אושר: מתקן ההתפלה בגליל המערבי יקום במחנה שרגא

משרד האנרגיה מקדם תוכנית להגדלת כמות המים המותפלים עד 2030 • המתקנים החדשים בגליל המערבי ובשורק יוקמו בעוד 5 שנים, ובינתיים ישראל מתמודדת עם רצף של 5 שנים שחונות

מתקן התפלה אשקלון, הפועל בשיטת האוסמוזה ההפוכה / צילום: שאטרסטוק
מתקן התפלה אשקלון, הפועל בשיטת האוסמוזה ההפוכה / צילום: שאטרסטוק

שר האנרגיה יגיש בשבועות הקרובים לממשלה את התוכנית להתמודדות עם הבצורת וקידום פתרונות למשק המים תוך קביעת יעדי ההתפלה עד לשנת 2030 - כך הודיע היום (ב') משרד האנרגיה.

התוכנית כוללת הקמת מתקן חדש בגליל המערבי והרחבה של המתקן הקיים בשורק. שני המתקנים יחד אמורים להוסיף למשק כ-300 מלמ"ק בשנה. המתקן בשורק ייבנה בסמוך למתקן הקיים ונמצא כבר בתהליכי תכנון. לעומתו, מיקום המתקן בגליל המערבי אושר רק לאחרונה על ידי הוועדה התכנונית לבניה - המתקן יוקם במחנה שרגא, מערבית לקיבוץ לוחמי הגטאות. מיקומו נידון במשך שנים והיה שנוי במחלוקת עקב התנגדויות התושבים, שהציעו מיקומים אחרים, כמו מפרץ חיפה ומפרץ עכו. מיקומים אלה לא אושרו על ידי משרד הבריאות בשל זיהום המים.

על פי התוכנית שגיבש שטייניץ, יעד ההתפלה לשנת 2030 יעמוד על סך של 1000 מלמ"ק וייבחן מחדש בשנת 2023. מדובר בכמות כמעט כפולה מסך המים שמותפלים כיום בישראל באמצעות חמישה מתקני התפלה. יודגש כי כ-70% מכלל המים המסופקים לערים ולצריכה פרטית הם מים מותפלים. במשרד האנרגיה אף בוחנים אפשרות של הזרמת מים מותפלים לכנרת מהמערכת הארצית .

המתקנים החדשים יוקמו רק בעוד כחמש שנים, ובינתיים ישראל מתמודדת עם רצף נדיר של 5 שנים שחונות. על פי רשות המים רק בחודש ינואר השנה נרשמו מספר פרקי גשם שסיפקו כמות נאותה של המים, והחודשים אוקטובר, נובמבר, דצמבר, פברואר ומרץ - היו שחונים.

המחסור במקורות המים בישראל פוגע בעיקר בצפון הארץ, אזור אשר אינו נתמך כיום במתקני ההתפלה כלל. בשל כך, המשרד גיבש לראשונה אומנם באיחור, את דרכי השיקום של 6 נחלים בצפון הארץ - בצת, כזיב, געתון, נעמן, עמוד וצלמון. על פי ההודעה של משרד האנרגיה, "התוכנית כוללת צעדים מגוונים, המותאמים לכל נחל בנפרד, כגון הפסקת שאיבה ממעיינות אשר כיום מיועדים לחקלאות או לשתייה ומציאת מקור מים חלופי, הקמת תשתית שתאפשר זרימה לאורך הנחל ואגירת המים במורדו, תגבור אספקת המים לנחל ועוד".

בנוסף לכך, במסגרת התוכנית יקודם חיבור האזורים המנותקים מהמערכת הארצית וליצירת אמינות מלאה לאספקת מים באזורים אלו. האזורים המנותקים הינם: מעלה כינרת, הגליל המערבי ורמת הגולן. אספקת המים באזורים אלו מתבססת על מקורות מים מקומיים ללא גיבוי מהמערכת הארצית.

לדברי השר שטייניץ, "התחייבתי בתחילת החורף לקדם תוכנית, שתתן מענה לרצף הבצורות החמישי בישראל במספר דרכי פעולה. תוכנית זו גובשה ע"י הגורמים המקצועיים בכדי להתמודד עם המחסור במים בישראל באופן יסודי ומעמיק. התוכנית תספק פתרונות לטווח הארוך ולטווח הקצר, וביניהם: הגברת היקף התפלת המים, קידום פתרון לנחלים המתייבשים בארץ והצלת הכנרת, תוך התאמה לגידול באוכלוסייה ולצרכיה. כבר היום המחסור במים טבעיים הוא הגבוה ביותר שנמדד בכ-100 השנים האחרונות, ומביא את מקורות המים בצפון לשפל חסר תקדים".