סיכוי נמוך שבקשת אולמרט תתקבל

העליון דיבר בכמה מקרים על החשיבות שהוא רואה בהרחקת נבחרי ציבור שסרחו מהזירה הציבורית

אהוד אולמרט / צילום: תמר מצפי
אהוד אולמרט / צילום: תמר מצפי

אהוד אולמרט הוא ראש הממשלה השני (אחרי מנחם בגין המנוח) שהעז להורות על השמדת כור גרעיני של מדינת אויב, אבל הוא ראש הממשלה הראשון בתולדות מדינת ישראל שישב בכלא בגין הרשעתו בפלילים.

הצירוף הזה הוא בלתי אפשרי להכלה או להשלמה מבחינתו של אולמרט, שמאז שחרורו מהכלא עושה מאמצים גדולים לטהר את שמו. ולכן, אפשר להניח שיותר משאולמרט מאמין כי הוא באמת יצליח לחזור להנהגת המדינה באמצעות מחיקת הקלון - הוא הגיש את בקשת החנינה לנשיא ריבלין במסגרת מאמציו לטהר את עצמו ולהיזכר בדפי ההיסטוריה בזכות השמדת הכור הגרעיני בסוריה ולא כראש הממשלה הראשון שישב במאסר.

הסיכויים שבקשת אולמרט תתקבל הם קטנים, לאור החשיבות הרבה שמייחסות, ובצדק, מערכת המשפט והפרקליטות בארץ לרכיב הקלון בעונשי המאסר. רכיב הקלון בעונש הוא מאוד משמעותי. הרחקה מהזירה הציבורית למשך 7 שנים של נבחר ציבור שהורשע בעבירות שוחד ומרמה והפרת אמונים, היא דבר כמעט מתבקש, בטח כשמדובר בנבחר ציבור שכיהן בתפקיד הבכיר ביותר.

בית המשפט העליון דיבר בכמה מקרים על החשיבות שהוא רואה בהרחקה מהזירה הציבורית של נבחרי ציבור שסרחו. למשל, במארס 2016 דחו שופטי העליון את בקשת ראש עיריית נצרת עילית דאז, שמעון גפסו, שהורשע בשוחד, שלא להטיל עליו קלון.

בפסק הדין שנתנה נשיאת העליון, אסתר חיות, בהסכמת השופטים עוזי פוגלמן ודפנה ברק-ארז, נקבע כי "עבירת השוחד שבה הורשע גפסו היא עבירה מובהקת של שחיתות ציבורית, וככזו אין היא מתמצת בהפרת החוק גרידא. מדובר בעבירה החותרת תחת ערכיה הדמוקרטיים של המדינה, ופגיעתה באמון שרוכש הציבור לנבחריו היא רעה ומזיקה".

חיות אף התייחסה בפסק הדין לעובדה שבהדבקת הקלון לגפסו נחסמת דרכו להמשיך לכהן בתפקידים ציבוריים, אך מבהירה כי אין בכך בכדי לשנות את ההחלטה.

"לא נעלמה מעיניי העובדה שהטלת הקלון תוביל להרחקתו של גפסו מהחיים הציבוריים לתקופה ממושכת", ציינה חיות, "ואולם, על המערכת המשפטית מוטלת החובה להוקיע ולשרש שחיתות שלטונית על כל מופעיה, והטלת הקלון לצד ענישה פלילית היא כלי חשוב העומד לרשותנו לצורך כך". דברים דומים ניתן לומר על המקרה של אולמרט.

נוסיף בהקשר זה כי בפסק הדין בערעורו של אולמרט כתבו שופטי העליון כי "נקודת אור מסוימת בחושך הגדול היא שאין אדם מעל החוק או מתחתיו".

ולסיכום, למרות שאולמרט ניווט את המדינה בהצלחה ברוב ימיו כראש ממשלה, הוא ייאלץ להמשיך לשלם את המחיר על השחיתות שבה הורשע ושאותה ביצע בשנים שקדמו לבחירתו לראשות הממשלה.