YouTube מגבילה את הגשת הפרסומות לצדדים שלישיים

המשמעות של המהלך בפועל הוא כי מסוף מאי כל מפרסם או חברת מדיה שירצו להציג פרסומות ביוטיוב באירופה, יצטרכו לעשות זאת באמצעות מערכות ההגשה של גוגל בלבד

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: שאטרסטוק
מטה גוגל בקליפורניה / צילום: שאטרסטוק

מגמת הפיכתה של גוגל ל'גן סגור' הולכת ומתחזקת: ממזכר של החברה עולה כי החל מה- 21 למאי יוטיוב (YouTube) לא תתמוך יותר במערכות הגשה לקניית פרסומות באמצעות צד שלישי באירופה. על-פי המזכר גוגל תבחן האם להרחיב את המהלך ולהפוך אותו לגלובלי.

המשמעות של המהלך בפועל הוא כי מסוף מאי כל מפרסם או חברת מדיה שירצו להציג פרסומות ביוטיוב יצטרכו לעשות זאת באמצעות מערכות ההגשה של גוגל בלבד. האילן עליו נתלית גוגל לצורך הסברת המהלך הם חוקי הגנת הפרטיות והדאטה שאימץ האיחוד האירופאי המגבילים מאוד את הדאטה שניתן לאסוף ולשמור על הגולש (GDRP). לטענת גוגל, החוקים הנוקשים גורמים לכך שעליה לסמוך רק על המערכות שהיא עצמה מפעילה כדי לוודא שלא עוברים על החוקים שאומצו.

אבל בפועל גוגל כבר פועלת תקופה ארוכה כדי "לנקות" את הפלטפורמה שלה מגורמים שחלקם לא בהכרח משיא ערך אמיתי למפרסם. כך למשל לפני כשנה פגעה גוגל קשה בתעשיית האדטק כשהגדירה מחדש איזה מערכות ומי השותפים שיכולים להשתמש במערכות שלה. התוצאה הייתה הוצאתן של מערכות 'טיפשות' יחסית מה שצמצם את מספר השחקנים אך הותיר לא מעט מערכות הגשה 'חכמות' שיכולות להשתמש בדאטה באופן חכם.

בעולם חלק מהמפרסמים משתמשים במערכות הגשה שאינן של גוגל להציג פרסומות ביוטיוב. זה מקנה להם יותר שליטה על הפרסום הבקרה והאפקטיביות. עתה כאמור היכולת הזאת תעלם או לכל הפחות תוגבל, ותחת חוקי הגנת הפרטיות, כוחה של גוגל רק יגבר.