נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה ובואינג הובילו את המדדים

סין הגישה תלונה לארגון הסחר העולמי • מניות הטק התחזקו • נתוני המאקרו בתחום האבטלה ומאזן המסחר היום הציגו נתונים שליליים

וול סטריט / צילום: שאטרסטוק
וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

המסחר בוול סטריט נסגר היום (ה') בעליות שערים כמו אתמול. המסחר באסיה ננעל ברובו בעליות שערים (כשלא התקיים היום מסחר בסין בעקבות חג), והמסחר באירופה נסגר בעליות שערים.

 

האם הבית הלבן מנסה להשקיט את מלחמת הסחר? הצוות הכלכלי הבכיר בממשל סוטה בעליל מההצהרות הקיצוניות של טראמפ ומשתדל לא לשפוך עוד שמן על המדורה. כך, למשל, אמר שר-המסחר, ווילבור רוס, בראיון ל-CNBC, כי תגובת השווקים על העימות האמריקאי-סיני היתה "מופרזת". הוא אותת, שהממשל ינסה לשים קץ למחלוקת באמצעות צעדים דיפלומטיים. "אפילו מלחמות עם יריות באש חמה מסתיימות מו"מ", הוא אמר. "זה לא יהיה מפתיע כלל אם התוצאה הסופית של כל מה שמתרחש עתה תהיה מו"מ. אם זה יקרה במאי או במועד אחר - זו שאלה אחרת לגמרי" (לסיפור המלא).

הערב דווח כי סין הגישה בארגון הסחר העולמי (WTO) תלונה כנגד המיסוי שהטיל דונלד טראמפ. סין טוענת כי המיסוי אינו תקין כנגד סעיפים של הסכמי המיסוי והסחר הכלליים, והודיעה כי אם העניין לא ייפתר תוך חודשיים היא תבקש שהעניין יעלה מול ועדה.

בגזרת המאקרו: נתון קיצוץ במקומות עבודה - נתון המאגד בסוף כל חודש את ההודעות על תכנוני הפיטורים בארה"ב הציג עלייה משמעותית מהחודש המקביל בשנה שעברה ולמעשה נומינלית הוא הגבוהה ביותר שהוצג מזה שנתיים. הנתון עומד על כ-60,300 מקומות עבודה או עלייה של כ-40% מהשנה שעברה. החודש הסקטור שהודיע על הפיטורים הרבים ביותר היה חנויות הריטייל שריכזו מעל ל-50% מהודעות הפיטורין. 

דוח תביעות דמי האבטלה שפורסם היום הראה עלייה של בקשות לדמי אבטלה בארה"ב. הצפי היה ל-225 אלף, אך הנתון הסופי עמד על 242 אלף. דוח מאזן המסחר שהתפרסם גם הוא היום הפתיע לרעה עם גרעון מסחרי נמוך מהציפיות.

טסלה  הובילה את מדד הנאסד"ק, על אף השבוע הקשה שלה שכלל כותרות שליליות, ביניהן שמאסק בכבודו ובעצמו לקח על עצמו לנהל את הייצור (הכושל) של מודל 3 (המוצלח), הנהג שנהרג בעת שהמכונית שלו עלתה באש וצניחת שווי האג"ח ומניית החברה, האנליסטים מעריכים כי בפני החברה בעיה חדשה: המיסוי הסיני. אמנם זה נכון שהמיסוי הסיני לא יחול בלעדית על טסלה, אך החברה צפויה להיפגע ממנו הכי הרבה. הסיבה: נכון להיום סין כבר דורשת מיסוי של 25% על רכבים שמיוצרים בארה"ב, אך יצרניות הרכב האמריקאיות הגדולות מצאו דרכים "להתחמק" מכך באמצעות הרכבת כלי הרכב שנמכרים בסין - בסין. טסלה לא עומדת בתנאים האלו כרגע, ואם הרשויות הסיניות יוציאו לפועל מיסוי נוסף של 25% (כפי שהצהירו בימים האחרונים) - המיסוי על הרכבים של טסלה בסין עשוי לעלות ל-50%. ולא מדובר בחדשות קטנות - סין היא השוק השני הכי גדול לטסלה אחרי ארצות-הברית וההכנסות שלו עומדות על 2 מיליארד דולר בשנה (לעומת 6 בארה"ב). 

מניית ספוטיפיי  הונפקה השבוע ונסחרה בשיאה בשווי של 168 דולר ובשפל של 136 דולר. ההערכות הראשוניות לגבי ההנפקה היו שההנפקה תתבצע לפי שווי של 132 דולר, כך שבשפל המסחר שלה החברה דיי התקרבה לשם. 

יצרנית השבבים אנבידיה  (המוכרת בעיקר כיצרנית כרטיסי מסך) ריכזה עניין. לקוראים שלא יודעים, כריית מטבעות דיגיטליים (כמו ביטקויין) הוא מעשה הדורש כוח מחשוב חזק. עם זאת, למשל עבור כריית ביטקויין, כוח המחשוב הנדרש הולך למתחזק משום שככל שהחודשים עוברים המשוואות המתמטיות שהמחשבים נדרשים לפתור כדי להצליח לכרות ביטקויין עולה. לכן, וכתוצאה מעליית שוויים של המטבעות הדיגיטליים בשנה וחצי האחרונות, מכירות יצרניות השבבים עלו באופן משמעותי - הן בשל הרצון "להיכנס לתחום" והן בשל הצורך בחידוש המעבדים הנמצאים ברשות הכורים - ואנבידיה הייתה הנהנית העיקרית מכך. לפני יומיים חברה בשם ביטמיין טקנולוג'יס הוציאה לשוק מחשב כרייה חדש ויכולות המחשוב שלו מתעלות הן על יכולות הכרייה של המחשבים של אנבידיה והן טובות ממה שצפו האנליסטים. 

פייסבוק  התחילה את המסחר בעליות מרשימות. במסיבת עיתונאים דיבר מנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, ולקח אחריות מלאה על פרשת ההדלפות. כמו כן אמר כי הוא האדם המתאים ביותר להובלת החברה וכי דירקטוריון החברה לא ביקש ממנו להתפטר. בנוסף החברה הודיעה בימים האחרונים על חידוש מדיניות השימוש בה וניתן לראות לכך כבר אותות בעולם בקרב המפרסמים והמתכנתים: מפתחי אפליקציות רבים מדווחים כי האפליקציות שלהן אינן עובדות כמתוכנן (לסיפור המלא).