחד עם שר הפנים אריה דרעי עם נציגי התושבים מחר בבוקר. בינתיים אני משעה את יישום ההסכם, ולאחר שאפגש עם הנציגים, אביא את ההסכם לבחינה מחודשת", כתב נתניהו בפוסט שפירסם בעמוד הפייסבוק שלו.

כאמור, היום בצהריים פרסמה ממשלת ישראל הודעה לפי הגיעה להבנות חסרות תקדים עם נציבות האו"ם בעניין מבקשי המקלט. לפי ההסכם, האו"ם יפעל ליציאת מבקשי המקלט למדינות מערביות, וישראל תסדיר את מעמד חלק מהאוכלוסיות שיישארו. לפחות 16,250 מבקשי מקלט יעזבו את ישראל, קרוב למחצית מאוכלוסיית מבקשי המקלט. ההסכם אושר על-ידי היועץ המשפטי לממשלה ועולה בקנה אחד עם הדין הבינלאומי והפרקטיקה המקובלת. 

נתניהו ודרעי אף כינסו מסיבת עיתונאים, בה הסבירו את המהלך והדגישו כי כמות מבקשי המקלט שצפויה לעזוב את ישראל גדולה יותר מאשר בתוכנית הגירוש. נתניהו אמר כי "התברר שהמדינה השלישית לא עומדת בתנאים ובלחץ. נכנסנו למלכודת שהמשמעות שלה היא שכולם היו נשארים".

בפוסט שפירסם הערב ציין נתניהו לראשונה את שם המדינה השלישית - רואנדה - והאשים את הקרן החדשה לישראל וגורמים באיחוד האירופי כי לחצו על רואנדה לסגת מההסכם, ובסופו של דבר היא התקפלה.

ההתקפלות של נתניהו הערב הגיעה לאחר ביקורת שספג מצד תושבים בדרום תל-אביב וכן מצד גורמים בימין, ובראשם שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט. "ההסכם מהווה כניעה מוחלטת לקמפיין השקרי שהופץ בתקשורת בחודשים האחרונים", צייץ בנט בטוויטר.

לפי התוכנית שפורסמה בצהריים, השלב הראשון של ההסכם אמור להימשך שנה וחצי, ובתקופה זו האו"ם יוציא 6,000 בני אדם מישראל, ובמקביל המדינה תסדיר מעמד ל-3,000 איש, שרובם תושבי דארפור שמעמדם היה אמור להיות מוסדר בכל מקרה. השלב השני ייקח תקופה דומה, ובמסגרתו 5,000 איש ייצאו מישראל, ויוסדר מעמדם של 5,000 נוספים. בשנים הרביעית והחמישית ישלימו שני הצדדים יציאה מהארץ והסדרת מעמד של המספר הנותר, עד ל-16 אלף.

לגבי 6,500 מבקשי המקלט הנוספים, תוקם ועדה שתבחן את הסוגיה. במסיבת עיתונאים הדגיש נתניהו כי מבחינה ריאלית, זה יאפשר להוציא מישראל מספר מהגרים גדול יותר מאשר במתווה של המדינות השלישיות, כשמקזזים את האוכלוסיות שמנועות הרחקה (למשל נשים וילדים).

ראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן-שבת, ציין במסיבת העיתונאים כי ההסכם בולם את הביקורת הבינ"ל שנמתחת עלינו ומפחית את המתיחות גם בתוך המדינה.

המתווה מחולק ל-3 שלבים ומתפרש על פני 5 שנים, ובמקביל נקבע כי המדינה תפעל לשיקום דרום תל-אביב. לצורך כך תוקם מינהלת מיוחדת, שבראשה יעמוד אביגדור יצחקי, וישולבו בה גם נציגי עיריית תל-אביב ונציגי השכונות. התקציב והמשאבים שנועדו ליישום ואכיפת המתווה הקודם יושקעו בפיתוח ושיקום דרום תל-אביב.

לפי נתונים שפרסמה רשות האוכלוסין וההגירה, אוכלוסיית מבקשי המקלט (או לפי הרשות, "מסתננים") מונה כ-38 אלף איש, לא כולל כ-4,000 ילדים. מתוכם, 34 אלף איש הם מאריתריאה ומסודן. בשנים האחרונות נבלמה הכניסה לישראל דרך מצרים, וכן יצאו מהארץ רבים מהם. בשיאה מנתה האוכלוסייה 64 אלף איש. 

במסגרת ההבנות סוכם על ריכוז מאמץ לעודד פריסה גיאוגרפית מאוזנת יותר של האוכלוסיות שיישארו בישראל, תוך הכוונה תעסוקתית, הכשרה מקצועית, התאמת מקומות עבודה וכו'. 

בהודעה שפורסמה על-ידי משרד ראש הממשלה ומשרד הפנים, נכתב כי "לאור העובדה שמדינת ישראל ונציבות האו"ם לפליטים משלבות זרועות לשם מימוש מתווה זה, מתייתר הצורך להמשיך במדיניות הוצאה בכפייה למדינות שלישיות בתקופת יישום המתווה החדש".

עוד צוין בהודעה כי "בשל אילוצים משפטיים וקשיים מדיניים מצד המדינות השלישיות, היה צורך להגיע להבנות חדשות ומשופרות שיבטיחו המשך יציאת אלפי מהגרים מישראל ומתן טיפול מקיף לבעיה". 

לפני כשבועיים הוציא בג"ץ צו מניעה לגירוש מבקשי המקלט למדינה שלישית בניגוד לרצונם. צו המניעה הוצא בעקבות הגשת שתי עתירות, ומכיוון שעד אז התקבלה מהמדינה תשובה חלקית בלבד לעתירות. העתירות עסקו בין היתר בכך שהמדינה לא מספקת פרטים על ההסכם בגלל "חיסיון" לדבריה ועל רקע הכחשות של מדיניות שלישיות באפריקה כי יש עמן הסכם בנושא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במסיבת עיתונאים כי "התברר שהמדינה השלישית לא עומדת בתנאים ובלחץ. נכנסנו למלכודת שהמשמעות שלה היא שכולם היו נשארים".

שר הפנים אריה דרעי הוסיף כי האו"ם לא נוהג לעזור למדינות דמוקרטיות. הוא הוסיף כי המשא ומתן עם האו"ם התחיל כבר לפני שנתיים, אך הם רצו לסייע במספר נמוך משמעותית. לדבריו, הם ראו את הנחישות של ממשלת ישראל ולכן הסכימו להגדיל את המספר. נתניהו ציין כי בין המדינות המערביות צפויות להיות בין השאר קנדה, גרמניה ואיטליה.