הצעת חוק השבת החדשה: עובדים יוכלו לסרב לעבוד בשבתות

הצעת החוק הוגשה ע"י חה"כ עליזה לביא ומיקי זוהר, והוא יחול על כל העובדים ללא קשר להשקפה דתית • החוק לא יחול על ענפים בהם עשויה להיות לכך פגיעה משמעותית בענף, כמו בתחום המזון, מסעדות ומלונות

עליזה לביא / צילום: אוריה תדמור
עליזה לביא / צילום: אוריה תדמור

ועדת הכספים דנה הבוקר (ג') בהצעת חוק פרטית של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) וח"כ מיקי זוהר (הליכוד) לשינוי הסדרי העבודה בשבתות. החוק, אם יעבור, יאפשר לכל אדם לסרב לעבוד בשבת ללא קשר להשקפתו הדתית או היותו ממלא מצוות. כיום חוק שעות עבודה ומנוחה מניח שמי שמקיים מצוות רשאי לסרב לעבוד בשבתות, בכפוף להגשת תצהיר המעיד על היותו מקיים מצוות. החוק יתוקן כך שגם מי שאינם דתיים יוכלו לסרב לעבוד בשבת מבלי שהדבר יעמוד נגדם כעילה לפיטורים או אי קבלה לעבודה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הדגיש בפתח דבריו כי מדובר בהצעה שהוגשה על ידי חברי כנסת שאינם מגיעים מסיעות דתיות, אלא מיש עתיד והליכוד והוא בא לעודד את האנשים ומקומות העבודה לנוח בשבת. החוק אמור לעלות לקריאה שנייה ושלישית במהלך כנס הקיץ של הכנסת שיפתח בעוד כשבועיים. במהלך הדיון הבוקר הועלו הסתייגויות שונות לחוק, כולל עמדות של משרד הכלכלה, משרד העבודה והרווחה, ועמדת התעשיינים. גפני לוחץ לאשר את החוק לקריאות שנייה ושלישית עוד במהלך הפגרה.

החוק לא יחול על ענפים בהם עשויה להיות לכך פגיעה משמעותית בענף, כמו בתחום המזון, מסעדות, מלונות, הגשת שירותים שונים.

ח"כ לביא אמרה היום בדיון שההצעה משקפת במדויק את המהות של מדינה יהודית ודמוקרטית, "שאינה מפלה בין בני אדם בגין השקפתם הדתית. השבת שייכת לכולם, ואין סיבה להבחין בין מי שמדקדק בקיום מצוות, ומי ששיקוליו סוציאליים, משפחתיים ואחרים". לדבריה החוק אינו כופה דבר על אף עובד או מעסיק, אלא מקנה לעובד את הבחירה.

"ישנם עובדים רבים מעוניינים לעבוד בשבת ואחרים שלא, לכן השוק בטווח הארוך יתאזן, והוועדה תוכל לפתור קשיים נקודתיים. מקווה מאוד שנשלים את תיקון החוק כבר בפתח המושב".