מלחמת הסחר מסלימה: הירייה של טראמפ - והתגובה הסינית

(עדכון) - סין הודיעה על הטלת מכסים בשיעור של 25% על 106 מוצרים אמריקאים, ובהם פולי סויה, כלי רכב וכימיקלים, בהיקף של 50 מיליארד דולר • ההסלמה במלחמת הסחר הביאה לירידות בשוקי העולם ובבורסה המקומית

מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / שאטרסטוק
מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / שאטרסטוק

מלחמת הסחר אליה נגרר העולם עולה מדרגה. סין הודיעה על הטלת מכסים בשיעור של 25% על 106 מוצרים אמריקאים, ובהם פולי סויה, כלי רכב וכימיקלים, בהיקף של 50 מיליארד דולר. התגובה הסינית באה מיד לאחר שהבית הלבן פרסם את רשימת המוצרים והתעשיות שיוטלו עליהם מכסים בארה"ב. בין המוצרים שהבית הלבן הטיל עליהם מכס: תרופות, תעופה, שבבים והיי-טק.

מיד לאחר פרסום הרשימה על-ידי הבית הלבן הודיע שגריר סין בארה"ב כי ארצו תגיב במהרה למלחמת הסחר, וזאת לאחר שסין עשתה כל שביכולתה להימנע מפעולות מסוג זה. בסין מכוונים לבטן הרכה של הנשיא דונלד טראמפ, והמכסים שמוטלים כרגע הם בשיעור גבוה (של 25%) ומכוונים למוצרים שמיוצרים במקומות בהם טראמפ קיבל תמיכה גבוהה. יש לציין כי כמעט שני שליש מהמצביעים באזורים הכפריים בארה"ב הצביעו עבור טראמפ, שמעוניין גם להגן על תעשיית הרכב האמריקאית.

התגובה בשווקים הפיננסים לא מאחרת להגיע, ומיד לאחר פרסום ההודעה הסינית החלו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בארה"ב לרדת בשיעורים חדים, והם גוררים אחריהם את שאר הבורסות ברחבי העולם. קשה יהיה לראות אדישות בשווקים למלחמה מהסוג שחרחר הפעם הנשיא האמריקאי התזזיתי, וקשה עוד יותר יהיה לראות אדישות מצידו של הנשיא לירידות החדות בשווקים. (לסקירת המסחר בתל-אביב) (לסקירת המסחר בבורסות אירופה)

בשעה זו מגיבים גם המדדים באירופה למלחמת הסחר, והמדדים המרכזיים ביבשת מאבדים גובה. הסיבה המרכזית לירידות היא העובדה שקיים חשש כבד לעליית מחירי הסחורות בעולם, וזאת משום שבאופן תאורטי, ככל שהמחירים של הסחורות יעלו בארה"ב ובסין, הרי שהיצרנים באירופה יעלו אף הם את המחירים, אף כי בשיעורים נמוכים יותר מה-25% ששתי הענקיות הטילו אחת על מוצרי השנייה. עליית מחירים מסוג זה תיצור לחץ של עליית מחירים בכלכלה העולמית, שתטרוף את הקלפים בבנקים המרכזיים ברחבי העולם.

יש לציין עוד כי באופן מפתיע למדי, בכלי התקשורת באירופה מציינים את האופציה להחזיר כספים דווקא לרוסיה, שנדמה שמתייצבת תחת שלטונו הנוקשה של ולדימיר פוטין. אגרות החוב הממשלתיות של רוסיה נסחרות בתשואה של 7%, תשואה נמוכה יחסית לרמות שבהן נסחרו אך לפני מספר חודשים.