פייסבוק משעה חברה נוספת שעשתה שימוש לרעה במידע שלה

הצעד מגיע לאחר שנחשף שחברת CubeYou משתמשת בשיטות דומות לאלה של קיימברידג' אנליטיקה, שאספה מידע על 87 מיליון משתמשי פייסבוק

facebook / צילום: שאטרסטוק
facebook / צילום: שאטרסטוק

פייסבוק משעה חברה נוספת לניתוח דאטא שעשתה שימוש לרעה במידע על משתמשי הרשת החברתית.

הצעד מגיע לאחר שנחשף ב-CNBC שהחברה משתמשת בשיטות דומות לשיטות של קיימברידג' אנליטיקה שאספה מידע על 87 מיליון משתמשי פייסבוק. חברת CubeYou השתמשה בבחני אישיות שהוצגו כ"מחקר אקדמי ללא מטרות רווח" כדי לאסוף נתונים ולעזור למפרסמים להגיע ללקוחות. באחד הבחנים אף מוצהר מפורשות שאין כל קשר בינו לבין מטרה מסחרית או רווחית.

פייסבוק אמרה כי היא אינה יכולה לשלוט במידע שחברות מציגות בצורה מטעה וכי תחקור את האפליקציות של קיוביו. "אם הם יסרבו לבדיקה או יכשלו בה, האפליקציות שלהם יוחרמו מפייסבוק. בנוסף, נעבוד עם הרשויות בבריטניה כדי לשאול את אוניברסיטת קיימברידג' על פיתוח של אפליקציות בכלל באמצעות מרכז הפסיכומטרי שלה בעקבות המקרה הזה והשימוש לרעה שעשה קוגן" נמסר מפייסבוק (ד"ר אלכסנדר קוגן מקיימברידג' הוא זה שהעביר את המידע על המשתמשים לחברת קיימברידג' אנליטיקה). בחברה אף הודו ל-CNBC על שהביאו את המקרה לתשומת ליבם.

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג צפוי לענות על שאלות בפני הקונגרס האמריקאי השבוע בעקבות דליפת המידע לקיימברידג' אנליטיקה. הוא צפוי להישאל מה פייסבוק עושה כדי להגביר את פרטיות המשתמשים, וכדי למנוע משחקנים זרים להשתמש בפייסבוק כדי להתערב בבחירות עתידיות בארה"ב. צוקרברג לקח אחריות אישית על התקרית והתחייב לצעדים שיגבירו את השליטה על נתוני המשתמשים.

גם בישראל, שאלונים תמימים למראה בפייסבוק סיכנו את המידע הפרטי של גולשים. אתר הלימון הויראלי הפעיל אפליקציות של שאלונים אשר עשו שימוש ב- API חינמי של חברת FaceApp הרוסית. החברה מצהירה בתנאי השימוש שלה כי היא אוספת מידע אישי על משתמשים עבור מפרסמים, אך בלימון הויראלי לא בדקו את תנאי השימוש. כך הם הסתכנו בהעברת מידע פרטי לגורמי צד שלישי. לא מדובר במידע מחשבונות הפייסבוק של המשתמשים, שהאפליקציה דורשת לקבל הרשאות לגישה אליו, אלא בתמונות שבחרו להעלית לאפליקציה מחשבון הפייסבוק בלבד. עם זאת, פייסבוק הסירה חלק מהשיתופים של האפליקציה זמן קצר לאחר חשיפת הפרצה ב״גלובס״. על פי הערכות של מקורבים, נראה כי פייסבוק פעלה באופן הזה בעקבות עלייה חדה ופתאומיות בויראליות של האתרים הללו, באופן שלוקח אליהם טראפיק מתוך הרשת החברתית - לא בשל דליפה של מידע.