מיזם Brainose מפתח מכשיר הסנפה לקנאביס רפואי

המיזם הוקם ע"י נקסטר ו-Cann10, שתי חממות טכנולוגיות ישראליות בתחום הקנאביס • המכשיר של החברה מאפשר לתרופות מבוססות קנאביס להגיע ישירות למוח דרך האף, מבלי לעבור דרך מחזור הדם וכך לקצר את מהירות התגובה

קנאביס רפואי / צילום: שאטרסטוק
קנאביס רפואי / צילום: שאטרסטוק

שיתוף-פעולה בין שתי החממות הטכנולוגיות הישראליות בתחום הקנאביס - נקסטר ו-Cann10 - הוביל להקמת מיזם חדש המפתח מכשיר להעברת החומרים הפעילים בקנאביס ישירות למוח דרך האף.

החברה, בריינוז (Brainose) שמה, מהווה שיתוף-פעולה חריג בין שתי החממות, Cann10 שהוקמה לפני כשנתיים וחממת נקסטר שהחלה לפעול לפני כחצי שנה. Cann10 הוקמה על ידי יוסי בורנשטיין ועופר ספוטהיים, והיא פועלת בשותפות עם קבוצת שיזים של בורנשטיין, קבוצה שמאגדת תחתיה חברות שיווק תרופות וציוד רפואי בישראל (ביניהן דולפין מדיקל וביוטיס), פעילות השקעה בסטארט-אפים (בין היתר יחד עם קרן הון סיכון פולנית), ייעוץ לסטארט-אפים ועוד. נקסטר היא חברה ותיקה ומבוססת בתחום פיתוח פורמולציות לתרופות, והיא בחרה ליישם את הידע שלה בתחום לפיתוח מוצרים מבוססי קנאביס ברמת איכות רפואית. זוהי הטכנולוגיה השנייה בנושא החדירה למוח עליה עובדים בנקסטר, כאשר בימים אלה מפותחת טכנולוגיה נוספת בשיתוף-פעולה עם הטכניון.

חברת בריינוז פועלת, כאמור, להוליך תרופות מבוססות קנאביס ישירות למוח דרך האף, מבלי לעבור דרך מחזור הדם. כיום תרופות מבוססות קנאביס ניטלות בשתי דרכים עיקריות: עישון, אשר יש לה השלכות בריאותיות והיא אינה מועדפת על ידי חלק מן המטופלים; ואכילה, אך לכך יכולות להיות השפעות על מערכת העיכול, קשה יותר כך לשלוט במינון המוצר המגיע למחזור הדם, וכן הטעם לא ערב לחיכם של חלק מן המטופלים. מן החברה נמסר כי המוצר המוגש ישירות למוח מאפשר גם זמן תגובה מהיר יותר. בנוסף, מסרה החברה, בדרך זו מגיעים למוח רכיבים מן הפורמולציה של הקנאביס שזמינים בעישון אך לא כאשר המוצר ניטל בבליעה.

סיפנוז פיתחה את המכשיר

בריינוז משתמשת במכשיר שפותח על ידי הסטארט-אפ הישראלי סיפנוז (SipNose), הפועל מיקנעם. חברת סיפנוז מפתחת מכשירים להולכת תרופות למוח דרך האף ומשתפת פעולה עם מספר חברות פארמה בתחומים שונים (המוצר עדיין אינו נמצא בשוק). בריינוז מנוהלת היום על ידי הצוות של Cann10, כאשר יזמי סיפנוז הם חלק מן הוועדה המייעצת של החברה. 

סיפנוז הוקמה על ידי ד"ר איריס שיחור ודניאל שחף. והיו"ר שלה הוא משה מזרחי, ממייסדי סינרון והיום משקיע ומנהל פעיל במספר חברות בתחום המכשור הרפואי. השניים הקימו לאחרונה חברה נוספת בשם 4cdiagnostics אשר מפתחת בדיקות ביתיות למחלות שונות על בסיס דגימות צואה. החברה הוקמה ב-2016 בחממת מיינד אפ בחיפה. 

כיום לרוב לא ניתנות תרופות דרך האף אלא אם הן נועדו גם לפעול מקומית באף, אולם מספר חברות מפתחות מוצרים להולכת תרופות דרך האף למוח. הפיתוחים הללו הם בעיקר בתחום הקנאביס, אך ישנן תרופות בשאיפה הנמצאות בפיתוח גם לטיפול במיגרנה, הפרעות חרדה ודיכאון. בעבר פעלה בישראל חברה בורסאית בשם נסווקס, אשר ביקשה לפתח חיסון לשפעת המועבר דרך האף, אולם לא הצליחה בכך (בסגירת מעגל מעניינת, נסווקס החליפה בעלות, הפכה לתראפיקס ונכנסה לשוק הקנאביס, ורכשה בין היתר טכנולוגיה להעברת קנאביס דרך האף).