מנכ"לית בזק: יישום שוק סיטונאי על הוט לא מאיים עלינו

סטלה הנדלר טענה בכנס אנליסטים שקיימה בזק בעקבות פרסום הדוחות כי להערכתה מדיניות השוק סיטונאי לא תיושם על גבי הרשת של הוט, מאחר שזה לא ישתלם כלכלית לספקיות התקשורת • הדברים מנוגדים להצהרתו של מ"מ מנכ"ל משרד התקשורת מימון שמילה

סטלה הנדלר / צילום: אביב חופי
סטלה הנדלר / צילום: אביב חופי

סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, אינה מאמינה שמשרד התקשורת יישם את מדיניות השוק הסיטונאי על רשת הוט, ויאפשר לפרטנר וסלקום לעשות שימוש בתשתית האינטרנט שלה, כפי שקורה על גבי הרשת של בזק. הנדלר אמרה את הדברים בכנס אנליסטים שערכה בזק ביום חמישי האחרון, לאחר פרסום הדוחות. דבריה של הנדלר מנוגדים להצהרתו בשבוע שעבר של מימון שמילה, ממלא-מקום מנכ"ל משרד התקשורת, לפיה השוק הסיטונאי על הוט ייושם בקרוב.

כידוע, בזק והוט הן חברות התקשורת היחידות שמחזיקות בתשתית אינטרנט בפריסה ארצית רחבה. בזק היא היחידה מבין השתיים שמאפשרת לספקיות תקשורת אחרות, כמו פרטנר וסלקום, לרכוש ממנה תשתית אינטרנט במחיר סיטונאי קבוע, ולמכור אותה ישירות לצרכן. לדברי נוכחים בפגישה, האנליסטים ניסו להבין האם בזק צפויה להיפגע במידה שגם הוט תאפשר לספקיות אחרות שימוש סיטונאי בתשתיות שלה.

הנדלר לא רואה באופק תחרות

מאז הנהגת רפורמת השוק הסיטונאי בשנת 2015, עזבו את בזק כחצי מיליון לקוחות. בזק מקבלת בממוצע כ-50 שקלים לקו אינטרנט סיטונאי, בהתאם לתעריף שקבע משרד התקשורת. היא אמנם סבורה שמגיע לה תשלום גבוה יותר מהתעריף שנקבע, אך היא נהנית מהכנסות לא רעות בכלל בגין השימוש הסיטונאי בתשתיות שלה. במידה שתיושם מדיניות השוק הסיטונאי גם על הוט, תיווצר תחרות בין בזק להוט שירצו שפרטנר וסלקום ימשיכו להשתמש בתשתיותיהן כדי לא לאבד לחלוטין את ההכנסה מהלקוח.

הנדלר אמרה לאנליסטים שהיא לא מאמינה שייושם שוק סיטונאי על הוט ממספר סיבות. ראשית, משרד התקשורת מקל על הוט ולא דוחק בה ליישם את מה שהוא מבטיח כבר כמה שנים. בנוסף, מבחינה כלכלית, המחירים שקבע המשרד לשימוש בתשתיות הוט גבוהים יותר מאשר בתשתיות בזק, ולכן אין לפרטנר ולסלקום סיבה אמיתית לפעול על גבי הרשת שלה. סיבה נוספת היא קשיים טכנולוגיים שיקשו על התפעול השוטף של שוק סיטונאי על גבי הרשת של הוט.

יש לציין כי בשנת 2017 דיווחה בזק על 532 אלף קווי אינטרנט בסיטונאות, וזאת לעומת 377 אלף ב-2016. אם בממוצע בזק מקבלת 50 שקלים לקו אינטרנט סיטונאי, הרי שיש לה הכנסה שנתית בסך כ-310 מיליון שקלים בשנה. אילו אותם לקוחות היו נשארים אצלה, הם כנראה היו משלמים לה קצת יותר, אולם לא מדובר בהבדל משמעותי, כך שבסך הכל בזק לא ממש נפגעת מהשוק הסיטונאי, והיא יכולה להמשיך ולהרוויח ממנו לא רע בכלל.