עודף גבייה של 700 מיליון שקל בלבד ברבעון הראשון של 2018

שר האוצר משה כחלון התנה את מימוש הבטחתו להוריד מסים בנתוני הכנסות המדינה ברבעון הראשון • עפ"י הערכות, הדרג המקצועי יציג עמדה חד-משמעית כי העודף אינו מעיד על גידול בהכנסות, ואין מקום להורדת מסים

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

עודף קטן של 700 מיליון שקל בהכנסות מגביית מסים לעומת תחזית האוצר - כך עולה מנתוני סיכום לחודש מארס ולרבעון הראשון של השנה שמפרסם הערב (ב') האוצר. משמעות העודף הקטן היא שפחתו מאד הסיכויים להפחתת מסים כפי שהבטיח שר האוצר משה כחלון. כזכור התנה כחלון את מימוש הבטחתו בנתוני הכנסות המדינה ברבעון הראשון של השנה. על-רקע העודף, ההנחה היא שהדרג המקצועי יציג עמדה חד-משמעית שלפיה העודף אינו מעיד על גידול פרמננטי בהכנסות, ואין מקום להורדת מסים, כשבהחלט ייתכן שבהמשך השנה ההכנסות יהיו נמוכות מהתחזית.

על-פי הודעת האוצר שפורסמה הערב "לסיכום הרבעון הראשון של שנת 2018, בהשוואה לפריסת תחזית הגבייה השנתית ישנה סטייה של כ-0.7 מיליארד שקל, המהווה כ-0.9% מסך הגבייה ברבעון זה סך גביית המסים בחודש מארס הסתכמה ב-26.3 מיליארד שקל. ברבעון הראשון של השנה הסתכמה גביית המסים בסך של 80.8 מיליארד שקל, גידול נומינלי של 6.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד".

נתוני הביצוע של תקציב המדינה מעידים על התגברות החריגה בהוצאות מערכת הביטחון. על-פי הודעת האוצר עלו הוצאות מערכת הביטחון מתחילת השנה בשיעור של 8.1% (בחישוב שנתי) - זאת בשעה שבתקציב המקורי תוכנן בשנת 2018 קיטון שנתי בהוצאות מערכת הביטחון בהיקף של 0.5% לעומת אומדן הביצוע בפועל בשנת 2017, שחרג גם הוא מהתקציב המאושר. גם הוצאות המשרדים האזרחיים זינקו מתחילת השנה בשיעור של 9.6% זאת כאשר הגידול המתוכנן היה בשיעור של 5.3% לעומת אומדן הביצוע בפועל בשנת 2017.