תירוץ לזיגזוג? נתניהו דורש ועדת חקירה נגד הקרן החדשה

אחרי הזיגזוג הפוליטי: נתניהו מסיט את האש וקורא להקמת ועדת חקירה נגד הקרן החדשה • זאת לא הפעם הראשונה שהוא משתמש בכלי הזה להסטת הדיון הציבורי • תגובת הקרן: "רה"מ עבר הערב כל קו אדום בהסתה"

כמה שעות אחרי הזגזוג הפוליטי הגדול של ראש הממשלה, וככל הנראה כדי שעל סדר היום לא תהיה רק ההיגררות שלו אחרי שריו, נתניהו משתמש בטקטיקה של הסטת האש למקומות אחרים. הערב (ג') בעמוד הפייסבוק שלו קרא נתניהו להקים ועדת חקירה פרלמנטרית נגד הקרן החדשה לישראל.

"הגורם המרכזי שהפעיל לחץ אירופי על ממשלת רואנדה לסגת מההסכם להוצאת המסתננים מישראל, זוהי הקרן החדשה לישראל" כתב נתניהו לפני זמן קצר.

"הקרן החדשה היא ארגון זר שמקבל מימון מממשלות זרות ומגורמים עוינים לישראל, כמו הקרנות של ג׳ורג׳ סורוס. מטרת העל של הקרן היא מחיקת הציביון היהודי של ישראל והפיכתה למדינת כל אזרחיה, לצד מדינת לאום פלסטינית נקייה מיהודים בקווי 67׳ שבירתה ירושלים. מזה עשרות שנים הקרן מממנת ארגונים אנטי ציונים ופרו פלסטינים, ביניהם כאלה שמוציאים את דיבתם של חיילי צה"ל כמו "שוברים שתיקה" ו"בצלם" וכאלה שנלחמים למען מחבלים פלסטינים כמו ארגון "עדאלה". אני לא מכיר אף דמוקרטיה מערבית, ובמיוחד ארה"ב, שלאורך זמן הייתה מוכנה לסבול פעילות עוינת הממומנת על ידי מדינות זרות, כפי שקורה כאן בישראל עם הקרן מזה עשרות שנים. לכן ביקשתי מיו"ר הקואליציה דודי אמסלם להוביל את המהלך להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית על פעילות הקרן החדשה לישראל, שמסכנת את ביטחונה ועתידה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי".

ההודעה האחרונה של נתניהו מהדהדת את דברי תנועת ׳אם תרצו׳ משעות הבוקר. זמן קצר לאחר הפרסום שנתניהו מבטל את ההסכם, עליו בישר כ"בשורה גדולה, הוכחה למנהיגות" רק אתמול, פרסם מתן פלג, יו"ר ׳אם תרצו׳ הודעה לפיה "מקור הבעיה נבע מקמפיין חתרני של הארגון הפוליטי הזר "הקרן לישראל חדשה" ומן האקטיביזם השיפוטי הפרוע של בג"ץ. כעת על הממשלה ועל העומד בראשה, להפנות את מירב המאמצים לא רק להוצאת כלל המסתננים הלא חוקים משטח ישראל בדחיפות אלא לפעול מיידית להחלשת כוחו של בג"ץ ולבלימת החתרנות המדינית של "הקרן לישראל חדשה" וארגוניה הפוליטיים, הפועלים בין היתר בחסות ממשלות זרות".

יצוין שהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית תוכל להיעשות רק בהצבעה של רוב חברי הכנסת, לפי סעיף 22 לחוק יסוד הכנסת. ההצבעה מחייבת רוב של חברי הכנסת ויש להניח שהתהליך לא יכנס להילוך במהלך פגרת האביב. הכנסת אמורה לשוב לפעילות רק אחרי יום העצמאות.

זו לא הפעם הראשונה שנתניהו מפנה לאיום מן הסוג הזה, כאמצעי להסטת הדיון. באוקטובר 2017 - הודיע נתניהו על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדוק את המעורבות של ממשלות זרות ב"מימון התארגנויות פוליטיות הפועלות לפגיעה בחיילי צה"ל". דבר לא אירע עם אותה ההודעה. ב 2011 אישרה הכנסת ברוב של 41:17 את ההצעה של ח"כ (אז) פאינה קירשנבאום להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת פעילות ומימון ארגוני השמאל. גם אז לא התקדם הנושא אל מעבר להצהרות.

באוקטובר 2017 הודיע היועץ המשפטי של הכנסת עורך הדין איל ינון שלכנסת אין סמכות להקים ועדת חקירה מן הסוג הזה כי הגדרתה עמדה ב"ניגוד לעקרונות משטריים בסיסיים", וזאת מכיוון שבדמוקרטיה גופי החברה האזרחית אמורים לפעול בחופשיות ובהתערבות מינימלית של הממשלה.

תגובת הקרן החדשה לישראל: " לגופו של עניין, לא היה לקרן כל מגעים עם ממשלת רואנדה. כל המידע על הפעילות של הקרן החדשה לישראל וארגוניה חשוף, שקוף ומדווח".