פייסבוק יקר, איך הייתי נראית בתור גבר - ומי מרוויח מזה?

מספר המשתמשים באפליקציה "איך היית נראה" של אתר "הלימון הוויראלי" קפץ תוך יממה אחת מ-380 אלף משתמשים לחצי מיליון ■ האם הם צריכים לדאוג לאבטחת הפרטיות שלהם?

מייסדי הלימון הוויראלי רועי גרנות ו-ואדים ציפלינקוב
מייסדי הלימון הוויראלי רועי גרנות ו-ואדים ציפלינקוב

ביממה האחרונה פיד הפייסבוק לבש דראג: רבים מאיתנו בודקים ובודקות איך ניראה בתור גבר, או איך ניראה בתור אישה. שתי האפליקציות, שמעבדות את תמונות המשתמשים כדי לספק את הסימולציה הזאת, צברו כבר כחצי מיליון משתמשים בימים האחרונים - כך סיפר רועי גרנות, מנכ"ל חברת GrowLead שמפעילה את האפליקציה הזאת ואחרות דרך אתר "הלימון הוויראלי".

בתוך שעות ספורות, מאתמול בלילה להיום בצהריים, קפץ מספר המשתמשים ב"איך היית נראה" מ-380 אלף לחצי מיליון. "מאוד אהבו את זה בישראל", אומר גרנות. לדבריו זו הפעם הראשונה שהוא ושותפו לחברה, ואדים ציפלינקוב, הגיעו לתפוצה כזאת עם הלימון הוויראלי, אם כי בעבר הצליחו להגיע להצלחה דומה עם פלטפורמה נוספת שלהם - FeedsGuru. ההצלחה, לפי גרנות, לא הייתה צפויה. השניים, לדבריו, פועלים במגוון ערוצים, כשמדי פעם אחד מהם מצליח. "אנחנו מפעילים גם עמודים שאנשים לא יודעים שזה אנחנו. נשים מצייצות וזודיאק ישראל זה שלנו. ראינו שנשים זה קהל שקורא הרבה. גם בכתבות הרגילות שלנו ראינו שהקהל שלנו מורכב מ-70% נשים".

כדי להשתמש באפליקציות השונות, צריך להתחבר עם חשבון הפייסבוק. הלימון הוויראלי מבקשים עבור שימוש באפליקציות שלהם גישה לתמונת הפרופיל, אך גם לרשימת החברים ולתמונות שלהם. לגרנות היה חשוב להדגיש שהלימון הוויראלי לא עושה שימוש כלשהו במידע שנאסף על המשתמשים. אם כך, למה צריך הרשאות כאלה? "זה הנוהל, לפני האפליקציה הזאת יצרנו אפליקציות כמו 'מי מהחברים שלך הכי אוהב אותך'. לזה אני כן צריך אישור לגישה לחברים שלך ולתמונות שלהם כדי לתת תוצאה יפה, שתרצי לשתף. זה משהו שאנחנו מבקשים מכל משתמש בכל אפליקציה".

 

אתם שומרים את המידע?

"המידע הזה לא נשמר אצלנו, הוא נמחק באותו הרגע. אנחנו לא משתמשים במידע וזה טמטום מצידנו, שם כל הכסף, כן? אבל אנחנו עוד לא שם, אנחנו חמישה עובדים, אין לנו זמן להכל. אנחנו עכשיו מקבלים כל מיני הצעות להשקעה ולרכישה. אנחנו עוד לא שם, אבל יום אחד נהיה שם, אני מאמין".

אז איך עושים מזה כסף?

גרנות הקים את GrowLead יחד עם ואדים ציפלינקוב, המכהן כמנהל הטכנולוגי של החברה. בעבר הם קיימו דרך החברה שיתופי פעולה בעולמות התוכן עם לקוחות כמו טוטו ווינר, רשת מלונות פתאל ועיתון לאשה. "עכשיו החלטנו לעזוב את זה ולא לעבוד עם לקוחות", אומר גרנות. לדבריו, בתקופה האחרונה החברה מתמקדת בתוכן ויראלי: "אנחנו רוצים להביא תנועה מאסיבית לאתר ולהרוויח רק מהפרסומות. פרסומות של גוגל זה מקור ההכנסה היחידי שלנו כרגע".

 

המידע שצוברות האפליקציות אמנם לא נאסף על ידי הלימון הוויראלי, לדברי גרנות, אך ישנה בעיה אחרת: בתהליך מעורבים גם גורמי צד שלישי. "הטכנולוגיה שאנחנו משתמשים בה מגיעה מחברות אחרות", אומר גרנות כשנשאל על האיכות הגבוהה של האלגוריתם לעיבוד תמונה, שמצליח להציג הדמיות מרשימות למדי של גברים כנשים ושל נשים כגברים. החברה שמאחורי האלגוריתם היא FaceApp הרוסית, ולדברי גרנות, הם משתמשים בטכנולוגיה הזאת דרך API חינמי שמצאו.

API הוא צינור לשירות של חברה חיצונית. כאשר השימוש בטכנולוגיה הזאת הוא בתשלום ותחת הסכמים, ניתן לוודא שגורמי צד שלישי המספקים את הטכנולוגיה לא עושים שימוש בתמונות ובמידע. המפתח רן בר-זיק מחברת OATH ישראל, חושש שיש כאן פתח לצרות : "השירות של הלימון הוויראלי חינמי, אבל החברה הרוסית הזו צריכה להרוויח. ממה הם מרוויחים? אף אחד לא פותח API חינמי לחצי מיליון תמונות, רק מתוך רצונו הטוב. ה-API החינמי הוא צינור שמעביר להם את התמונות האלה, ואף אחד לא יודע מה עושים איתן. זה נשלח מחוץ לגבולות המדינה".

לדבריו, הסבירות שאנשי הלימון הוויראלי מסוגלים לעקוב אחרי מה שגורמי צד שלישי עושים עם המידע היא נמוכה. "הדברים הכי רעים קורים מהכוונות הכי טובות. הם רוצים לעשות כסף ולגרום אושר לאנשים, והם שולחים תמונות לרוסיה, ומישהו מחר בבוקר יכול להשתמש בתמונות האלה לדרכון מזייף לצורך העניין. לפני שאנשים מפעילים את השירותים האלה, הם צריכים לבדוק את מה שהם עושים". גם גרנות מודה שהנושא לא נבדק לעומקו: "אני לא מבין בצד הטכנולוגי, אבל הנושא בבדיקה אצל עורך דין", הגיב לדברים.

GrowLead:
הקמה: 2015
מספר עובדים: 5
תחום: תוכן ושיווק
המשרדים בהרצליה פיתוח
מודל הכנסות: פרסומות גוגל

איך היית נראה? / צילום מסך
 איך היית נראה? / צילום מסך