זיגזג מפואר של נתניהו: הסכם הפליטים בוטל, חוזרים לגירוש

(עדכון) - רה"מ נכנע לביקורת מימין והחליט לבטל את ההסכם, שהוצג רק אתמול • במהלך הפגישה היום בצהריים עם תושבי דרום ת"א, הבטיח להם נתניהו לחזור למתווה הגירוש הקודם שאושר ע"י הממשלה

בנימין נתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל את הסכם מבקשי המקלט, עליו הודיע רק לפני כ-24 שעות. בכך נתניהו התקפל בפני הביקורת מהצד הימני של המפה הפוליטית, ובראשם שר החינוך נפתלי בנט ושר האוצר משה כחלון.

"שמעתי בקשב רב הערות רבות על ההסכם. בעקבות זאת, ולאחר שערכתי מאזן מחודש של היתרונות והחסרונות, החלטתי לבטל את ההסכם. למרות המגבלות המשפטיות והקשיים הבינלאומיים שהולכים ונערמים, אנחנו נמשיך לפעול בנחישות למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותנו להוצאת המסתננים", הודיע נתניהו בפתח פגישתו היום (ג') עם תושבי דרום תל-אביב.

ההסכם, שנחתם עם נציבות האו"ם לפליטים, היה אמור לכלול העברה של 16 אלף איש למדינות מערביות והסדרת המעמד של מספר דומה של תושבים. לכ-6,000 איש נוספים היה צריך למצוא פתרון. כמו כן, הייתה אמורה לקום מינהלת לשיקום דרום תל-אביב.

אתמול (ב') כינסו נתניהו ושר הפנים אריה דרעי מסיבת עיתונאים שבה התגאו בהסכם אליו הגיעו, ציינו את יתרונותיו והדגישו כי הוא ישפר את פניהן של שכונות דרום תל-אביב. 6 שעות לאחר מכן נעלמו ההסברים המנומקים והפרגמטיות לטובת הסתה מחודשת של נתניהו נגד גורמים בשמאל, וראש הממשלה הודיע על השעיית ההסכם, עד שייפגש עם תושבי דרום תל-אביב. 

נתניהו הבטיח לתושבי דרום תל-אביב לחזור למתווה הגירוש הקודם

במהלך הפגישה היום בצהריים עם כ-15 תושבי דרום תל-אביב הפעילים למען גירוש מהגרי העבודה, הבטיח להם ראש הממשלה בנימין נתניהו לחזור למתווה הגירוש הקודם שאושר על-ידי הממשלה. הבעיה: במתווה הקודם הוצגו שתי מדינות כ"מדינות שלישיות", רואנדה ואוגנדה, אך כיום אין לישראל יעד חדש אליו היא מתכוונת לסלק את מהגרי העבודה, וכך ההבטחה בשלב הזה אינה ברורה.

בסיום הפגישה עם נתניהו מסרו אנשי המאבק בדרום תל-אביב כי הובטח להם למצוא פתרון חליפי. שפי פז, ממובילי המאבק, מסרה: "אנו מברכים על ביטול ההסכם. מדובר בהחלטה ראויה אשר מבטלת את החגיגות המוקדמות של ארגוני השמאל ובראשם הקרן החדשה". 

במהלך הפגישה אמרו חלק מתושבי דרום תל-אביב שאתמול, כאשר התפרסם דבר החתימה על ההסכם מול האו"ם, "הרגשנו שיורקים לנו בפרצוף". עוד נאמר מטעמם לנתניהו: "טוב שחזרת בך והבנת את הבעייתיות בהסכם הזה".

יחד עם נתניהו השתתף בפגישה גם שר הפנים דרעי, שהיה שותף סוד למשא-ומתן מול האו"ם בחודשים האחרונים. משרד הפנים היה מעורב בסוגיית פיזור האוכלוסייה כפי שהוצגה אתמול על-ידי ראש הממשלה במסגרת אותו ההסכם עם האו"ם.

נציבות הפליטים של האו"ם טרם הודיעה כיצד הם יתייחסו לנושא ביטול ההסכמות. יצוין כי ל"גלובס" נודע שהמשא-ומתן מול האו"ם נמשך מזה שבועות ארוכים, לפחות מאז חודש פברואר, אז נודע כי רואנדה אינה מתכוונת לקלוט מהגרי עבודה אשר יוצאו מישראל בניגוד לרצונם.

שלמה מסלאוי, יו"ר ועד שכונת התקווה וחבר מועצת העיר תל-אביב-יפו, בירך את נתניהו והממשלה על מההסכם ואמר כי הוא כלל הוצאה של 6,000 איש בלבד בשנה וחצי, מצב שתושבי דרום תל-אביב לא יכולים להכיל. עוד הוא הוסיף כי חשש שהאוכלוסייה תפוזר ברחבי הארץ אך הם יחזרו לתל-אביב, שם יש להם הזדמנויות תעסוקה רבות ומגוונות יותר. הוא כן הציע לנתניהו בפגישה שתיקלט בישראל מכסה של כמה אלפי משפחות.