נשיא הונדורס שוקל לבטל את הגעתו לטקס הדלקת המשואות

הנשיא חואן אורלנדו הרננדס הוזמן להדליק משואה לרגל חגיגות ה-70 שנה למדינת ישראל - אלא שעל פניו לא ניתן למצוא קשרי ידידות מובהקים בין ישראל להונדורס, והטענה היא שהדבר נעשה כדי לאפשר לראש הממשלה לנאום בטקס לפי כללי הפרוטוקול

דגל הונדורס/ צילום: שאטרסטוק
דגל הונדורס/ צילום: שאטרסטוק

במשרד החוץ קיבלו פניה מלשכת נשיא הונדורס לפיה הוא שוקל לבטל את הגעתו לטקס הדלקת משואת יום העצמאות ה-70 של המדינה.

מבחינת ישראל, משרד החוץ, הנשיא חואן אורלנדו הרננדס, מוזמן והם מקווים שהוא יענה להזמנה ויגיע, אך מחכים לשעות הבוקר בהונדורס כדי שיהיה אפשר לדעת בבירור בנוגע לתוכניותיו. הדברים פורסמו לראשונה באתר ynet. 

בימים האחרונים, מושמעת בישראל ביקורת ציבורית רחבה על הזמנת נשיא העומד בראש מדינה שהקשר שלה אל ישראל לא לגמרי ברור. הרננדס אמנם השתתף ב 1992 בקורס מש״ב של משרד החוץ, אך הקשר ההיסטורי בין המדינות לא עמוק.

הונדורס היתה מבין המדינות שנמנעו בהצבעה על הקמת מדינת ישראל ומאז ועד היום, קשרי הסחר, התיירות מוגבלים למדי. מבחינה מדינית הונדורס תמכה בהחלטת ארה״ב להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים. ב 2017 נבחר הרננדס מחדש, אחרי 5 שנים בשלטון. בסיומה של מערכת הבחירות הואשם הרננדס בזיופים ובהפגנות נגדו נהרגו עשרות אנשים.

ההחלטה להזמינו נתפסה כניסיון להצדיק את הגעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לטקס הדלקת המשואות, שכן נוכחות של מנהיג מדינה זר מאפשרת, לפי כללי פרוטוקול, את נוכחות ראש הממשלה הישראלי.