דויטשה בנק מחליף מנכ"ל ומאותת על עתיד פחות שאפתני

פרישתו של המנכ"ל היוצא ג'ון קריין, בנקאי השקעות בהכשרתו, נתפסת כהתקרבות למיזוג אפשרי של הבנק עם בנק אירופי אחר

דויטשה בנק החליף את המנכ"ל הבריטי שלו, ג'ון קריין, במנהל הגרמני של חטיבתו הקמעונאית, במהלך שמאותת על עתיד פחות שאפתני אחרי שנים של ביצועים כספיים גרועים וניסיונות כושלים להתמודד עם בנקי ההשקעות החזקים באמת בעולם.

הבנק הגדול בגרמניה, שעבר סדרה של הפסדים בשנים האחרונות, מינה למנכ"ל החדש אדם שמעורה מאוד בחשבונאות, בבקרת סיכונים ובבנקאות קמעונאית, ללקוחות קטנים. קריין יפרוש בסוף חודש זה, מסר דויטשה בנק.

המנכ"ל החדש, כריסטיאן סואינג (Sewing), בן 47, עובד בבנק מפרנקפורט 25 שנים. הוא החל כמתמחה בבנקאות, וקודם למועצת הניהול לפני שלוש שנים. הוא מילא תפקידי בקרה וחשבונאות בכירים בלונדון, טוקיו וטורונטו, אבל מחוץ לגרמניה הוא אלמוני יחסית.

פרישתו של קריין, בנקאי השקעות בהכשרתו, וקידום סואינג נתפסים בעיני משקיעים ובכירים בבנקים אחרים כהתקרבות למיזוג אפשרי של דויטשה בנק עם בנק אירופי אחר, אולי בגרמניה. אפשרות כזו הייתה כבר נושא להשערות זה זמן רב. בנק קטן יותר וממוקד יותר בסביבתו המקורית יקל על מיזוג כזה, אמרו בנקאים ומשקיעים.

חילופי הגברי, שנכנסו לתוקף מיידי והם באים אחרי שיחת ועידה של חברי מועצת הפיקוח של הבנק אמש, מאותתים גם על הורדת פרופיל של דויטשה בנק, אומרים גורמים שמקורבים לבנק. דויטשה היה אחד הבנקים הבודדים באירופה שנשארו עם שאיפות להתחרות בקנה מידה עולמי עם מעצמות המסחר בניירות ערך ובנקאות ההשקעות מארה"ב.

דרך חתחתים
 דרך חתחתים

לדויטשה יש רשת מסחר נרחבת בעולם, ונוכחות ענקית בשוקי הנגזרים המורכבים והאג"ח. אבל הרגולטורים בבנק המרכזי האירופי, וכן בארה"ב, חוששים מההיקף שלו וממצבו הפיננסי המוחלש. משקיעים ועובדים בבנק בעבר ובהווה מצפים שהוא יצמצם את פעילותו המסחרית, שהייתה פעם פרת המזומנים של בנקאות ההשקעות, בין יתר בעקבות הלחצים של הרגולטורים באירופה ובארה"ב.

בעוד שבנקאות ההשקעות מתקשה להתאושש מן המשבר הפיננסי העולמי לפני עשר שנים, שהידק את הרגולציה וצמצם את פעילות הלקוחות, הבנק הגרמני נפגע יותר מעמיתיו. בנקים אירופיים באופן כללי היו איטיים יותר מיריביהם האמריקאיים בתיקון המאזנים שלהם אחרי ההתמוססות של 2008. דויטשה נדרש לצמצם את הסיכונים שלו ולגייס הון. לבנק היה גם חלק גדול מההכנסות שהיה קשור לבנקאות ההשקעות התנודתית ולעסקי המסחר במוצרי הון בהשוואה לעמיתיו.

הרגולטורים שמעו על חששות ביחס לדויטשה בנק מבנקים גדולים אחרים שסוחרים איתו, לפי מקורות יודעי דבר. בין החששות שהועלו הייתה ההערכה שעל אף שההון של דויטשה השתפר אחרי גיוס של מיליארדי דולרים בהנפקת מניות בשנה שעברה, הלם מפתיע גדול בשוק, קנס משפטי גדול לא צפוי או משבר אחר עלולים לשחוק את אמון השוק בבנק ולגרום לבריחת גורמים שעושים איתו עסקים, כפי שהיה בסוף 2016.

בנקים אירופיים אחרים, שמפגרים אחרי יריביהם החזקים בארה"ב ברווחיות ובביצוע המניה, מצויים גם הם בלחצים, אבל המשבר הפנימי בדויטשה בנק גדול יותר, ונובע מרה-ארגון ממושך ומחילוקי דעות במועצת הניהול שלו בנושאים שכוללים היקף בונוסים והוצאה על טכנולוגיה.

המתחים בשבועות האחרונים היו חזקים עד כדי כך שחברים במועצת הפיקוח החלו לחשוב על פרישת כמה בכירים, לפי מקורות מקורבים.

סואינג היה אחראי מינואר 2016 על חטיבות הבנקאות הפרטית והמסחרית של דויטשה, שכוללות את רשת הסניפים הקמעונאיים בגרמניה.

המנכ"ל הפורש קריין היה בנקאי השקעות וסמנכ"ל כספים בבנק השווייצי UBS. קודמו בתפקיד, אנשו ג'אין, היה בעל פרופיל גבוה ובנקאי מצטיין, שעלה לגדולה בשנים הטובות של הבנק לפני המשבר הפיננסי, שהתאפיינו במסחר במינוף גבוה וברווחים אדירים.

בשנה שעברה הפך סואינג לאחד משני נשיאים משותפים שהיו כפופים ישירות למנכ"ל שהוא מחליף כעת. הנשיא המשותף השני, מרקוס שנק, פורש מהבנק.

לקריין, שהתמנה למנכ"ל במחצית 2015, יש עוד שנתיים לכהן לפי החוזה שלו. לפני שבועיים הוא הודיע במזכר לעובדים בבנק שהוא "מחויב לגמרי" לשרת את הבנק. זו הייתה תגובה לדיווחים בתקשורת שלפיהם יו"ר דויטשה, פול אכלייטנר, מחפש לו מחליף מחוץ לבנק.

"וול סטריט ג'ורנל" דיווח שבשבוע שעבר כי שני המנהלים המשותפים של בנקאות ההשקעות בדויטשה ניהלו מו"מ על פרישה אפשרית מהבנק. אחד מהם החליט לפרוש: שנק, שנחשב מועמד למנכ"ל הבנק בעתיד. לפי הודעת הבנק, שנק הודיע למועצת הפיקוח על כוונתו לעזוב.

המנהל השני, גארת ריצ'י, יכהן כעת כממונה היחיד על בנקאות ההשקעות. הוא ומנהל נוסף, קארל פון רוהר, מונו לנשיאים משותפים של הבנק, והחליפו בכך את סואינג ושנק.

כריסטיאן סואינג

גיל: 47

ארץ לידה: גרמניה

ותק: התחיל לעבוד בדויטשה בנק ב-1989 ומילא שורה של תפקידים