שלום אופקו, ולא להתראות

בשל המחיקה מהמסחר בת"א, המשקיעים כבר לא יקבלו את ההפסד בחזרה

אירוע הפתיחה של אופקו בבורסה. מימין לשמאל: שי נוביק, אברי הברון, פיליפ פרוסט, יעקב פרי ואסתר לבנון /
אירוע הפתיחה של אופקו בבורסה. מימין לשמאל: שי נוביק, אברי הברון, פיליפ פרוסט, יעקב פרי ואסתר לבנון /

המשקיעים בבורסה בתל-אביב ייפרדו בעוד מספר חודשים מחברת ביומד אמריקאית נוספת - אופקו - וזאת לאחר שמניות מנקיינד ומיילן נמחקו מהמסחר בשנה האחרונה. בדומה למחיקות האחרונות, קשה להאמין שמישהו בשוק המקומי יזיל דמעה על עזיבתה של אופקו.

מאז שנכנסה לבורסה בשנת 2013, בעקבות רכישת פרולור הישראלית, עברו המשקיעים במניה רכבת הרים של ממש - החברה נסקה משווי של 10 מיליארד שקל באוגוסט 2013 עד מעל ל-30 מיליארד שקל(!) תוך פחות משנתיים, רק כדי לצנוח ב-80% לשוויה הנוכחי.

חשוב להדגיש כי לאורך כל חייה לא הצליחה אופקו לייצר רווחים, ולמעשה הפסידה כסף שנה אחר שנה.

במהלך כל התקופה מאז הצטרפותה לבורסה שלנו, נכללה מניית אופקו במדד תל-אביב 35, כאשר רק בשלוש השנים האחרונות הייתה אחראית לאובדן של כ-3.5% מתשואת המדד. במונחים כספיים מדובר בהפסד של מאות מיליוני שקלים למחזיקי תעודות הסל, ובשל מחיקת המניה מהמסחר המשקיעים כבר לא יקבלו את ההפסד הזה בחזרה.

רווחיות מעל הכול

כמו במקרים הקודמים, גם הפעם המסקנה ברורה - על מנת למנוע מקרים דומים של חברות שמשמידות ערך בעתיד, יש לשלב במדדים המובילים בתל-אביב אך ורק חברות רווחיות. מטרת העל של כל חברה עסקית היא לייצר רווח לבעלי המניות שלה. ברגע שחברה אינה מצליחה לעמוד במשימה זו לאורך זמן, אין הצדקה לחשוף את המשקיעים במדדים - שלא בחרו להשקיע דווקא בה - להפסדים חוזרים ונשנים.

לדרישת הרווחיות לצורך כניסה למדד, יש לא מעט תקדימים בעולם. מספיק לבחון את מתודולוגיית המדד המוכר ביותר בעולם - S&P 500 בארה"ב, ולראות שרק חברות עם היסטוריה של רווחיות תפעולית יכולות להיכנס אליו. מדדים מרכזיים נוספים בעולם מיישמים את אותה מתודולוגיה, ואין כל סיבה שמדדי הבורסה שלנו לא יאמצו אותה גם כן.

אך מעבר לרווחיות, את המבחן החשוב ביותר לצורך כניסה לתיקי ההשקעות של המשקיעים הישראלים מניית אופקו לא הייתה מצליחה לעבור: אילו לא הייתה רשומה מלכתחילה למסחר בבורסה בתל-אביב, כמה ישראלים היו בוחרים להשקיע בה? סביר להניח שמעט מאוד, אם בכלל.

תודה לך אופקו, שלום ולא להתראות.

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.