החל הליך מכירת נכסי יורוקום: נוקיה ו-TCL ימכרו ב-18 מיליון ש'

חברת סי-קום תרכוש את שתי החברות, לאחר שהשופט איתן אורנשטיין אישר את בקשת הנאמנים שהוגשה במהלך חג הפסח

שאול אלוביץ / צילום: שלומי יוסף
שאול אלוביץ / צילום: שלומי יוסף

החל הליך מכירת נכסי יורוקום: נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, אישר הבוקר (א') בקשה למכירת חלק מנכסי חברת יורוקום הקורסת (המותגים נוקיה ו-TCL) לרוכשת סי-קום מקבוצת ח.י. אלקטרוניקה רכיבים בע"מ, בתמורה לכ-18 מיליון שקל.

בקשת המכירה הוגשה במהלך פגרת הפסח, ובמסגרתה טענו הנאמנים למכירת הזכויות האמורות בדרך של התמחרות, לאחר שהתקבלו הצעות ממספר מתעניינים. לעמדת הנאמנים, הצעת סי-קום התבררה כעדיפה על פני ההצעות האחרות.

על-פי ההצעה, תשלם הרוכשת סכום של 14.8 מיליון שקל, תוך עריכת עדכונים מסוימים לסכום, ובהם מחזור המכירות. מתוך התמורה, סך של 3.6 מיליון שקל ישולם במזומן, והיתרה בפרישה של 36 חודשים. בסך-הכול ההצעה נושקת ל-18 מיליון שקל.

בא-כוח הכנ"ר תמך בעמדת הנאמנים, עורכי הדין איל אייכל ממשרד יגאל ארנון ושות', ירון אלכאוי (גורניצקי ושות') ויניב אזרן (ב. לוינבוק ושות'), והעובדים נתנו את הסכמתם לבקשה. בנסיבות, אישר השופט אורנשטיין את המכירה כאמור.

מצוקה פיננסית מאז שנת 2015

הדיון נערך במסגרת הליך חדלות הפירעון אליו נקלעה יורוקום תקשורת שבשליטת שאול אלוביץ בדצמבר אשתקד. המסמכים שהוגשו אז לבית המשפט חשפו את היקף החוב של יורוקום, שעמד על 961 מיליון שקל. דיסקונט הוא הנושה הגדול ביותר של החברה עם חוב של 480 מיליון שקל, בנק הפועלים עם 350 מיליון שקל והבינלאומי עם 141 מיליון שקל. חובות אלה לא כוללים את החוב של החברות-הבנות, להן לא הוצאה היום בקשת פירוק. בסך-הכול, חובות יורוקום תקשורת והחברות-בנות מגיעים לכ-1.2 מיליארד שקל.

מהמסמכים שהוגשו לבית המשפט עלה כי יורוקום תקשורת נמצאת במצוקה פיננסית לפחות מאז שנת 2015, ובמהלך 3 השנים האחרונות עד לקריסתה הוחלפו לא מעט מכתבים של עורכי הדין של הבנקים שהפעילו לחץ על אלוביץ לעמוד בפירעון החוב. מצבה הרעוע של החברה והלחץ מהבנקים בשנים האחרונות אף הובילו את אלוביץ לבצע את עסקת בעלי העניין הבעייתית למכירת yes לבזק - עסקה שגררה בסופו של דבר חקירה של רשות ניירות ערך, ושהתמורה בגינה שימשה כמקור להחזר של חלק מחובות הבנקים.

האשראי שסיבך את קבוצת יורוקום הוא אשראי ישן שמרביתו ניתן בתקופה שבה עיקר הפעילות של יורוקום הייתה ביבוא מכשירי נוקיה, שהייתה אז שחקנית משמעותית בשוק הסלולר ונפלה בעקבות כניסת הסמארטפונים. בניגוד למקרים אחרים, האשראי בקבוצת יורוקום לא ניתן בקונסורציום, אלא בזמנים שונים מול בנקים שונים ותחת תנאים שונים. השונות הזו הקשתה גם היא על הקבוצה לגבש הסדר חוב עם כלל נושיה.