מנדלבליט: הסתברות גבוהה להרחקת מבקשי המקלט לאוגנדה

המדינה ביקשה מבג"ץ להמתין עם ההחלטה בדבר השחרור של המוחזקים בסהרונים עד יום שלישי הקרוב, בזמן שהיועץ המשפטי לממשלה יבצע בירורים נוספים

אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

המדינה הודיעה היום (ה') לבג"ץ כי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, עדיין בוחן את הרחקת מבקשי המקלט לאוגנדה, וממתין לפרטים נוספים מהנציג הישראלי שנשלח לאוגנדה על-מנת לקבל החלטה סופית, אך מסתמן כי אוגנדה תאושר על-ידו כפתרון מתקבל להרחקת מבקשי המקלט.

המדינה ביקשה מבג"ץ להמתין עם ההחלטה בדבר השחרור של המוחזקים במתקן סהרונים עד יום שלישי הקרוב, בזמן שהיועץ המשפטי לממשלה יבצע בירורים נוספים.

המדינה אף מבקשת מבית המשפט לערוך דיון במעמד צד אחד מיד לאחר הגשת העמדה העדכנית ביום שלישי, במסגרתו תציג המדינה הסברים החוסים תחת תעודת החיסיון שהוציאה המדינה בנושא.

מדובר למעשה בהודעה משלימה להודעה שהגישה אתמול (ד') המדינה לבג"ץ, בדבר שליחת נציג רשמי של מדינת ישראל לבחון את ההסכמות עם אוגדנה לגבי נכונותה לקלוט את מבקשי המקלט שיורחקו מישראל.

כזכור, כבר אתמול הודיעה המדינה על שחרור 58 ממבקשי המקלט שהיו מוחזקים במתקן סהרונים לקראת גירוש למדינה שלישית, מאחר שלאותם מבקשי מקלט ספציפיים הוצע לעבור לרואנדה בלבד. מבקשי המקלט שנשארו מוחזקים במתקן הם אלה שהוצע להם מראש לעבור לרואנדה או לאוגדנה, והמדינה המשיכה להחזיק בהם במתקן כל עוד ההסכם עם אוגנדה נמצא בבחינה - אלא אם שופטי בג"ץ יורו לה אחרת.

לעמדת העותרים, תגובת המדינה מוכיחה כי לא קיים כרגע הסכם הרחקה למדינה שלישית, ועל כן יש לשחרר באופן מיידי את המוחזקים במתקן סהרונים.

עו"ד איתי מק רשם בתגובתו לבקשת המדינה כי "מפליא מדוע המשיבים (המדינה, ב.ש) בהודעותיהם האחרונות בחרו לחשוף טפח ולהסתיר טפחיים, ולהימנע מלציין כי רק ביום 3.4.18 שר החוץ של אוגנדה הודיע כי אין למדינתו הסכם כלשהו לקליטת מבקשי מקלט מישראל", וכי "אם מבקשי המקלט יגורשו מישראל ויגיעו לאוגנדה, נתעקש שחברות התעופה יחזירו אותם למקום שממנו הם הגיעו".

לשיטת העותרים, המדינה עומדת "בפני שוקת שבורה" בהקשר של אוגנדה, "בדיוק כפי שלא הייתה להם יכולת ליתן מענה לשאלות כבוד בית המשפט לגבי טענות בכירים בממשלת רואנדה כי אין בין המדינות הסכם".

העותרים טוענים כי המדינה מסתירה מידע מבית המשפט באופן שיטתי, וכי היה עליה לשחרר את המוחזקים במתקן סהרונים ברגע קריסת הסכם ההבנות עם רואנדה, אשר לפי הודעת ראש הממשלה, קרתה כבר לפני מספר שבועות.

העותרים הוסיפו כי "בקשת המשיבים להמשיך במצב אי-החוקיות ולהחזיק כ-200 כלואים בסהרונים כדי שימתינו בסבלנות למקרה שאולי בעתיד מדינת ישראל תגיע להסכם חדש עם אוגנדה, רואנדה או כל מדינה, היא בקשה שערורייתית הסותרת את פסיקת כבוד בית המשפט מקדמת דנא לגבי חירות האדם וספציפית בעניין מבקשי המקלט".

לבסוף הודיע עו"ד מק כי העותרים מתנגדים גם לבקשת המדינה לקיים דיון במעמד צד אחד, מאחר ש"ראש הממשלה הפר בעצמו את תעודת החיסיון עליה הוא חתם", ולכן לשיטתם אין מקום להגשת חומר סודי נוסף במעמד צד כל עוד לא תוצא תעודת חיסיון חדשה.