השפעות מלחמת הסחר ארה"ב-סין הגיעו עד בורסות אירופה

החשש מיום המסחר הקרוב בוול סטריט נראים בכל בורסות העולם • מדדי אירופה המובילים בירידה

אולם המבואה של בורסת לונדון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אולם המבואה של בורסת לונדון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

המסחר באירופה מתנהל היום (ד') בירידות חדות, לאחר שגם אתמול ננעל במגמה שלילית. המסחר באסיה נסגר הבוקר במגמה מעורבת. במקביל, מתגברות הירידות בחוזים העתידיים. זאת על אף שהמסחר בוול סטריט הסתיים אמש בעליות ועם התאוששות של מניות הטכנולוגיה הגדולות.

ברקע לאי-היציבות בשווקים נמצאת המתיחות בין סין לארה"ב. באופן מובן למדי, ככל שמחריפה מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, התשואות על איגרות החוב הממשלתיות של רוסיה ממשיכות לרדת, והן נסחרות הבוקר ברמה של 7%, מה שמצביע על עניין הולך וגובר בכלכלה הרוסית, על רקע הטלטלה שצפויה לעבור על הכלכלה העולמית ככל שמלחמת הסחר בין ארה"ב לסין תחריף.

 

בתחילת השבוע הודיעה ממשלת סין כי תטיל מכסים על 128 מוצרים מתוצרת ארה"ב. עיקר המכסים שתטיל סין יהיו בהיקף של 3 מיליארד דולר ובעיקר על מוצרים חקלאיים. זאת לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע כי הוא עומד להטיל מכסי יבוא בשווי שנתי של 50 מיליארד דולר על סדרת מוצרים ושירותים מסין. אמש פורסמו בארה"ב הרשימות של המוצרים הסינים (כ-1,300 מוצרים) עליהם יטילו מכסים, נתון שאינו תורם ליציבות הכלכלית הדרושה כדי להחזיר את השווקים לפסים של יציבות. שגריר סין בארה"ב קוי טיאנקאי אמר בראיון ל-CNBC כי "אנחנו נגיב בהתאם בקרוב מאוד". 

מבין המדדים האירופאים המובילים, מדד הדאקס הגרמני בולט עוד יותר במסחר השלילי שלו. מניות הטכנולוגיה באירופה מובילות את הירידות, ואילו סקטור חברות הגז והנפט הוא בין היחידים שמגיב בעליות.

ענקית הפרסום הבריטית WPP Group Plc  יורדת במסחר, לאחר שהחברה דיווחה כי היא חוקרת את המנכ"ל מרטין סורל בשל "האשמות להתנהגות שאינה הולמת". (להרחבה)

חברת הביטוח Swiss Re הודיעה כי היא ממשיכה במו"מ עם סופטבנק היפנית, שמעוניינת להיכנס להשקעה בחברה. לפי הדיווח, המו"מ נמצאה בשלב מוקדם וההשקעה אינה צפויה לעלות על 10%. בתגובה מניית החברה יורדת של כ-3%. 

מניות קבוצת יונדאי מוטור  נסחרו בעליות. זאת לאחר שהקרן האקטיביסטית אליוט חשפה כי היא מחזיקה במניות בשווי של יותר ממיליארד דולר בשלוש חברות בענקית הקוריאנית. הקרן קוראת לשינוי מהיר יותר בממשל התאגידי של הקבוצה. 

מדד S&P/ASX 200 האוסטרלי נסגר בעליות, לאחר שירד קלות במהלך המסחר. זאת בעקבות הסקטור הפיננסי, שנפגע מהחולשה במניות של ארבעת הבנקים הגדולים במדינה.