שליש מהעושר יעבור לידי נשים

לשינויים בהחזקת ההון יהיו השלכות, כמו ירידה בהרפתקנות ובתנודתיות ופחות בועות פיננסיות

נשים בשוק העבודה / שאטרסטוק
נשים בשוק העבודה / שאטרסטוק

עולם העסקים שנשלט מאז ומתמיד על ידי גברים צפוי לעבור בשנים הקרובות מהפך של ממש. זאת, לאחר שכשליש מהעושר העולמי עומד לעבור לידי נשים - יותר נשים ינהלו אימפריות כלכליות גדולות, יאיישו תפקידי ניהול בכירים, ויהפכו את הכלכלה העולמית לשוויונית ולמאתגרת יותר לנשים. כך עולה ממחקר שנערך על-ידי קבוצת בוסטון קונסלטינג גרופ, אחת מחברות המחקר והייעוץ היוקרתיות בעולם.

לאורך ההיסטוריה הכלכלית, הרכוש המשפחתי עבר כמעט תמיד בירושה מהאב לבניו. לרוב, הבנות נושלו מהירושה או נהנו ממנה בעקיפין, כשבעליהן קיבלו לידיהם את ניהול העסקים. רק במאה ה-20, לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, החלה במדינות המערב תסיסה פמיניסטית שהעלתה לראש סדר היום את שוויון הנשים, הן בתחומי המעמד האישי וזכויות הירושה, והן בתחומי הפעילות הפוליטית והפעילות העסקית.

התוצאות לא איחרו לבוא: כיום נשים וגברים זוכים למעמד שווה בחוקי הירושה בעולם המערבי, וההון שנמצא בידי נשים הולך וגדל משנה לשנה בקצב מהיר. לפי נתוני המחקר של בוסטון קונסלטינג גרופ, בין השנים 2010 ל-2015 ההון הפרטי שנמצא בבעלות נשים גדל מ-34 טריליון דולר ל-51 טריליון דולר, והיווה כ-30% מכל ההון הפרטי בעולם. עד שנת 2020 ההון הפרטי של נשים צפוי לגדול לסך של 72 טריליון דולר, ולהוות כשליש מסך העושר הפרטי בעולם.

גם בארץ רואים את התחזקות המגמה של צבירת עושר בידי נשים. באחרונה פורסם הסדר הנכסים במשפחת עופר, שבמסגרתו קיבלה הבת ליאורה עופר את השליטה הבלעדית בחברת הנדל"ן והקניונים מליסרון, ששווי השוק שלה הוא 6.2 מיליארד שקל. הסדר נכסים אחר, במשפחת ורטהיים ששולטת בחברה המרכזית (קוקה קולה, טרה, נביעות, פריגת) ובחלק מבנק מזרחי, העביר לידי הבת דרורית ורטהיים, 37% מהבעלות על הנכסים שמוערכים ב-10 מיליארד שקל.

בנוסף לחוקי הירושה השוויוניים שגרמו לגידול בעושר הנשי, גם העובדות שיותר ויותר נשים יוצאות לעבודה, רוכשות השכלה גבוהה, עוסקות במקצועות שנחשבו בעבר ל"גבריים", ומתמודדות על תפקידי הניהול הבכירים ביותר, תורמות להעברת חלק הולך וגדל של ההון העולמי לידיים נשיות.

לדוגמה, ביבשת אמריקה, ב-1950 רק 34% מהנשים יצאו לעבודה, וכל השאר הוגדרו כעקרות בית. כיום 57% מהנשים ביבשת הגדולה יוצאות לעבודה.

לצבירת העושר בידי נשים עשויות להיות השלכות מהפכניות על כל עולם העסקים. ממחקרים שנעשו בשנים האחרונות עולה שגברים נוטים לקחת יותר סיכונים בהחלטות העסקיות שלהם. לעומתם, נשים נוטות להתייחס לעסקים ביתר זהירות. מצב זה עשוי להוביל את עולם העסקים לפחות הרפתקנות, לפחות תנודתיות ולפחות התפתחויות של בועות פיננסיות.

במקביל להתעצמות כוחן הכלכלי של נשים, גדלה גם ההתעניינות בנשים ובעצמאותן הכלכלית כנתיב השקעה. הטרנד החם כיום בתחום ההשקעות בעלות האימפקט החברתי-סביבתי הוא קבלת החלטות תוך שימוש ב"עדשות מגדר" (gender lens). במילים אחרות: משקיעים והנהלות של חברות עסקיות, מבקשים לדעת מהי התועלת או הנזק שכספם גורם לנשים בעולם. בהתאם לכך, מצד אחד הם נמנעים מהשקעות בחברות שהנהלתן הבכירה כוללת מספר מועט של נשים.

ממחקר שפורסם בחודש שעבר על-ידי מכון פיטרסון למחקרים כלכליים ופירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, עולה שעלייה בשיעור הנשים בדרגי הניהול הבכירים משיעור אפסי ל-30%, הביאה לעלייה של 15% ברווחיות.

■ הכותבת מרצה בבית הספר למינהל עסקים במכללה למינהל.