קולות מהבית הלבן מנסים להרגיע את הלחץ ממלחמת סחר

טראמפ אינו מרפה: מלחמת סחר? הפסדנו אותה מזמן; אסור לוותר • שר המסחר האמריקאי משיב: תגובת השוק מופרזת; אפילו מלחמות עם יריות באש חיה מסתיימות במו"מ • היועץ הכלכלי החדש של טראמפ מרגיע: "בינתיים מדובר בסך הכל בהצעות"

 

 

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין שי / צילום: תומאס פיטר, רויטרס
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין שי / צילום: תומאס פיטר, רויטרס

במקביל לתנודתיות הרבה בשווקים הפיננסיים, הולך וגובר הלחץ הפנימי בארה"ב נגד מדיניות הסחר הלוחמנית שמנהל דונלד טראמפ. גופים כלכליים חשובים, ובכללם לשכת המסחר האמריקאית והאגודה הארצית של התעשיינים, מביעים התנגדות לשימוש שעושה טראמפ בהעלאות מכסים כמכשיר לשינוי התנהלותה של סין בשוק הגלובלי.

בעוד שהצוות הכלכלי הבכיר בממשל מנסה להרגיע את הרוחות, הבית הלבן מתחפר בעמדותיו והבהיר אמש, כי גם אם ייגרם לארה"ב נזק כלכלי בגין צעדי גמול סיניים, התקפלות לפני בייג'ינג אינה אופציה. "ייתכן שנגרם לנו קצת סבל (כלכלי) בטווח הקצר, אך אין ספק שבטווח הארוך אנו ננחל הצלחה", אמרה אתמול דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, בתדרוך היומי לכתבים. "אנו מתמקדים בעקרונות כלכליים בטווח הארוך ואנו מוודאים שתוסיף להיות לנו כלכלה חזקה ויציבה".

וברמז לכך שהוא מוכן ללכת בעקבות שמשון הגיבור ולמוטט - או לפחות לקעקע - את קירות הארמון הכלכלי האמריקאי ובלבד שיוכל להקיז דם סיני, ירה אתמול טראמפ עוד פגז מתותח הטוויטר שלו: "אין לנו מלחמת סחר עם סין. במלחמה הזו הפסדנו כבר לפני שנים רבות בגלל (פקידים) אווילים או חסרי יכולות שייצגו את ארה"ב. עתה יש לנו גרעון סחר בשווי 500 מיליארד דולר בשנה, וגזל קניין רוחני בשווי עוד 300 מיליארד דולר. איננו יכולים להתיר לכך להימשך. כאשר אתה כבר נמצא בפיגור של 500 מיליארד דולר, אין לך מה להפסיד".

ובכל זאת, גורמים אמריקאים כלכליים שיצטרכו לספוג מהלומות בגלל מדיניות טראמפ אינם מוכנים לשמש עולה על מזבח האגו הנשיאותי. הסנטור לשעבר מאקס באוקוס, יו"ר (במשותף) של ארגון גג של תעשיות חקלאיות, "חקלאים למען סחר חופשי", אמר אתמול, כי צעדי הגמול של סין יפגעו ב"פועלים החקלאיים שקוצרים את היבולים, בעובדי המפעלים שמעבדים יבולים אלה, בנהגי משאיות, בעובדי רכבות ובעסקים במיין סטריט שתלויים לפרנסתם בכלכלה חקלאית איתנה". באוקוס הוסיף: "אנו קוראים לממשל לבחון מחדש את החלטה להסלים את מלחמת הסחר".

לשכת המסחר, שמייצגת את רוב התאגידים הגדולים בארה"ב, מפורד ועד IBM, הכריזה כבר בשבוע שעבר, כי למלחמת סחר יהיו השלכות "הרסניות" על כלכלת ארה"ב. אגודת מנהיגי הענף הקמעונאי (Retail Industry Leaders Association), שמייצגת את רשתות השיווק הארציות הגדולות, שלחה מכתב פתוח לטראמפ עוד בשלביה הראשונים של מלחמת הסחר. במסמך נאמר בין היתר: "מכסים הם מס סמוי על אמריקאים - חד וחלק. למעלה מ-41% מפריטי הלבוש שנמכרים בארה"ב, 72% מהנעליים ו-84% ממוצרי נסיעות, כמזוודות, מיוצרים בסין. העלאת מכסים על מוצרים אלה תהיה למעשה מס על כל אזרח ואזרח".

והאגודה הארצית של התעשיינים קראה לבית הלבן לנהל מו"מ עם סין על סלעי המחלוקת בין שתי המדינות - במקום להתחרות זו בזו בהעלאת מכסים חדשים על יבוא מהמדינה האחרת.

תגובת הממשל על המחאות האלה אינה אחידה: הכרזות מתלהמות של הנשיא ודובריו בבית הלבן עושות כותרות בתקשורת, אבל הצוות הכלכלי הבכיר בממשל סוטה בעליל מההצהרות הקיצוניות של טראמפ ומשתדל לא לשפוך עוד שמן על המדורה. כך, למשל, אמר שר-המסחר, ווילבור רוס, בראיון ל-CNBC, כי תגובת השווקים על העימות האמריקאי-סיני היתה "מופרזת". הוא אותת, שהממשל ינסה לשים קץ למחלוקת באמצעות צעדים דיפלומטיים. "אפילו מלחמות עם יריות באש חמה מסתיימות מו"מ", הוא אמר. "זה לא יהיה מפתיע כלל אם התוצאה הסופית של כל מה שמתרחש עתה תהיה מו"מ. אם זה יקרה במאי או במועד אחר - זו שאלה אחרת לגמרי".

ולארי קודלו, הראש החדש של מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן, אמר בפוקס ביזנס ניוז: "יש לדעת (שהצהרות טראמפ על המכסים) הן הצעות ראשוניות בלבד. בארה"ב, לפחות, אנו מפרסמים הצעות כאלה כדי לקבל תגובות מהציבור. יעברו כמה חודשים. יש לי ספקות אם תהיה פעולה קונקרטית כלשהי במשך כמה חודשים. נראה מה יקרה. שום דבר קונקרטי טרם התרחש".

קודלו, צריך לזכור, רחוק מלהיות מצביא במלחמות הסחר של טראמפ. כפרשן בערוץ הכלכלי CNBC הוא קנה לו שם כגלובליסט, חסיד של כלכלה פתוחה, נטולת חומות מכסים. בחודש שעבר, לפני שטראמפ מינה אותו ליועצו הכלכלי הבכיר, פרסם קודלו מאמר דעה שכותרתו היתה: "אדוני הנשיא, מכסים הם בעצם העלאות מיסים". סביר להניח שהוא ישמיע את דעותיו באזני הנשיא.

השאלה היא באיזו מידה נשמע טראמפ לקולות המתונים בממשלו. הנסיון בשנתו הראשונה בבית הלבן מלמד, שהוא מעדיף לבעוט אותם החוצה (ראו: שר החוץ רקס טילרסון, היועץ לביטחון לאומי ה.ר. מקמאסטר) ולהישען על האינסטינקטים והיצרים שלו, בלי להישען על עבודת מטה מסודרת, שפורשת לפניו אופציות מושכלות.

"העדר תכנית (אמריקאית) ברורה לסוף המשחק מגביר את הסיכון שהעימות יעלה מדרגה", אמר ל"וושינגטון פוסט" אסוואר פראסאד, לשעבר ראש המחלקה הסינית בקרן המטבע הבינלאומית. "העימות עם סין יילך ויתכער לפני שיחול שינוי לטובה".